וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת שיא ברווחי חברות המעו"ף

שרון שפורר

30.3.2007 / 8:00

25 החברות הגדולות בבורסה הגדילו רווחיהן ב-21% ל-25.5 מיליארד שקל ב-2006. לאומי יצרן הרווח הגדול - 3.5 מיליארד ש'

ללא הרבעון האחרון של בזק וקרדן אן.וי, הרוויחו חברות המעו"ף בשנת 2006 25.5 מיליארד שקל - גידול של 4.5 מיליארד שקל או 21% לעומת 2005. 23 חברות המעו"ף הרוויחו ברבעון הרביעי של השנה כ-7.8 מיליארד שקל לעומת 5.1 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2005 - זינוק של 53%. לשם השוואה, הרבעון הרביעי של 2005 הציג גידול מתון בלבד של כ-3% לעומת הרבעון המקביל לו ב-2004.

בעוד שאת השנה חתמו כל חברות המעו"ף עם רווח, הרי שאת הרבעון הרביעי חתמה רק אחת מהן עם הפסד - מכתשים אגן שהפסידה בשלושת החודשים האחרונים של השנה 144 מיליון שקל.

2006 היתה שנה טובה לבורסה: קצת יותר טובה ליתר ולנדל"ן וקצת פחות למעו"ף, שעלה בשנה זו ב-12.5% לעומת 33% שנה קודם לכן. הרבעון הרביעי, לעומת זאת, היה אחד החזקים בשנה זו והוא אחראי לחלק הארי בעליית המדד שכן הוא הניב תשואה של כ-11% בשלושת החודשים החותמים את השנה.

אמנם נותרו עוד יומיים וחצי עד למועד הדיווח האחרון של החברות הציבוריות על תוצאותיהן הכספיות ב-2006 אבל כמעט כל החברות "הכבדות" של תל אביב כבר מסרו את דיווחיהן. בזק מתעכבת בגלל בדיקת אי סדרים חשבונאיים בדו"חותיה על רקע שערוריית האופציות בחברה. להתמהמהות של קרדן אן.וי עד ליומיים האחרונים של חודש מארס אין הסבר נראה לעין. מבין כ-730 חברות ציבוריות בבורסה בכלל, התקבלו עד לנעילת יום המסחר האחרון בחודש מארס כ-530 דיווחים.

בכר דחף את הבנקים

יצרן הרווח הגדול ביותר במדד המעו"ף היה ב-2006 בנק לאומי עם רווח של 3.5 מיליארד שקל. בנק הפועלים ניצב במקום השני עם 3.36 מיליארד שקל ואת השלישייה המובילה סגרה טבע עם רווח של 2.7 מיליארד שקל בשנה חולפת.

מגזר הבנקים שכולל את שני הבנקים הגדולים ואת דיסקונט ומזרחי תרם לרווח במעו"ף השנה כ-8.4 מיליארד שקלים. תוצאות אלה היו מוטות כלפי מעלה באופן מובהק שכן בעקבות רפורמת בכר שאילצה את הבנקים להיפרד מנכסיהם והמהירות המסחררת שבה אלו יישמו את המכירות, הן נהנו מרווחי הון חד פעמיים עצומים. הרווח של הפועלים כלל את רווחי ההון ממכירת פקן להק גדיש ואוצר החייל. לאומי מכר את פיא, פסגות, אחזקות ריאליות במגדל ובאפריקה ישראל ואת קופות הגמל. דיסקונט מכר את אילנות ואת קופות הגמל שלו, כמו גם את אחזקותיו בחברת הביטוח הראל. מזרחי מכר את קופות הגמל שלו ואת חברת ניהול הקרנות עמדה.

נראה כי המשקיעים באחד העם עמדו על טיבה של הטית התוצאות מעלה שכן כבר יותר משנה שמדד הבנקים דורך במקום ומניב תשואת חסר על שוק המניות. ב-2006 הוא הוסיף כ-4% בלבד.

מצד שני, התוצאות של ענקית הגנריקה הישראלית טבע היו מוטות כלפי מטה בשל רישום הוצאות חשבונאיות חד פעמיות גבוהות ברבעון הראשון של 2006. הוצאות אלה קשורות ברכישת אייווקס אשר העבירו את טבע להפסד נקי ברבעון זה של כמיליארד דולר.

7 חברות מעו"ף חצו את רף המיליארד שקל בשורת הרווח הנקי בשנה החולפת. לשלישייה הראשונה מצטרפים גם פריגו עם כ-2 מיליארד שקל; כי"ל עם כ-1.7 מיליארד שקל; קבוצת דלק עם 1.5 מיליארד שקל ואי.די.בי עם 1 מיליארד שקל.

עוד פילוחים "בשורה התחתונה"

הדואליות של המדד - טבע, פריגו, אלביט מערכות, קרדן אן.וי, נייס ווריפון - הניבו רווח של 6 מיליארד שקל בשנה החולפת. זאת, כאשר בקרדן אן.וי עדיין לא התקבלו תוצאות הרבעון הרביעי.

קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר על חמש נציגותיה במדד - אי.די.בי פיתוח, אי.די.בי אחזקות, דיסקונט השקעות, כלל ביטוח ומכתשים אגן - תרמו לרווח השנתי כ-3.4 מיליארד שקל ולרווח הרבעוני 444 מיליון שקל. מכתשים אגן קיזזה מהתרומה הרבעונית.

המהלך הבולט של דנקנר ב-2006 היה רכישת השליטה בחברת כור אשר יצאה מהמעו"ף בתחילת 2007. בנוסף, הוא ביצע שני מימושים בולטים במיוחד בשנה החולפת כשמכר לשעיה בוימלגרין את חברת אזורים ומכר את סקיילקס, לשעבר סאיטקס, שנותרה שלד חסר פעילות עם קופת מזומנים דשנה ובהמשך הדרך רכשה את השליטה בבז"ן ביחד עם החברה לישראל.

שתי חברות הנדל"ן הגדולות הנסחרות במעו"ף תרמו לרווח השנתי 1.2 מיליארד שקל. חברות הכימיה - כי"ל ומכתשים אגן - תרמו לו כ-2 מיליארד שקל. חברות הביטוח - כלל ביטוח והראל השקעות - הניבו כ-940 אלף שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully