וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבלות על מוגבלים

רוני לינדר-גנץ

29.3.2007 / 7:57

האינפלציה בחלוקת תווי חניה לנכים הביאה לניסוח הצעת חוק שתגרום לאלפי נכים לאבד את תו הנכות ולפגיעה בנגישות שלהם

ציבור הנכים בישראל לא יודע את נפשו: הצעת חוק חדשה שמתגבשת, עומדת לקצץ משמעותית את מספר הנכים הזכאים לקבל ולהשתמש בתג נכה לרכב, ולשלול אותו מלא מעט נכים שזכאים לו כיום.

בשבוע שעבר שלחה נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות את טיוטת התיקון לארגוני הנכים, ומאז הרוחות סוערות. "רוצים למנוע מאנשים כמוני את הזכויות האלמנטריות ביותר: לצאת מהבית, לנוע ממקום למקום, להגיע לעבודה", אומר חיים רייזלר, יו"ר עמותת קר"ן (קטועי רגליים נלחמים), שהוא קטוע רגל ולפי נוסח התיקון המוצע אמור להפסיד את תו הנכה שלו. "בעצם מכריזים עלינו כעל יושבי בית, מוקצים, שלא מהווים חלק מהחברה". לפי הערכות הנכים, אם תתקבל הצעת החוק יאבדו עשרות אלפי נכים את תו הנכה שלהם ונגישותם תיפגע אנושות.

תו נכה מזכה את בעליו בזכות לחנות באופן חופשי במקומות המיועדים לנכים, בכחול לבן בלי תשלום אגרה ואף במקומות שאסורים לחניה ובלבד שלא יפריע לתנועה ולמעבר הולכי רגל.

על הסיבות שהביאו לניסוחה של הצעת החוק דווקא יש הסכמה כמעט מוחלטת בין ארגוני הנכים לבין הנציבות: חלוקת תווי הנכים והשימוש בהם כבר מזמן יצאו משליטת הרשויות ומדינת ישראל מוצפת בתווים, באופן בלתי פרופורציונלי למספר מקומות החניה לנכים שקיימים ברחובות הערים. המצב פוגע בראש ובראשונה בנכים עצמם, שגם עם התו מתקשים למצוא מקומות חניה.

מנצלים את התוים

הסיבות לאינפלציה בתווי החניה רבות ומגוונות: ראשית, יש הרבה זיופים של התווים - לפי ההערכות נוסעים כרגע על הכבישים 75 אלף (!) כלי רכב הנושאים תו נכה מזויף. לשם השוואה, מספר זה מקביל למספרם של תווי הנכה התקניים בישראל. במילים אחרות: כמחצית מתווי הנכה בישראל מזויפים.

הסיבה השנייה, היא שאין כל בעיה לקבל תו נכה עבור שתי מכוניות, עובדה שלעיתים מנוצלת לרעה על ידי בני משפחותיהם של נכים שמשתמשים בתו גם כאשר הנכה אינו נמצא ברכב. בנוסף, התו לא נשלל ממי שהחלימו או נפטרו, כך שהם או בני משפחותיהם יכולים להמשיך להשתמש בתווים. כמובן שלכך מצטרפת גם התופעה המקוממת ביותר של בעלי מכוניות בריאים שחונים במקומות המיועדים לנכים, כאשר לדברי כל הנוגעים בדבר האכיפה בנושא אינה מספקת.

טיוטת הנציבות חושפת שורה של מגבלות חדשות שמתכננת המדינה להטיל על זכאות הנכים לקבלת התו.

שלילת תו רכב מנכה ללא רישיון נהיגה: בחלק מהמקרים תישלל הזכאות לתו מנכים שאינם בעלי רישיון נהיגה. הנכים מסבירים שאין קשר בין רישיון נהיגה לבין הצורך בתו נכה - גם נכה שמישהו מבני משפחתו מסיע אותו במכונית אינו יכול לצעוד מרחק רב מהמכונית אל היעד.

בנציבות מסבירים בתגובה כי "אין כל מניעה שיורידו מהרכב את הנכה שמוסע קרוב ככל הניתן ליעד. הנהג יכול להחנות את הרכב במקום אחר".

שלילת התו מסוגי נכויות שונים: בטיוטה שורה של סוגי נכויות שבעליהן לא יקבלו תו נכה. בין השאר כלולים ברשימה נכים קטועי שוק, קטועי כפות רגליים, משותקים שאינם בעלי רישיון נהיגה ועוד. עוד נקבע כי אי אפשר יהיה לערער על החלטת הוועדה המיוחדת אלא רק לבית הדין, בניגוד לנהוג בוועדות רפואיות אחרות.

בנציבות אומרים בתגובה כי "לדעת המשרדים הרלוונטיים, אין מקום לזכאות עקב נכויות ששיעורן הנמוך ביותר (40%). אנו מניחים כי יתקבלו תגובות והערות לטיוטה הנדונה שידונו בכובד ראש.

זהו לא חששם היחיד של הנכים: "נכים רבים חוששים שהאוצר, משרד הבריאות, ביטוח לאומי ומשרד הרישוי מנסים לתפוס טרמפ על הנושא ולהפחית את כמות התווים כדי לקצץ גם בתחומים אחרים שהם נגזרת ישירה", אומרת אתי אברהמי, מנהלת פורום זכויות ומוגבלויות נכים ב"תפוז" ובעצמה נכה רתוקה לכיסא גלגלים. אברהמי מסבירה כי לתו הנכה נלוות זכויות כמו רכב בלי מיסים, קצבה חודשית, רישיון רכב מוזל, תמרור ליד הבית, ועוד. החשש שהפגיעה בתו הנכה תגרור אחריה פגיעות גם בזכויות אלה ותביא לפגיעה אנושה.

"נראה שהמגמה היא לא לעשות סדר בתחום אלא להקטין את מספר התגים שמונפקים", אומרת אברהמי. "מצד אחד רוצים שאנשים עם מגבלה יצאו לעבודה, ומצד שני לוקחים מהם את זכות הניידות. אם לנכה אין רכב - הוא לא יוכל להגיע לשום מקום, כי כידוע התחבורה הציבורית בארץ לא נגישה".

נדשרת אכיפה

לבסוף, מתרעמים הנכים על כך שאין התייחסות מספקת בתיקון לנושא האכיפה: "לדבר הכי חשוב - הגברת האכיפה - אין כמעט התייחסות בטיוטה", אומרת אברהמי. רייזלר מוסיף כי "מדיניות הקנסות מצחיקה: 750 שקל לחניה בחנית נכה - זו לא הרתעה. גם בזייפנים לא מטפלים - עוד לא שמעתי על מישהו שהגיע על זה לבית משפט". בארה"ב, אגב, מי שחונה בחניית נכים מקבל קנס של 3,000 דולר, אומרת אברהמי.

בנציבות דוחים חד משמעית את הטענות הללו: "נושא האכיפה מטופל בהצעה באופן שורשי: בין השאר המלצנו על הרחבת והחמרת העבירות, על הכשרה וצרוף של עשרת אלפים מתנדבי המשמר האזרחי למערך הפקחים לאכיפת נושא החניות, ריענון שנתי לתקפות התג ועוד. לאחר עדכון החוק יהיה ניתן לאכוף ביתר שאת וביתר יעילות בשל הטיפול באינפלציה של מספר התווים".

יש לציין שבארגוני הנכים הסכימו שיש מקום לרפורמה בתחום ואף שיתפו פעולה: "במשך חודשים התנהלו ישיבות עם נציגי הנכים", מספר רייזלר, "הגענו להסכמה כללית שפשוט צריך לעשות תו חדש שיבטל את כל התווים הישנים, מה שאוטומטית היה "מוריד מהכביש" את 75 אלף המזויפים. עוד הוסכם שהכי חשוב להגביר את האכיפה, ולהעניש את הזייפנים, את מי שעושים שימוש לרעה בתווים ובעיקר את בעלי הרכב שתופסים לנו את החניות". בעיה נוספת שטופלה היא ריבוי הוועדות והקריטריונים לקבלת תו שגרמה לכך שהתווים חולקו לפעמים ביד נדיבה מדי: "ההחלטה היתה לאשר את התו החדש לכל מי שקיבל זכויות וקצבת ניידות מטעם ועדה רפואית לענייני ניידות של הביטוח הלאומי", מסביר רייזלר.

מהנציבות נמסר כי היא מרכזת את הכנת הצעת תיקון חוק חניה לנכים, שנמצא למעשה באחריות משרד התחבורה. המינוי ניתן לה ע"י הכנסת. עוד נמסר כי עבודת המטה כוללת שיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים וכן נציגי ארגוני הנכים כבר מהשלבים הראשוניים של גיבוש הטיוטות. "חלק מהמלצות הארגונים הוטמעו בתוך הטיוטות השונות", נמסר "וחלק מן ההמלצות לא התקבלו מאחר והיה נראה כי הן ממשיכות את המצב הבלתי סביר המתרחש היום. לגופו של עניין, כל הצעה עניינית אשר יהיה לה בסיס רפואי תפקודי ממשי תישקל ע"י הוועדה הבין משרדית ברצינות הראויה. בהקשר זה יודגש כי, טיוטת הצעת התיקון לחוק הופצה לארגונים ולמשרדי הממשלה כדי לקבל משוב מושכל. אנו מקווים כי ממהלך זה יהנו אלה הזקוקים לכך באמת".

הידעתם? (1)

תו נכה מזכה את בעליו בזכות לחנות באופן חופשי במקומות המיועדים לנכים, בכחול לבן, בלי תשלום אגרה ובמקומות אסורים, בלבד שלא יפריע לתנועה ולמעבר הולכי רגל

הידעתם? (2)

ההצפה במספר התווים בישראל פוגעת בראש ובראשונה בנכים, המתקשים למצוא חניה גם במקומות המסומנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully