וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיקוד העורף: עלות מיגון עוטף עזה מקסאם - כמיליארד שקל, לא כולל אשקלון

מיכל גרינברג

29.3.2007 / 20:06

ההערכה מתייחסת ל-7,000 בתים בקיבוצים ובשדרות; אחת האפשרויות הנשקלות: התושבים יידרשו להשתתף במימון



מיגון הבתים בשדרות ובחבל עוטף עזה מפני פגיעת רקטות קסאם יעלה כמיליארד שקל - כך עולה מסקר הנערך בימים אלה בפיקוד העורף. הערכת עלות זו מתייחסת ל-7,000 בתים בלבד בארבע המועצות האזוריות שבחבל ובעיר שדרות. ההערכה אינה כוללת את מיגון העיר אשקלון, עיר בת יותר מ-100 אלף תושבים, שלנוכח הגדלת טווח הרקטות הפלשתיניות נמצאת כיום גם היא בטווח הרקטות מהרצועה. אף שראש הממשלה, אהוד אולמרט, קיבל החלטה עקרונית על מיגון הבתים, לא ניתן להחלטה גיבוי תקציבי.



החשש ביישובי עוטף עזה גובר לנוכח התרעות שקיבלו המועצות מפיקוד דרום על הסלמה צפויה במצב הביטחוני, העלולה להביא לירי מאות רקטות קסאם ביום. כיום אין בחבל עוטף עזה מקלטים המוכנים לשהייה ממושכת, ובמרבית הבתים אין חדרים מוגנים. ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר, שלח השבוע מכתב לאולמרט, ובו הוא מבקש למצוא מקור תקציבי למיגון הבתים. אם יתממש התרחיש של ירי מאות רקטות ליום, למועצה שבראשותו אין פתרון להציע לתושבים מלבד התפנות. המועצה, כמו יתר המועצות באזור, גיבשה תוכנית מגירה לפינוי, ואולם זוהי יוזמה מקומית של המועצות, ולא של המדינה. במועצה חיים אלפי תושבים במה שצה"ל מכנה "טווח הקסאמים", 7 קילומטר, אף שהטווח בפועל ארוך בהרבה.



עם נחיתת הקסאמים הראשונים באזור ב-2001 החל מאבק התושבים למיגון, ובאותה תקופה אושר מיגון בקיבוץ נחל עוז, אך בכך נעצר המיגון. בינואר החליט ראש הממשלה כי מיגון הבתים ייצא לפועל, והוקצבו 10 מיליון שקלים לעריכת סקר של פיקוד העורף כדי להעריך את העלות התקציבית של המיגון. כחלק מהסקר נבדקו בשבועות האחרונים פתרונות שונים, ונערכו שיחות עם קבלנים וספקים. אף שהסקר טרם הושלם, כבר היום יודעים בפיקוד העורף לומר בוודאות, כי העלויות הנדרשות הן כמיליארד שקל.



מפיקוד העורף נמסר, כי "ניתן גם להחליט כי המדינה תשקיע חלק והאזרחים ישקיעו חלק אחר". זאת, במקרה שיוחלט על מיגון באמצעות הוספת חדרים מוגנים לבתים, שבעלי הבתים יידרשו להשתתף במימון בנייתם. בכל מקרה, תחילה צריך משרד הביטחון להחליט איזו הצעה למיגון הוא מגיש לממשלה, בצירוף ההצעה תקציבית מתאימה.



במועצת שער הנגב שמונה קיבוצים, ובאף אחד מהם אין מקלט המתאים לשהייה ממושכת. אף שבכל קיבוץ חיים כ-600 תושבים, יש בכל קיבוץ רק מקלט אחד, ובו מקום ל-100 תושבים בלבד. השהות המרבית האפשרית בתנאים הקיימים היא של כמה שעות. המועצה החלטה לאחרונה בבחינת מצב המקלטים ובהערכת העלות הנדרשת לשיפוצם, המוערכת במיליוני שקלים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully