וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עליה חדה במדד המחירים לצרכן בארה"ב

30.3.2007 / 16:57

המדד עלה ב-0.3% - העליה החדה ביותר זה שישה חודשים, וחששות האינפלציה בארה"ב גוברים. ברננקי: חוסר הוודאות גבר

הצריכה הפרטית בארה"ב גדלה בחודש שעבר בשיעור חד מהצפוי, והמדד המועדף על הבנק הפדרלי לאומדן האינפלציה רשם את העלייה החדה ביותר זה שישה חודשים. נתונים אלו חיזקו את ההערכות כי יש ממש בחששות הבנק הפדרלי מפני התגברות האינפלציה בארה"ב.

הצריכה הפרטית בארה"ב צמחה ב-0.6% בחודש פברואר לאחר גידול של 0.5% בינואר - כך מסר היום משרד המסחר האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה לגידול מתון יותר של 0.3%. מדד המחירים לצרכן, המבוסס על הצריכה הפרטית (PCE) ללא מחירי המזון והאנרגיה - המדד המועדף על הבנק הפדרלי לאומדן האינפלציה - עלה ב-0.3%, העלייה החדה ביותר מאז חודש אוגוסט, לאחר עלייה של 0.2% בחודש הקודם. במהלך השנה שהסתיימה בפברואר, עלה המדד ב-2.4% לעומת עלייה של 2.2% שרשם בשנה שהסתיימה בינואר. במונחים ריאלים, צמחה הצריכה הפרטית בפברואר ב-0.2% לאחר גידול של 0.3% בחודש הקודם. ההכנסה האישית גדלה ב-0.6% בהמשך לגידול של 1% בחודש הקודם.

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אמר שלשום כי הוא עומד מאחורי תחזיתו לצמיחה כלכלית מתונה בארה"ב, אולם הודה כי "חוסר הוודאות" גבר. "נראה כי הכלכלה צפויה להמשיך לצמוח בקצב מתון ברבעונים הקרובים", אמר ברננקי בנאום בקונגרס. "עם זאת, חוסר הוודאות לגבי התחזית גבר במידת מה בשבועות האחרונים".

ברננקי, אשר העריך כי ההאטה בשוק הדיור עלולה להחריף, ציין עם זאת כי הוא אינו צופה מיתון השנה בארה"ב. עוד הדגיש יו"ר הפד, כי האינפלציה "נותרה ברמה גבוהה שמעוררת אי נוחות", וכי "למרות שנראה כי נרשמת התמתנות הדרגתית במדד הליבה של האינפלציה, הסיכונים נוטים לכיוון של התגברותה ולא להתמתנות באינפלציה". ברננקי לא התייחס בדבריו כלל לאפשרות של הורדת הריבית בארה"ב, אשר לפי הערכות חלק מהכלכלנים צפויה כבר בסוף יוני.

נאומו של ברננקי היה ההתבטאות הפומבית הראשונה שלו מאז שהבנק הפדרלי הותיר בשבוע שעבר את הריבית בארה"ב ללא שינוי ברמה של 5.25%. עם זאת, הבנק השמיט מהודעתו בשבוע שעבר את ההתייחסויות לאפשרות של העלאות של הריבית.

הבנק הפדרלי, המנסה לפלס את דרכו בין המשך הלחצים האינפלציוניים לבין סימנים להאטה בצמיחה הכלכלית, הותיר בשבוע שעבר כצפוי את הריבית בארה"ב ללא שינוי, זו הפעם השישית ברציפות, ברמה של 5.25%.

הודעת הריבית של ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) שבה וכללה את הנוסח כי "נותרו סיכונים מסוימים בתחום האינפלציה", אולם השמיט את הביטוי "ההיקף והעיתוי העלאות ריבית נוספות" שנכלל בהודעות קודמות. במקום ביטוי זה נאמר בהודעת הבנק הפדרלי כי "שינויים עתידיים במדיניות" יהיו תלויים בתחזיות האינפלציה והצמיחה.

הבנק הפדרלי מסר כי נתוני מקרו כלכליים שפורסמו באחרונה היו מעורבים, וכי התיקון בשוק הדיור בעיצומו. בנוסף, ציין הבנק כי מדד הליבה של האינפלציה "גבוה במידת מה", אולם הדגיש כי הלחצים האינפלציוניים צפויים להתמתן.

עוד בחזית המקרו היום בארה"ב: מדד מנהלי הרכש של איזור שיקגו בארה"ב זינק בחודש מארס לרמה של 61.7 לעומת 47.9 בפברואר - הזינוק החד מעולם, ונמצא כעת ברמתו הגבוהה ביותר מאז אפריל 2005. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה מתונה של המדד לרמה של 50. קריאה של המדד מתחת לרמה של 50 מצביעה על ירידה בהיקף הפעילות של מרבית העסקים באזור בעוד שמדד מעל לרמה זו מעיד על התרחבות בפעילותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully