וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סולאנה: התקדמות לקראת שלום במזרח התיכון

31.3.2007 / 16:54

שרי האיחוד האירופי החליטו כי יקיימו מגעים עם שרים פלשתינאים שאינם חברי חמאס והביעו תמיכה ביוזמת השלום הערבית



מאת אלוף בן, אבי יששכרוף וסוכנויות הידיעות
לראשונה מזה עשרות שנים, ההתפתחוית במזרח התיכון מצביעות על התקדמות לקראת שלום כולל בין ישראל לעולם הערבי - כך אמר היום (שבת) מתאם מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חאווייר סולאנה. לדבריו, לראשונה מזה זמן רב, קיבלה הליגה הערבית אחריות להיות פעילה יותר בתהליך השלום. "אם מצרפים לכך את תגובת ראש ממשלת ישראל, אהוד אולמרט, הדברים מתחילים ליצור דינמיקה שיכולה להוביל ליישוב הסכסוך ארוך השנים", אמר סולאנה לאחר כינוס של שרי החוץ של מדינות האיחוד בברמן שבגרמניה.



שרי האיחוד החליטו כי יקיימו מגעים עם שרי ממשלת האחדות הפלשתינית שאינם חברי חמאס. הם הביעו גם תמיכה ביוזמת השלום הערבית, שאושררה בפסגת הליגה הערבית בריאד.



שר החוץ של ספרד אמר כי "לקהילה הבינלאומית אסור לאבד את ההזדמנות הזו, איבדנו כבר הזדמנויות רבות". לדבריו, לאיחוד יש "עמדה פרגמטית - לקיים קשרים עם כל מי שאינו חבר חמאס". הוא ציין כי שר האוצר, שר הפנים ושר החוץ בממשלה הפלשתינית אינם חברי חמאס.



נציבת קשרי החוץ של האיגוד, בניטה פררו-ולדנר, הזמינה את שר האוצר של הרשות, סלאם פיאד, לבריסל ב-11 באפריל, כדי לדון בדרכים להעברת סיוע לפלשתינאים. "חשוב שנתכונן לעתיד", אמרה, "גם בנוגע לשאלה הפיננסית". היא הזהירה מציפיות "מוגזמות", לחידוש הסיוע הישיר לרשות ואמרה כי המנגנון הנוכחי העוקף את ממשלת הרשות ימשיך לפעול. שר החוץ של הרשות, זיאד אבו עמר, יבקר בפאריס בשבוע הבא.



שרי האיחוד החליטו גם כי יגבירו את המאמצים במסגרת הקוורטט להחייאת תהליך השלום, ולקידום שיתוף הפעולה עם ציר "הקוורטט הערבי" של המדינות המתונות - סעודיה, מצרים, ירדן ואיחוד האמירויות.



מרקל בביקור במזרח התיכון
קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הגיעה היום לביקור של שלושה ימים במזרח התיכון בניסיון נוסף לקדם את תהליך השלום באזור. לפני צאתה לירדן, אמרה מרקל כי "צפוייה לנו דרך קשה מאוד, ולכן עוד אין סיבות לאופטימיות". מרקל נחתה בעקבה, שם תיפגש עם מלך ירדן, עבדאללה. לאחר מכן תגיע לישראל ותיפגש עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט. מרקל תיפגש גם עם יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן).



מרקל, ציינה כי המצב באזור עודנו קשה, אולם "יש לעשות הכל על מנת להניע את תהליך השלום קדימה". לדבריה, "דברים החלו לזוז, במיוחד בשל פעילותן של מדינות ערב. יש לבדוק עד איזו רמה האיחוד האירופי, יכול לסייע בקידום התהליך."



אולמרט: מוכן לפתוח בהידברות עם סעודיה ולהשתתף במפגש פסגה אזורי
ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מבקש לפתוח בהידברות עם סעודיה ועם מדינות מתונות נוספות בעולם הערבי בעקבות החלטת הפסגה הערבית בריאד לאשרר את יוזמת השלום הערבית.



בראיון ל"הארץ" אמר אולמרט כי ישמח להשתתף במפגש פסגה אזורי שיעניק תמיכה למשא ומן ישיר בין ישראל לפלשתינאים. אולמרט שיבח בראיון את עבדאללה מלך סעודיה על מעורבותו ויוזמתו בקידום התהליך המדיני.



אולמרט דיבר בחיוב על "היוזמה הסעודית", והסתייג מ"היוזמה הערבית" שמזכירה את החלטה 194, הקוראת לשיבת הפליטים הפלשתינאים לבתיהם. "התייחסתי בחיוב ליוזמה הסעודית, זה לא דבר שראשי ממשלה לפני היו מוכנים לומר אותו", אמר ראש הממשלה, "לא כל דבר מוסכם עלי, אני לא מקבל את היוזמה ומחר מוכן לשבת ולחתום הסכם. יש שם רעיונות מעניינים, ואנו מוכנים להתדיין ולשמוע מהסעודים על עמדתם, ולהשמיע להם את עמדתנו". עוד אמר כי המאחזים הבלתי חוקיים בגדה יפונו רק אחרי שהפלשתינאים יימלאו את מחויבויותיהם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully