וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים: לתמחר גם דירות מיד שנייה בשקלים

אריק מירובסקי

12.4.2007 / 7:33

ירידת שער הדולר פוגעת במוכרי הדירות, והם מתקשים לקנות דירות חדשות מהקבלנים. התנודות החדות חושפות לסיכונים

"אנשים התעייפו מההפתעות של הדולר, והם דורשים מהמתווכים לנקוב את מחירי הדירות בשקלים. סקר שערכנו לפני שלושה חודשים מראה במפורש שיותר משני שלישים מהמוכרים והקונים רוצים שהעסקות יינקבו בשקלים ולא בדולרים", מספר מנכ"ל אנגלו סכסון, חנן שלזינגר. עכשיו גם התאחדות הקבלנים מצטרפת ל"גל החזרה לשקל", וקוראת לנקוב בשקלים גם את מחירי הדירות מיד שנייה.

הצמדת שוק הנדל"ן לדולר האמריקאי החלה בשנות ה-80, אז האינפלציה בת מאות האחוזים שחקה מאוד את שווי הנכסים שננקבו במטבעות הישראליים. "מטרת הצעד הזה היתה להגן על ערך הדירות", אומר נשיא התאחדות הקבלנים, נסים בובליל. "כיום, לאור יציבותו של השקל, התייתר הצורך בנקיבת מחירי הדירות בדולרים".

למרות זאת, מחירי רוב הדירות מיד שנייה ננקבים בערכים דולריים, מכוח ההרגל. בשל ירידת שער הדולר ביותר מ-10% בשנה האחרונה מוכרי הדירות מפסידים כסף עקב הנוהג ומתקשים לרכוש לעצמם דירות מקבלן בכסף שקיבלו תמורת דירותיהם. לכן בסופו של דבר, גם הקבלנים, שנוקבים מחירים בשקלים, יוצאים מופסדים מכך.

לדברי בובליל, בשוק הדירות מיד שנייה התנודות החדות במטבע חושפות את המוכרים ואת הרוכשים לסיכונים פיננסיים, הגורמים לעליות או ירידות חדות במחירי הדירות ללא קשר לערך הדירה בשוק: "התנודתיות בשער הדולר הופכת את משקי הבית ואת מי שרוצה להחליף דירה או לרכוש דירה לילדיו לסוחר במטבע חוץ וחושפת אותו לסיכון פיננסי. משקיעים מדופלמים יכולים אולי להרשות לעצמם לסחור במטבע חוץ ולקחת סיכונים, אך אין סיבה שמשקי הבית בישראל יהיו חשופים לסכנה זו".

בובליל מציע לאכוף את חוק נקיבת מחירי הדירות בשקלים גם על דירות יד שנייה: "יצירת האחדה במחירי הדירות מחויבת המציאות. היא תתרום ליציבות בענף ותהווה קטליזטור לביצוע עסקות נוספות".

שלזינגר מאנגלו סכסון, לעומתו, סבור שכדאי להניח לשוק לעשות את שלו: "אנשים התעייפו מתנודות שער הדולר, שלכאורה לא אמורות להיות רלוונטיות למחירי הדירות. כיום, או שרוצים עסקות שקליות, או שגם כשהעסקה נקובה בדולרים, מצמידים אותה לשקל. לכן אין טעם לחוקק חוק בנושא, אלא לתת למציאות לעשות את העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully