וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרומטיס: מסמל של הצלחה לסמל של התפכחות

הארץ

28.8.2001 / 9:10

סגירתה של כרומטיס - גולת הכותרת של התעשייה הישראלית - אולי לא היתה הפתעה גדולה, אך היא המחישה היטב את עומק המשבר בתעשיית התקשורת האופטית

בועז לוי

קיצוצים, פיטורים, הצטמצמות - תעשיית התקשורת האופטית חווה משבר אמיתי ורציני שרק מתעצם. ההודעה של אתמול על סגירתה של כרומטיס - גולת הכותרת של התעשייה הישראלית - אולי לא היתה הפתעה גדולה, אך היא המחישה היטב את עומק המשבר לכל מי שסבר שהוא ייעלם בקרוב.

תעשיית התקשורת האופטית זכתה לזריקת מרץ אדירה לאחר עסקת לוסנט כרומטיס. השווי העצום של העסקה הצית את דמיונם של היזמים, המשקיעים ואנשי ההון סיכון, והזרים כסף רב לתעשייה (ראו טבלה). בבנק ההשקעות מורגן סטנלי מעריכים כי כמחצית מהשקעות ההון סיכון שבוצעו בישראל ב-2000, בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר, זרמו לחברות סטארט-אפ שפיתחו מוצרים לתקשורת אופטית. כולם חלמו על מימוש א-לה כרומטיס.

הסגירה של כרומטיס אולי לא היתה הפתעה גדולה, אך היא בהחלט מסמלת את מצבו של ענף התקשורת בכלל ושל ענף התקשורת האופטית בפרט. כבר לפני כמה חודשים ניכרו סימני האטה בתעשייה, שעשויים לרמז על העתיד לבוא.

בין קשיים אלה ניתן למנות סבבי פיטורים, שעליהם הודיעו כמה מהחברות המובילות בענף; גיוסים לפי שווי נמוך, שנאלצו לבצע כמה מהחברות שנקלעו למצוקת מזומנים; והודעות רבות על דחייה של השקעות חדשות שתוכננו, ובהן הקמה של מפעלים.

רבים בתעשיית האופטיקה העדיפו להתעטף אתמול בשתיקה ולא להגיב על הסגירה. עם אלה נמנים רבים שהיו מוכנים להתראיין בהרחבה בימים הטובים של התעשייה, וייתכן שהשתיקה מעידה על האי ודאות הגדולה השוררת בתעשייה.

"לוסנט כבר פיטרה עשרות אלפי עובדים, והצעד הזה מביע לפיטורים של עוד כמאה", אומר ערן ירקוני, מנכ"ל סייאופטיקס השוכנת ביוקנעם. "הסגירה כשלעצמה אינה אירוע שישפיע על החברות האחרות, אלא תוצאה של המצב הקשה של השוק".

אחד מסימני האזהרה הברורים בחודשים האחרונים היה הקשיים שאליהם נקלעו לא רק לוסנט, אלא כמעט כל חברת ענק אמריקאית העוסקת בתקשורת. רק באחרונה הודיעה חברת התקשורת הקנדית נורטל על הפסדי עתק של 15 מיליארד דולר עקב מחיקות של השקעות בחברות, ו-JDS יוניפייז עלתה עליה והודיעה על מחיקות של 45 מיליארד דולר.

"זה יום עצוב מאוד לתעשיית ההיי-טק הישראלית", אומר אדי שלו, שותף מנהל בקרן ההון סיכון ג'נסיס פרטנרס. "זו חברה שבאה עם פתרון טוב, אבל שהצורך בו נדחה בשנתיים-שלוש. היא נסגרה רק משום שהשוק אינו מוכן לממן כיום מוצרים שצריך אותם רק בעוד זמן מה".

על פי ההערכות המקובלות בשוק התקשורת, תעשיית התקשורת האופטית הישראלית כוללת 40-50 חברות שבהן מועסקים כ-3,000 עובדים. תחומי הפעילות של חברות אלה היו מגוונים, אך כולם קשורים לבניית רשתות להעברת נתונים במהירויות גבוהות.

הסגירה של כרומטיס נראית כהמשכו הטבעי של גל ההתפכחות הגדול בתחום התקשורת. ענף התקשורת נראה כיום כמו בעיה קלאסית של עודף היצע ומיעוט ביקושים, ולכן הוא ייפתר על ידי מיזוגים מחד גיסא וסגירות של חברות רבות נוספות מאידך גיסא. "הרוב הגדול של החברות לא יחזיק מעמד", מוכן שלו להתנבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully