וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 המכות בשוק ההון

עמי גינזבורג

2.4.2007 / 22:06

גם המשקיעים בשוק המקומי חווים מכות משלהם. לעתים ניתן לצפות אותן מראש, אבל לעתים זו פשוט גזירת גורל

רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ך עד"ש באח"ב. ואלו הן 10 מכות שנוחתות מדי פעם על המשקיעים בשוק ההון:

ד - דילול

מכה אופיינית למשקיעים בחברות היי-טק, שנוטות לפזר ביד נדיבה אופציות לעובדים, למנהלים, ולכל דיכפין שמקורב להנהלה הבכירה. זו מכה שבאה טיפין טיפין ולא בבת אחת וגורמת (לאט לאט, אבל בטוח) להעברת עושר שיטתית מבעלי המניות מהציבור לחבורה של מקורבים.

סימני זיהוי נפוצים: התרחבות מתמדת בפער בין הרווח "הרגיל" למניה לרווח "המדולל".

צ - צלילה

מאנגלית (Market Nosedive). אירוע שמתרחש מדי כמה חודשים בשוק המניות ושבמהלכו נופלים המדדים ב-3% או יותר. אירוע כזה התרחש בסוף פברואר האחרון, כשמדדי המניות המובילים בארה"ב צללו ביום אחד ב-4%. הנפילות בוול סטריט גררו עמן שוקי מניות נוספים בעולם.

בישראל נצפה באחרונה Market Nosedive בשלושת הימים הראשונים של מלחמת לבנון השנייה, שבמהלכם איבד השוק כמעט 10% מערכו.

סימני זיהוי נפוצים: אין. הצלילה תגיע ברגע הכי לא צפוי ואין הרבה מה לעשות נגדה. ההגנה הטובה ביותר היא להשקיע לטווח ארוך באמצעות תיק מאוזן ומפוזר.

כ - כסף טוב אחרי כסף רע

מכה אופיינית למשקיעים לא מנוסים שנוטים להגדיל את היקף ההשקעה בחברה דווקא אחרי שהיא איכזבה. הגדלת החשיפה לחברה כושלת עלולה להסתיים בהפסד גדול יותר.

סימני זיהוי נפוצים: יש לשים לב אם מדובר באכזבה חד-פעמית או בדפוס שחוזר על עצמו. מחברות שנוטות לאכזב באופן סדרתי רצוי להיזהר במיוחד.

מרוב דובים לא רואים את היער

ע - עליית ריבית

אחת המכות הקשות ביותר למשקיעים בשוק ההון - גם למשקיעים באג"ח וגם למשקיעים במניות. כשהריבית עולה, עולה האטרקטיוויות של אפיקים סולידיים (בעיקר אג"ח מדינה) וקטנה הכדאיות של אפיקים מסוכנים יותר (אופציות, מניות, אג"ח חברות). עליית ריבית מתרחשת כשגוברת הסכנה האינפלציונית.

סימני זיהוי נפוצים: כשכל המחירים מסביב מתחילים להתייקר לפתע בלי סיבה מוגדרת, אצל הספר, בוועד הבית, בעמלות הבנקים ובחשבון המכולת - זה הזמן להיכנס לכוננות של עליית ריבית.

ד - דו"ח רווח והסבר

דו"ח של חברה שבו היא מתרצת באריכות מדוע נוצר לה הפסד במקום הרווח שאמור היה להיות. חברה כזו תמיד תנסה לשכנע ש"במחצית השנייה של השנה המצב ישתפר". דו"ח רווח והסבר מסוגל לקצץ ממניה שיעור נכבד מערכה.

סימני זיהוי אפשריים: שימוש גובר ביטויים הבאים: "מחירי האנרגיה עלו"; "לקוח מרכזי פשט את הרגל ולא שילם"; "ההזמנות זזו לרבעון הבא / לשנה הבאה"; "השוק עוד לא בשל"; "הפיתוח התעכב".

ש - שוק דובי

מכה קשה במיוחד. שוק דובי (יורד) מהסוג ששרר בישראל ב-2001 ו-2002, ובמהלכו איבד מדד ת"א 25 (מעו"ף) עד 50% וגרם הפסדים כבדים למשקיעים רבים.

עם זאת, ככל ששוק דובי נמשך זמן רב יותר והשפל שאליו הוא מגיע עמוק יותר, כמות המציאות שמסתתרות בו גדלה, והסיכוי לבצע השקעה שתניב רוח גבוה בעתיד גובר.

בשוק דובי (וגם בשוק פרי) רצוי לזכור את דבריו של המשקיע הגדול בתבל, וורן באפט: "אנחנו משתדלים להיות פחדנים כשכולם תאבי בצע, ותאבי בצע כשכולם פוחדים".

סימני זיהוי נפוצים: מיעוט הנפקות, גידול ניכר בהצעות רכש, מחזורי מסחר אפסיים ואדישות לחדשות כלכליות טובות.

חובות מסופקים בלתי מספקים

ב - בעלי עניין

בעלי עניין של חברה (מנהלים בכירים ובעלי מניות גדולים) צריכים תמיד לקבל יחס של "כבדהו וחשדהו". בעלי עניין מוצלחים שמים מול עיניהם את טובת החברה ומניחים שככל שערכה יושבח, כך תגדל גם התמורה שלהם. בעלי עניין לא מוצלחים הם אלו שטובתם האישית קודמת לטובת החברה. מהאחרונים כדאי להיזהר.

סימני זיהוי נפוצים: שכר מנופח למנהלים ולדירקטורים, עסקות תכופות בין בעלי העניין לחברה הציבורית, מכירת מניות מוגברת בידי בעלי העניין.

א - אינפלציה, אופוריה

שתי מכות שהן אחת. אינפלציה, במיוחד כזו שיוצאת משליטה, היא אחת האויבים המסוכנים ביותר למשקיעים במניות. עליית מדרגה באינפלציה גורמת מיד לעלייה בריבית (גם ריבית השוק וגם ריבית בנק ישראל) ונפילה באפיקי ההשקעה המרכזיים בבורסה (מניות ואג"ח).

אופוריה היא תחושה שאופיינית לתקופות של גאות כלכלית, שלרוב מצמיחה גם נבטים אינפלציוניים. בתקופות אופוריה מחירי הנכסים הפיננסיים נוטים להתנתק מערכם הכלכלי ומפתים משקיעים רבים לשכוח את כללי הזהירות.

סימני זיהוי נפוצים: ראו ערך עליית ריבית.

ח - חובות מסופקים / רעים

אחד הסימנים הבולטים של מיתון הוא גידול בחובות הרעים של מערכת הבנקאות. חובות רעים או חובות מסופקים הם חובות שקיים ספק אם ניתן לגבות אותם. חובות רעים יכולים להימצא גם במאזני חברות שחוששות כי לא יוכלו לגבות כספים מלקוחותיהן. גידול בחובות המסופקים של בנקים מלמד על מצב כלכלי מידרדר, מקטין את יכולת הבנקים לתת הלוואות ומגדיל הסיכוי למחנק אשראי במשק.

סימני זיהוי נפוצים: גידול מתמשך בהפרשות הבנקים לחובות מסופקים. מחיקת חובות לקוחות על ידי חברות עסקיות רבות.

מכה אלטרנטיווית: "חמסה חמסה". מכה שאופיינית למשקיעים שסבורים כי הבורסה היא קזינו, והם סומכים רק על המזל.

ב - בורסה זרה (נפילות ב)

מכה שנפתחת עם דיווח בחדשות של 8 בבוקר במלים: "נפילות שערים חדות נרשמו הלילה בבורסה של בייג'ין / בומביי / הונג קונג". החשיבות הגוברת של השווקים המתעוררים במזרח אסיה, מזרח אירופה ודרום אמריקה, והכסף הרב שמושקע בבורסות אלו מעתיקים במהירות את טלטלות הבוקר מהמזרח לרחוב אחד העם בתל אביב.

סימני זיהוי אפשריים: דיווחים הולכים ומתרבים על הרווח העצום שהניבו השקעות בבורסות השווקים המתעוררים / מודעות ענק של קרנות נאמנות המשקיעות במדינות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully