וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף למינויים הפוליטיים?

מוטי בסוק

31.3.2007 / 20:17

המלצה תובא מחר לאישור הממשלה, לפיה ועדה ציבורית היא שתמנה דירקטורים בחברות הממשלתיות - ולא שרים

שר האוצר, אברהם הירשזון, יבקש מחר את אישור הממשלה להמלצה, לפיה תבוטל סמכות השרים לאשר מינוי של יו"ר דירקטוריון ודירקטורים בחברות ממשלתיות. לפי ההמלצה, יו"ר הדירקטוריון ימונה מתוך דירקטוריון החברה, אלא אם תוך 60 יום יתנגדו השרים למינוי בצורה מנומקת. ועדה ציבורית היא שתמנה את הדירקטורים בחברות הממשלתיות.

לפי הצעת שר האוצר לתיקון חוק החברות הממשלתיות מ-75', הדירקטוריון של חברה ממשלתית הוא שימנה את המנהל הכללי של חברה ממשלתית, בכפוף לבדיקת המינוי על ידי הוועדה הציבורית - ללא אישור השרים למינוי. מינוי מנכ"ל יהיה לתקופה של חמש שנים ודירקטוריון החברה הממשלתית יהיה רשאי להאריך את תקופת הכהונה של המנכ"ל לקדנציות נוספות, כאשר כל קדנציה תהיה של שלוש שנים.

הצעת הירשזון, אם תתקבל, תביא למהפכה דרמטית בניהול החברות הממשלתיות. כיום, מתמנים ראשי דירקטוריון, מנכ"לים ודירקטורים של חברות ממשלתית על ידי השרים. כל דירקטור מתמנה על ידי שני שרים: שר האוצר והשר האחראי על עניני החברה. כיום, כמעט כל המינויים בחברות ממשלתיות הם פוליטיים, כאשר חלק לא קטן מהם לא ראויים. לאחר אישור ההצעה, כך נראה, יבוטלו הוראות החוק הנוגעות לכישורים מיוחדים שנדרשים ממועמדים בעלי זיקה אישית או פוליטית לשרים הממנים. עם ביטול כל סמכויות השרים בנוגע למינוי דירקטורים מקרב הציבור, יושבי ראש, הדירקטורים והמנכ"לים, מתייתרות ההוראות בחוק בדבר כישורים מיוחדים הנדרשים ממועמד בעל זיקה אישית, עסקית, או פוליטית לשרי הממשלה והן יבוטלו.

צעד לנקיון השחיתות

לפי התיקון לחוק, שיונח מחר על שולחן הממשלה, הוועדה הציבורית לבחירת דירקטורים, תבחר את הדירקטורים מתוך מאגר מועמדים. בוועדה יהיו חמישה חברים. היו"ר שלה ייקבע על ידי היועץ המשפטי לממשלה, והוא יהיה בעל כישורים של שופט של בית משפט מחוזי. שלושה חברים בוועדה ייבחרו מתוך רשימת אנשי ציבור שהממשלה תקבע, לפי הצעת שר האוצר. אנשי הציבור יהיו בעלי כישורים לשמש כיו"ר דירקטוריון בחברה ממשלתית. לא תהיה להם זיקה אישית, עסקית, או פוליטית לשר משרי הממשלה. החבר החמישי בוועדה יהיה נציג רשות החברות הממשלתיות.

בכך מאמץ הירשזון את עבודת המטה של מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, ומנהל רשות החברת הממשלתיות, איל גבאי, להטמעת המלצות ועדת הרמלך, לשינוי שיטת מינוי הדירקטורים בחברות ממשלתיות ובתאגידים ציבוריים. איל גבאי אמר אתמול כי מדובר במהפכה אמיתית בהתנהלות החברות הממשלתיות והפיקוח עליהן. המעבר למינוי באמצעות ועדה ציבורית מקצועית, שתמנה את הדירקטורים הטובים והמתאימים ביותר ממאגר מועמדים רחב, הפתוח להשתתפות הציבור, היא צו השעה ודרך המינוי הראויה והטובה ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully