וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועלים מכר את חלקו בבנק יהב למזרחי-טפחות

טל לוי

27.3.2007 / 9:46

50% מבנק יהב נמכרו תמורת 255-237 מיליון שקל. 50% האחרים מוחזקים בידי הסתדרות עובדי המדינה ומדינת ישראל

בנק הפועלים חתם היום, לפנות בוקר על מזכר עקרונות עם בנק המזרחי-טפחות, לפיו ירכוש המזרחי-טפחות את מניותיו של בנק הפועלים בבנק יהב . בתמורה למניות, ישלם בנק מזרחי לבנק הפועלים סכום המבוסס על 162% עד 174% מההון העצמי הנדרש של בנק יהב.

כדי לשמור על יחס הלימות הון מינימלי של 10%, צריך בנק יהב להציג הון עצמי של 293 מיליון שקל לפחות. מחצית מסכום זה הם 146.5 מיליון שקל. מאחר שבנק המזרחי ישלם 162%-174% על סכום זה, הרי שמדובר בתשלום של 237-255 מיליון שקל. התשלום בסכום הגבוה יותר יבוצע, אם במהלך 3 השנים הבאות לא יתפרסם מכרז החשב הכללי, למתן שירותי בנקאות לעובדי המדינה.

כמו כן, יקבל בנק הפועלים את מחצית ההפרש בין ההון המזערי הנדרש של בנק יהב, להון שיהיה בפועל במועד סגירת העסקה.

על פניו, אין לבנק הפועלים סיבה אמיתית למכור את הבנק. ואולם, אם לשפוט על פי ניסיון העבר, לא יהיה זה מופרך להניח שהממשלה תורה לבנק הפועלים למכור אחזקות בבנקים קטנים. בעבר, חייבה הממשלה את הפועלים למכור את אוצר החייל ולאחר מכן את קרנות הנאמנות וקופות הגמל והרושם שנוצר בבנק הפועלים הוא שהוראה למכור את בנק יהב – היא רק עניין של זמן. תחת ההערכה הזו, עדיף לבנק לנהל מו"מ נינוח ללא לחץ זמן שפירושו הפחתה במחיר.

הפרידה רק עוד 3 שנים

בנק יהב ימשיך לקבל שירותי תפעול מבנק הפועלים לתקופה של 3 שנים. ביצוע העסקה מותנה באישור הדירקטוריונים של בנק הפועלים ובנק מזרחי, ובקבלת האישורים הרגולטוריים הדרושים.

בנק הפועלים מחזיק 50% ממניות בנק יהב. 50% האחרים מוחזקים בידי החברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי המדינה, השייכת להסתדרות עובדי המדינה ולמדינת ישראל בחלקים שווים. בנק הפועלים החליט על מכירת חלקו בבנק יהב, תוך כדי הערכה לגבי התפתחויות צפויות בשוק הבנקאות, ומתוך שיקולים עסקיים ופיננסיים.

בנק יהב (ששמו המלא הוא בנק יהב לעובדי המדינה) הוקם בשנת 1954 כבנק ייעודי המשרת את עובדי המדינה. במהלך השנים הצטרפו לבנק לקוחות נוספים, בעיקר עובדים מן המגזר הציבורי. הרווח הנקי של בנק יהב בשנת 2006 הסתכם ב-68.5 מיליון שקל, ותשואת הרווח הנקי על ההון העצמי הגיעה ל-17.5%.

ההסכם כפוף לקבלת אישורים מהרשויות הרגולטוריות. הואיל והרוכש הוא בנק ישראלי, מניחים כי אישורים אלה יתקבלו כבר במהלך הזמן הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully