וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפש תחנות רדיו ברומנית? מעוניין להציץ בפרויקט בן יהודה? רוצה לשמוע כל השיחות של "הסופרנוס"? חפש ברשת

ינאי גוז

30.3.2007 / 10:27

בין ארכיוני הרשת שמוכרים לקהל הגולשים הרחב, מסתתרות כמה פנינים אמיתיות; מאגרי המידע מציעים שפע של אפשרויות לכל דורש - ממשחק פקמן סוער עד להרצאה של ז'אק לאקאן



תמיד חשבנו שהאינטרנט ייהפך לספרייה הגדולה בעולם, האמא של כל הארכיונים כולם. העניין לא ממש התגשם: היום המלך החדש הוא תוכן גולשים. אולי מכיוון שבעלי הארכיונים החליטו שהם מעדיפים שישלמו להם עבור מאגרי המידע שלהם - ואולי מכיוון שכמו בעולם האמיתי, תמיד יש יותר אנשים ברחוב מאשר בספרייה.



למרות הכל, מתברר שיש מספיק ארכיונים מעניינים וחינמיים ששווים ביקור, ולכל הפחות יכולים ללוות את הגלישה שלכם, בחלון מוקטן לצד יו-טיוב.



למי שמחפש ארכיון של קטעי וידאו, סרטים ותוכניות טלוויזיה, יש סיכוי לא רע למצוא את מה שהוא מחפש באחד מעשרות האתרים להעלאת קטעי וידאו שמסתובבים ברשת - מיו-טיוב ועד לדיילי מושן. המינוס של הגלישה באתרים כאלה הוא האיכות הבינונית של הקטעים, והעובדה שהם יכולים להיעלם בכל רגע - תלוי במהירות הפעולה של עורכי הדין של רשתות הטלוויזיה ואולפני הסרטים שאחראים על הקטעים (עורכי דין מסוג זה היו אחראים באחרונה לסגירתו של אתר פופולרי שאיפשר לצפות בעשרות סרטים ישראליים בחינם).



אמנם מצער שאין בנמצא אתר וידאו שהקטעים שיועלו אליו ישתוו לרמת איכותם הטכנית של הקטעים באוסף פרלינגר המצטיין (archive.org/ details/prelinger), אבל בינתיים אנחנו מסתפקים במה שיש. ShowStash.com, לדוגמה, הוא אחד האתרים האמינים והמהירים בסביבה. הוא אוגר לינקים לסרטים וסדרות טלוויזיה, בהם הסרט החדש "300" וכל הפרקים של כל העונות של "הסופרנוס". אף על פי שבחירת התכנים והרקע השחור מבהירה כי האתר מכוון לקהל מוגדר של גיקים תיכוניסטים (בעבר או בהווה), עדיין מדובר באתר שעושה עבודה מצוינת.



גם האתר AllUC.org משרת בדיוק את אותם צרכים, אך הוא פחות אמין ואיכות קטעי הווידאו בו פחותה מעט. לעומת זאת, הוא מחזיק הרבה יותר לינקים וכולל גם אירועי ספורט, וידאו-קליפים וסרטים ישנים.



אנציקלופדיית התווים השלמה



גם ארכיוני מוזיקה ברשת הצטיינו מתחילת הדרך במאגרים מרשימים שניתנים להתאמה אישית. זה התחיל עם אתרים כמו Pandora.com ו-last.fm, שהציעו רדיו מותאם אישית להעדפותיו המוסיקליות של הגולש. עניין זכויות היוצרים נפתר בתמורה לאיכות אודיו בינונית ומניעת אפשרות ההורדה של הקטעים (אלא אם כן הצטיידתם בתוכנה שעוקפת את ההגבלה הזאת, כמו Pandomax הישראלית. בינתיים נעלם האתר שלה, אך היא עדיין עובדת היטב). מאז עלייתם לגדולה של מוסדות הרשת האלה, עלו עוד כמה אתרים מוסיקליים שימושיים, שניים מהם שווים היכרות מעמיקה.



Soundpedia.com הוא אתר שלוקח את הקטעים שמשמשים את פנדורה ומסדר מהם ארכיון. בעזרת מנוע החיפוש של האתר תוכלו למצוא כל אלבום שיעלה על דעתכם ולהקשיב לו במלואו.



גם Radio3Net.ro, אתר של תחנת רדיו רומנית, מחזיק מאגר אלבומים גדול שניתן להקשיב להם בחינם. הגימיק כאן הן הקטגוריות המפתות, כמו: "1001 האלבומים שצריך לשמוע לפני שמתים" או "500 נגני הגיטרה הטובים ביותר". הניווט מבולגן למדי, (לא בטוח שגם דוברי רומנית יסתדרו בקלות), אבל בסוף משתלטים. רק תזכרו ש-"Ascult tot albumul" פירושו "האזינו לכל האלבום". אגב, אם שמתם לב לטעויות הגהה בגיליונות האחרונים של העיתון שבידכם, האתר הזה הוא האשם: אנשי המערכת שלנו כבר התמכרו.



קריאת קיוון



כולם מכירים את הארכיונים שמציעים יצירות מופת ספרותיות להורדה בחינם, במגוון פורמטים פשוטים - מקובץ txt ועד PDF. האתר Gutenberg.org הוא המולך בכיפה בתחום, ולמי שמתעניין בצד התיאולוגי של העניינים מומלץ לנסות את Sacred-Texts.com שמרכז ספרות קודש מכל זמן ומכל מקום בעולם. אתר פרויקט בן יהודה הישראלי, BenYehuda.org, מציג גרסה ראויה לארכיון טקסטים בעברית ששווים יותר מהצצה.



לצד אלה, ישנם אתרים שיסייעו לכם למצוא ספרים בהוצאות חדשות, שניתנים לקריאה במלואם באתר המארח - בלי אפשרות להורדה אבל באיכות סריקה מצוינת. כך ב-Amazon.com/books, שם שידרגו לפני כמה חודשים את אופציית ה-"Search Inside". עד עתה, ניתן היה לעיין רק בכמה עמודים נבחרים בחלק מהספרים שבאתר, בדרך כלל בתוכן ובהקדמה, אך השידרוג מאפשר קריאה מלאה של הספרים שמשתתפים בתוכנית. המכשול היחיד הוא שכדי לקבל גישה לספרים המלאים יש להזין לאתר שם משתמש וסיסמה ששימשה אתכם בעבר בעת שרכשתם מוצרים בחנות, כדי שבאמזון ישתכנעו שאתם רציניים (שימו לב שלא תוכלו לעבור בין החנויות - כלומר, שם משתמש שהשגתם בעקבות רכישה באמזון הבריטי לא יצלח לעיון בספר שנמצא באמזון האמריקאי).



מלבד אמזון, גם מעצמה אחרת, גוגל, מציעה גרסה משלה לשירותי רשת ספרותיים. לאחר שהביאו לעולם את Scholar.google לאיתור מאמרים אקדמיים, האתר Books.google.com יעזור לכם למצוא את כל ספרי החינם הסרוקים שמסתובבים ברשת מחוץ לאמזון. כרגיל אצל המעצמה הגוגליאנית, השירות מצטיין ויעיל ביותר.



שחקי, שחקי



במעבר מהמלה לפעולה, מהספרים למשחקי המחשב, אתר אחד מצטייר כשווה ביקור יותר מכל מתחריו: www.theunderdogs.infoהוא האתר המושקע ביותר בשכונה כשמדובר במשחקי מחשב מהעבר, ומנוהל על ידי בנקאית השקעות תאילנדית (שלפני כשנתיים חשפה את זהותה בפורום האתר, וגרמה לרעידת אדמה בקרב הגולשים הקבועים, שבמשך שנים של שיחות עמה היו משוכנעים כי מדובר בגיימר ולא בגיימרית).



האתר אוגר מאות כותרים מופלאים מהיסטוריית המשחקים הסבוכה, כולם זמינים להורדה בחינם, כולל מדריכי הפעלה, קבצי מוזיקה ועוד. המשחקים מתחילים בהולדת המחשב האישי ומגיעים עד ימינו, אבל נמנעים ממפלצות הגרפיקה ומטחנות הזיכרון שמציפים את השוק. פנינה אמיתית לגיימרים נוסטלגיים.



בידור בעל משקל סגולי גבוה יותר אפשר למצוא בארכיון של UbuWeb.com - אתר אמנות שמתעקש לשמור על מעמדו כאחד הסודות השמורים של הרשת. מוצג בו מאגר נרחב במיוחד של יצירות אמנות, קטעי וידאו, אודיו וטקסט, שאת רובן אפשר לכנות אוונגארד (האתר מעדיף להשתמש במילה שירה). כמו כן, מופיע מידע על האמנים, הרצאות שלהם וראיונות עמם - וכל החומרים בחינם וזמינים להורדה.



קל לשקוע במבוך היצירות והאמנים שהאתר מציע. על קצה המזלג: הופעה טלוויזיונית נדירה של ז'אק לאקאן, אבי הופמן מכין גפילטע פיש, סרטים נסיוניים של האנס ריכטר ומאן ריי, מכתבים וספרי תווים של ג'ון קייג', הסרט היחיד שביים ז'אן ז'נה, ראיון עם מרשל מקלוהן וסרט קצר בכיכוב באסטר קיטון, לפי תסריט של סמואל בקט.



הארכיון האחרון ברשימה מציג דמויות ידועות שם הרבה פחות, אך משעשעות בהרבה. ב-wMob.com תוכלו למצוא, לרגל הבכורה הממשמשת של העונה החדשה של "הסופרנוס" (ב-8 באפריל בארה"ב, ושעתיים לאחר מכן גם אצלנו - באדיבות לקוח הביטורנט הקרוב), את "המופע של פרנק ופריצי" - שיחות שהקליט ה-FBI בין שני מאפיונרים משועממים במאפיה האיטלקית של ניו יורק ב-1985.



עשרות שיחות הטלפון בין פדריקו "פריצי" ג'ובנלי (53) ופרנק "פרנקי קליפורניה" קונדו (58), הוקלטו במשך חצי שנה, עד שמישהו בחלונות הגבוהים הבין שכל הקשקושים שלהם על בחורות, בעיות כולסטרול וסרטים לעולם לא ייהפכו לכתב תביעה. ואולם, עבור כל מי שרוצה להציץ ל"סופרנוס" האמיתיים, ארכיון השיחות הזה הוא תענוג אמיתי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully