וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטוריון בזק גם אחראי

ערן גבאי

29.3.2007 / 16:46

אין במהלך הדחת גלברד כדי להסיר את העננה הגדולה שרובצת על דירקטוריון בזק - החברה החמישית בגודלה בישראל

יכול מאוד להיות שבדירקטוריון בזק יחליטו היום, בחול המועד פסח או מיד אחרי החג להדיח את המנכ"ל יעקב גלברד. יכול מאוד להיות שמהלך כזה ייתפש כמהלך ראוי - אך בטוח שאין בו כדי להסיר את העננה הגדולה שרובצת על דירקטוריון החברה החמישית בגודלה בישראל.

בעלי המניות בבזק לא התערבו בכלל בקביעת היקף התגמול והבונוסים בבזק. חלקם סיכמו משהו בארבע עיניים עם המנכ"ל גלברד, ומאז הם פשוט סמכו על אנשיהם בדירקטוריון שישמשו עבורם עין מבקרת. רק שהכשלים שנחשפו בשבועות האחרונים בהתנהלות חברי ועדת הדירקטוריון של בזק ושל חברי מועצת המנהלים בחברה מעידים כי הם חיפפו בעבודתם.

כשהם מחפפים, וכשתחתם ניצב מנכ"ל כל כך דומיננטי ובעל השפעה, מה הפלא שהדירקטוריון שולח כמה מאנשיו לשיחות צד עם המנכ"ל ובכך ניתן האישור לסכומי הבונוס לבכירי בזק בהיקף של 7.5 מיליון שקל?

לדירקטוריון שיקול דעת

הדירקטוריון של בזק אהב את הדומיננטיות של גלברד. הוא היה מרוצה מביצועיו כמנכ"ל, וסמך עליו בלב שלם. גלברד כמובן שלא כפה על הדירקטוריון שום החלטה. הוא אומנם דחק בדירקטוריון לאשר את תוכנית האופציות לבכירים בהקדם כדי להספיק לכאורה לבצע את השינויים הדרושים בדיווח לדו"חות החברה ל-2006, אך אם לדירקטוריון היה עמוד שדרה הוא היה פועל על פי ההוראות והנהלים הקיימים ומבצע את כל הבדיקות הנדרשות והמחייבות אותו בכל הקשור לתגמול של נושאי משרה.

הדירקטוריון של בזק לא נאנס לבצע עסקת נדל"ן עם גלברד. בקלות רבה יכלו שם לחשוב ולהגיע למסקנה שגם אם העסקה כשרה, הרי שאין זה ראוי שדירקטוריון של חברה מכובדת כבזק ימכור קומה במגדל שלום למנכ"ל, כפי שאין זה ראוי שהמנכ"ל, שידיו מלאות עבודה, ימצא זמן לסגור עסקות נדל"ן עם החברה בה הוא עובד.

הדבר המדהים ביותר, ושכמעט ונשכח בלהט הפרשות של בזק בימים האחרונים, הוא שלדירקטוריון של החברה עוד היה זמן בעיצומן של הפרשות לשלוח ספין תקשורתי. פתאום, בין פרשת האופציות לפרשת הבונוסים, החליטו בדירקטוריון בזק לבחון מחדש את האפשרות להנפיק את מניות בזק בניו יורק.

כבר אז קבענו פה כי מחשבה זו תמוהה, כיוון שהמסחר במניות של חברות התקשורת הישראליות בחו"ל אינו גדול, ועיקר המסחר בהן מתבצע בתל אביב, וכן שהבעיות הרגולטוריות של בזק לא יכולות להכשיר מהלך שכזה כעת. קבענו פה כי ייתכן שהכוונה של דירקטוריון בזק היא בכלל להפריח בלון נוסף רק כדי להשכיח מעט את פרשת חבילת תגמול האופציות לבכירי הקבוצה. היום כבר ברור כי הדירקטוריון התעסק בספין, וטוב שכך, כיוון שאם הפרשות האחרונות היו תופסות את בזק כחברה שנסחרת בארה"ב, החברה היתה מסובכת פי כמה.

המנכ"ל הבא - תחת זכוכית מגדלת

הדירקטוריון של בזק היה חייב לשאול את עצמו הרבה מאוד שאלות, ולברר לעומק מה אירע בישיבות הבורקסים שלו. במקום זאת, התגאה הדירקטוריון בכל הימים האחרונים בכך שהוא אינו עוסק בנושא, ואם בכל זאת קוטעים לרגע את הדיונים על כללי החשבונאות של ה-IFRS, הרי שזה רחוק מהדרמה שמשתקפת מעל דפי העיתונים.

במצב זה, יעדיפו חברי הדירקטוריון להפיל את התיק על היועצת המשפטית של בזק, בשמת שלוש, או על המנכ"ל יעקב גלברד - ולשכוח מהסיפור. אבל חייהם לא צפויים להיות קלים כל כך. זעזוע של החלפת מנכ"ל בבזק, יעלה מהר מאוד גם לרמת הדירקטורים. זו הסיבה שדברים נשקלים שם כעת בכובד ראש, כשהמטרה העיקרית היא למנוע מהחברה או מהדירקטוריון להיות חשוף אולי לתביעות מהציבור. האווירה והיחסים שבין חברי הדירקטוריון, ובינם לבין הנהלת בזק קשים. כעת יחל גם הוויכוח הנוקב בין קרן איפקס לבין קבוצת סבן באם לשחרר את גלברד. הדומיננטיות של גלברד תחסר לדירקטוריון, וכך גם יכולותיו הניהוליות, אך מצד שני, יותר ויותר מחלחלת בדירקטוריון בזק ההבנה שאם יוחלף גלברד, המנכ"ל הבא של בזק יפעל תחת זכוכית מגדלת גדולה בהרבה, ולא יהיה עוד מופע של איש אחד בבזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully