וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוטורולה הזהירה את גלברד לגבי מחיקת הציוד

ערן גבאי

10.4.2007 / 15:36

ציוד ב-300 מ' שקל נותר ללא שימוש במחסני פלאפון מאז 2003. הדבר מוכיח לכאורה, שבבזק היו מודעים לצורך שבהפחתת ציוד

מוטורולה הזהירה כבר ב-2003 את אנשי פלאפון ואת המנכ"ל דאז, יעקב גלברד, שמעבר לציודי הרשת של נורטל יחייב מחיקה מלאה של ציודי הרשת הישנים של מוטורולה. בפועל, התבצעה עסקת החלפת ציודים (טרייד אין) עם מוטורולה רק על מחצית משווי הציודים, ורכיבים בשווי של כ-50 מיליון דולר נשלחו למחסני החברה ולא הופחתו - כך נודע ל-TheMarker.

בכירים בשוק מציינים כי הדבר מוכיח לכאורה, שגלברד, כמו גם חברי ההנהלה הבכירה בפלאפון, היו מודעים לצורך שבהפחתת ציודי הרשת הישנים של פלאפון. עם זאת, אותם גורמים טוענים גם כי בפלאפון היתה כוונה לעשות שימוש בציוד הישן במתקני הרשת של החברה באזורי הפריפריה, שם הרשת עדיין מתבססת על ציוד של מוטורולה.

הציוד לא הוחזר למוטורולה

הפרשה של אי מחיקת הציוד בפלאפון, שנחשפה במלוא חומרתה לראשונה ב-TheMarker, והוכחשה תחילה על ידי בכירים בבזק, התגלתה כחלק מהשינוי וההיערכות לכללי התקינה החשבונאית הבינלאומית IFRS, אך אינה מיוחסת לשינוי זה. על פי כללי ה-IFRS, היקף השימוש והצריכה של ציודי התקשורת נבחן לצורך מחיקה ברמה של רכיבים בודדים ולא ברמת התשתית השלמה. זו הסיבה שאותרו אותם ציודי מוטורולה ישנים במחסנים.

מסתבר שבמעבר של פלאפון לרשת הסלולר החדישה יותר, ה-1X, שהחל כבר ב-2002 ויישומה נמשך עד 2005, הוחלפו ציודי הרשת של מוטורולה באלה של נורטל. באותם ימים נקבע כי נורטל תהיה זו שתקים את ליבת רשת ה-1X של פלאפון, וציודיה יהיו אחראים על כ-80% מאזורי האוכלוסייה בישראל, בעוד מוטורולה תהיה אחראית רק על אזורי הפריפריה. מצב חדש זה הצריך את הוצאת ציודי מוטורולה מאזורי האוכלוסיה הצפופים, מה שהתבטא בעיקר בהחלפתם של ציודי רשת וכרטיסי רשת רבים של מוטורולה.

פלאפון השקיעה אז כ-240 מיליון דולר בהקמת הרשת הכלל ארצית שבוצעה בשני שלבים. בשלב הראשון, שבוצע על ידי נורטל נטוורקס והושלם ביוני 2003, ניתן כיסוי לאזור המטרופוליטני שבו עיקר התעבורה הסלולרית. נורטל קיבלה עבור הפריסה כ-147 מיליון דולר.

בשלב השני, שהושלם בדצמבר 2003, ובוצע על ידי מוטורולה, ניתן כיסוי לשאר אזורי הארץ. הרחבת הרשת באמצעות מוטורולה הסתכמה אז בעלות נוספת של כ-90 מיליון דולר, ובוצעה כנגד החזר ציוד ישן למוטורולה בהיקף של כ-40 מיליון דולר.

הציוד שלא הוחזר למוטורולה לא הופחתו ונותרו במחסני פלאפון מתוך מחשבה, לכאורה, שייעשה בהם שימוש עתידי בפריפריה. באותם ימים הרחיבה פלאפון את הרשת שלה בעשרות אתרים, לאחר שמנתה כבר אז כ-800 אנטנות, והיה ברור לחברה שהיא נדרשת להגדיל את כמות האנטנות בפריסה ארצית כדי להתמודד עם בעיית ניתוקים גבוהה.

עם זאת, לכאורה ניתן היה להבין כי ככל שעוברות השנים וציודי ה-1X ממשיכים להיטמע במערכות פלאפון - הסיכוי לעשות שימוש חוזר בציודי מוטורולה הישנים רק הולך וקטן. בפלאפון לא ביצעו אז את ההפחתה האמורה כיוון שחשבו כי למרות המעבר ההדרגתי לרשת החדשה ישנם עדיין אזורים שמצריכים את הציודים הישנים, וכי יכולות רשת ה-1X אינן חשובות באותה המידה בכל שטחי ישראל.

ההון העצמי נופח

עוד נודע ל-TheMarker כי מעבר להפחתה בגובה של כ-300 מיליון שקל שבוצעה ב-2003 בגין חלק מהציודים הישנים, לא התקיים כל דיון נוסף בפלאפון בצורך לבצע הפחתות בציודים הנוספים האמורים ששכבו במחסנים, על דעת החשבונאים בחברה. כל זאת, למרות שהחל מ-2003 כבר פועלת פלאפון בהתאם לתוכניות עבודה ברורות, וניתן לשער שהצפי לשימוש באותם רכיבים ישנים היה נמוך ביותר.

לזכותו של גלברד ייאמר כי באותם ימים, ובהתאם למהלך שביצע בהחלפת ציודי מוטורולה באלה של נורטל, הוא הצליח להוריד באופן דרמטי את עלויות פלאפון והשלים את תוכנית המפנה בפלאפון כשהעביר אותה מהפסד של חצי מיליארד שקל לרווח בסדר גודל דומה. אלא שגורמים בכירים בענף מעלים תהיות באשר לאי הפחתת הציוד הישן, מה שגרר ניפוח בהון העצמי של החברה, ועשוי היה להשפיע גם על גובה הבונוסים שקיבלו באותם שנים המנכ"ל גלברד ובכירים נוספים בפלאפון.

במקרה האמור נשלטה פלאפון על ידי המדינה, כחלק מהאחזקה בחברת בזק. בעלי השליטה החדשים בבזק - קבוצת אייפקס-סבן-ארקין - שרכשו את השליטה בבזק באוקטובר 2005, לא ידעו כלל על פרשה החשבונאית זו.

כעת, הדבר עשוי לייצר ויכוח מחדש בקרב בעלי השליטה ובתוך דירקטוריון בזק באשר למעמדו של המנכ"ל יעקב גלברד, שהבוקר דיווחנו כי מעמדו דווקא התחזק ויש נטייה לנסות ולמחול לו על הפרשות ולהתקדם בביצוע הטעון תיקון בבזק. כמו כן, לא מן הנמנע כי בעלי השליטה בבזק יחליטו אף לתבוע את המדינה בגין הפרשה החשבונאית בפלאפון.

בזק הודיעה עד כה על "תיקון הנובע מהפחתת רכוש קבוע שלא היה בשימוש החברה הבת פלאפון לפני מועד המעבר לדיווח על פי תקני דיווח בינלאומיים (1.1.2005). השפעת תיקון זה תהיה הפחתה של כ-320 מיליון שקל מהרכוש הקבוע, והפחתה של כ-220 מיליון שקל ליתרת ההון העצמי לסוף 2004. כמו כן, השפעת תיקון זה תהיה הפחתה של כ-285 מיליון שקל מהרכוש הקבוע והפחתה של כ-205 מיליון שקל ליתרת ההון העצמי לסוף 2005". הבודק החיצוני שנקבע לבזק, ד"ר יורם דנציגר, אמור לפרסם מחרתיים את מסקנות הביניים שלו לכשלים החשבונאים שאתרו בבזק, והוא אמור להתייחס גם לפרשה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully