וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתעלמים מהממשלה

יורם גבאי

11.4.2007 / 12:42

האם מישהו מתרגש מחילופים של שר האוצר, האם למישהו אכפת אם תהיה רפורמה בחינוך או לא? כעובדים במגזר העסקי ודאי שלא

בשנה וחצי האחרונות אנחנו עדים לסיומו המוצלח של תהליך ההתנתקות של המגזר העסקי (ריאלי ופיננסי) מן המגזר הציבורי והממשלתי על כל זרועותיו הפוליטיות, הכלכליות והביטחוניות. שרים הולכים ובאים, שחיתויות נחשפות מדי שבוע וחקיקות סוציאליות וכלכליות מופיעות או מתקבלות, ללא כל השפעה על חיינו הכלכליים.

המשקיעים והיזמים הבינלאומיים והמקומיים מסתכלים כצופים על כל האירועים הפוליטיים, הכלכליים והאישיים בממשלה, כאילו הם סרט עצוב או משעשע שאין לו כל השפעה על עבודתם הכלכלית. האם מישהו מתרגש מחילופים צפויים או לא צפויים של שר האוצר, האם למישהו אכפת אם תהיה רפורמה בחינוך או לא? כאזרחים אולי, אבל כעובדים במגזר העסקי ודאי שלא.

מיד לאחר הבחירות האחרונות כינס שר האוצר כמה כלכלנים ואנשי עסקים לדיון אם הממשלה תקיים תנאי מקרו אחד בלבד, וגם אם לא תעשה שום דבר מעבר לכך. התנאי היה ברור: קצב הגידול בהכנסות (הנגזר משיעורי הצמיחה הקיימים) צריך להיות גדול מהותית מקצב גידול ההוצאות. הממשלה קיימה תנאי זה והגיאות נשמרת, העמידה בתנאי האמור הביאה לכך שהגירעון התקציבי ב-2006 וגם השנה לא יעלה על 1%-1.5%. (וממילא בצמיחה של 5% יחס החוב תוצר פוחת, שיעורי הריבית יורדים והמשקיעים הזרים והמקומיים מגדילים פעילותם במשק).

ההסבר המשלים מזכיר כי בתקופה האחרונה הושלם מהלך ההתנתקות והממשלה והחברה בישראל שיכללו באופן מוחלט אל תהליכי הנטרול ההדדי הפנימי. הממשלה אינה מסוגלת ביצועית, פוליטית ואידיאולוגית לבצע כל פעולה בעלת אפקט משמעותי. כוחות "הנגד" מונעים יישום מדיניות כלשהי, וממילא הציפייה בכל תחום היא שהאירועים יתפתחו בהתאם לשווי משקל מקרי של לחצים ולא בהתאם ליעדים ראויים או לא ראויים של הממשלה.

התנתקות מספר 2

במישור החברתי-כלכלי, רפורמת דברת היתה המאמץ האחרון של המדינה לבצע שינוי מהותי בתחום החינוך. כיום נשארה רק שאלה אחת - האם המורים יקבלו תוספת של 3% או 5%? לכולם ברור שהיקף לימודי הלבה לא ישתנה והיעד הסוציאלי של ועדת דברת יקוזז בלימודים טכנולוגיים דתיים ואחרים. כך הדבר גם בתחומים אחרים. החקיקה הסוציאלית היא וירטואלית בעיקרה, תוכניות ארוכות טווח שספק אם אפשר לבצען (מס הכנסה שלילי, פנסיות), מסקנות ועדת שוחט ינוטרלו בלחצי הסטודנטים והרחבת חוק הפיקדון על הבקבוקים תביא לרווח - רק לארגוני הפשע.

כאשר אנחנו בוחנים פרויקטים ארוכי טווח של הממשלה, התחזית דומה. תוכנית ההתייעלות של המגזר הממשלתי מקובלת על כולם, אך מתקדמת בעצלתיים. כמו כן, כולנו נהיה בפנסיה מאוחרת עד שנראה את הרכבת הקלה בגוש דן.

במישור המדיני-פוליטי-ביטחוני כולנו עדים ליוזמות שלום שעולות לפרקים, לכולנו ברור שהממשלה הנוכחית לא יכולה לשאת פוליטית כל תהליך של הסדר עם שכנינו ואין לה גיבוי ורוב בממשלה ובציבור. הממשלה הנוכחית חלשה מדי מכדי לעמוד באתגר של שלום או מלחמה ותיתן לטייס האוטומטי וללחצים המקריים לכוון את המדינה. במאי נצפה בתוצאות ועדת וינוגרד, תוצאות הבחירות בעבודה ובהליך השימוע לנשיא - כולם נושאים מרתקים - אך השפעתם על המגזר העסקי שולית עד זניחה. לכולנו ברור שנפילת הממשלה או המשך קיומה לא רלוונטי לפעילות הריאלית או הפיננסית במשק.

תהליך ההתנתקות של המגזר העסקי מן הציבורי הושלם. התוצאות בטווח הקצר הן נפלאות, אך כולנו יודעים היטב כי מערכת חינוך דועכת, מינהל ציבורי לקוי ותשתיות המתפתחות באטיות - לא יאפשרו תהליך צמיחה מתמשך ויציב, ובטווח הארוך כולנו נשלם על כך.

הכותב הוא יו"ר חברת פעילים, חברה לניהול השקעות בע"מ ולשעבר הממונה על הכנסות המדינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully