וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר המשפטים, דניאל פרידמן, מתכוון לצמצם את תחולת עבירת הפרת האמונים

יובל יועז

31.3.2007 / 19:12

אמר לערוץ 2 כי יפעל לצמצום מספר הגופים החוקרים כדי שהחקירות יתרכזו בעיקר ולא בטפל



שר המשפטים, דניאל פרידמן, מתכוון לצמצם את תחולתה של עבירת הפרת האמונים, שבית המשפט העליון הגדיר ככלי היחיד של המערכת המשפטית למאבק בשחיתות השלטונית. בראיון הערב (שבת).



בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 אמר פרידמן כי "הפרת אמונים זו עבירה מעורפלת, שנכללים בה הרבה מצבים שלא צריכים להיות בה". פרידמן ציין גם כי אחרי הגל הנוכחי של חקירות אנשי ציבור, יפעל לצמצום מספרם של הגופים החוקרים, במטרה שהחקירות "יתרכזו בעיקר ולא בטפל".



לדעתו של שר המשפטים, "אם שר מתארח במפעל ומקבל ארוחת צהריים, אפשר להתווכח אם מותר לו לקבל ארוחה או שהוא צריך להביא סנדוויץ' מהבית, אבל זה לא עניין להליכים משפטיים ואיש איננו יודע אם זה נכלל בעבירת הפרת האמונים או לא". בישראל נוצר כיום לדעתו מצב שבו "יש סכנה הפוכה: אם לראש הממשלה יש מקום ל-20 תעשיינים במטוס לסין, הוא קודם כל לוקח ארבעה יועצים משפטיים שיגידו לו את מי לקחת ואם צריך לערוך מכרז לתעשיינים שייבחרו. מגיעים למצב שעניינים אלמנטריים לגמרי יכולים להיכנס להפרת אמונים. אני רואה חוסר הבחנה בין עיקר לטפל. כשמטפלים בדברים הטפלים לא נשאר כוח אדם לדברים החשובים, ומשבשים את כל המערכות". לדבריו, "בסוף גל החקירות הנוכחי יהיה צורך לחשוב אם באמת עוסקים בעיקר".



"יש בעיה של ריבוי גופים חוקרים"
פרידמן הוסיף כי "יש בעיה של ריבוי גופים חוקרים. למשל מבקר המדינה, שלא אמור עקרונית לעסוק בחקירות פליליות, וכשהוא נתקל בעניין פלילי צריך להעבירו ליועץ המשפטי לממשלה. אבל מצב שבו שורה של גופים עוסקים סימולטנית בחקירות, כשכל אחד מייצר כביכול אשמה משלו ורץ לתקשורת, זה לא מצב רצוי. אחרי שיחלוף הגל נצטרך לבדוק את זה, יחד עם היועץ המשפטי מני מזוז".



בתחום הפלילי הצהיר פרידמן כי יש להפריד בין עבירות חמורות כמו פשע מאורגן, סמים, שוד, גניבות רכב, שבהם יש לדעתו להחמיר את הענישה; לבין עבירות כמו גניבות פעוטות או הפרת הוראות מינהליות, שיש להפוך לעבירות קנס, ולא להגיש בגינן כתבי אישום פליליים. פרידמן רמז שגם עבירת הפרת האמונים צריכה לבוא במניין עבירות אלה.



פרידמן נמנע מלהצהיר שבפרקליטות עוסקים ב"תפירת תיקים" לאנשי ציבור, אך אמר שיש "השראה בקרב חוקרים ואחרים, שאומרים שיש פה מישהו שאיננו רצוי. את יעקב נאמן לא היה מקום להעמיד לדין, במקרה של רובי ריבלין לא היה מקום לחקירה. היתה בעיה ויש בעיה".



באשר ליוזמתו של שר המשפטים לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, פרידמן הצהיר כי שינויים אלה לא יחולו על הסבב הקרוב של בחירת שופטי בית המשפט העליון, ב-3 ביוני. אם הצעת החוק שפירסם תתקבל, השינוי שלפיו בחירת שופטי העליון תיעשה בידי ועדה הכוללת 11 חברים במקום תשעה, יחול לראשונה רק בשנת 2011, בפרישה הבאה של שופטים מבית המשפט העליון. "אינני שולט בוועדה לבחירת שופטים", אמר פרידמן, "יש לי בה קול אחד והשפעה מסוימת. מבחינה פרסונלית צריך להעשיר את בית המשפט העליון במגוון אנושי גדול יותר. בעניין המועמדים, אני מקווה שתהיה איזושהי הסכמה ביני לבין נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully