וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז מתנגד להעלאת שווי השימוש ברכב

שלומי שפר

15.4.2007 / 12:51

שר התחבורה מצטרף למתנגדים להחלטת האוצר, שעתידה לפגוע בעיקר בעובדי ההיי-טק האמורים לשלם יותר עבור הרכב הצמוד שלהם

רשימת המתנגדים לכוונה להעלות את שווי הרכב, במתכונתה הנוכחית, מתרחבת היום וכוללת גם את שר התחבורה שאול מופז, אשר הודיע על כך לפורום ה-CFO המוביל את המאבק בהעלאת שווי הרכב. מופז תוקף את כוונת האוצר להעלות את שווי הרכב ואת המלצות הוועדה שהקים משרד האוצר, לבחון את העלאת שווי הרכב. את המלצות הוועדה הגדיר שר התחבורה כ"לוקות בחסר" ואת כוונת האוצר להעלות את שווי הרכב הגדיר כ"החלטה צולעת". לדבריו, על משרד האוצר לחשוב פעמיים לפני קבלת החלטה בנושא.

עיקר טענותיו של מופז מופנה להתעלמותו המוחלטת של משרד האוצר מכך שהתחבורה הציבורית בארץ אינה ערוכה לתת מענה לעובדים שיחליטו להחזיר רכבים ועל הפגיעה במעמד הביניים הנושא במירב הנטל הכלכלי.

לטענת מופז, "העלאת שווי השימוש ברכב נשענת על שתי רגליים - האחת כלכלית-מיסויית והשנייה תחבורתית. נראה כי בעוד הצד הכלכלי נבחן ונבדק, ההשלכות התחבורתיות לא זכו להתייחסות הולמת. על כן אני סבור שהחלטת משרד האוצר הינה צולעת ויש לבחון שנית, אותה ואת השלכותיה".

לדברי מופז הוא הבהיר לראש הממשלה ולשר האוצר כי התחבורה הציבורית אינה ערוכה לקלוט תוספת גדולה של משתמשים. "התחבורה הציבורית אינה יכולה עדיין להוביל כמות גדולה של אנשים ממקום למקום ביעילות, במהירות בנוחות ובמחיר נמוך. הדבר נובע מפער של שנים בפיתוח התחבורה הציבורית לסוגיה", אמר מופז. "איננו שוקטים על השמרים ואנו ממשיכים לפתח כל העת את התחבורה הציבורית, אך נראה כי המהלכים לשיפור מערכי התחבורה הציבורית בישראל יימשכו זמן רב. המלאכה רבה ובסיומה אני תקווה כי נזכה לראות מערכת שפועלת באינטגרציה תחבורתית, ותספק לכל אחד את היכולת להגיע לכל מקום במהירות, בנוחות ובכדאיות. עד שחזון זה ירקום עור וגידים, אין מקום לדעתי להתבסס על תחבורה ציבורית כמערכת שמסוגלת לספק מענה מלא לסוגיות התחבורה".

שר התחבורה אמר עוד כי, "היינו יכולים לחשוב שהרפורמה ברכבי הליסינג תפחית את מספר הרכבים בכבישים ותעודד שימוש בתחבורה ציבורית. לצערי, תרחיש זה לא יקרה, עקב רמת התחבורה הציבורית הקיימת היום בישראל".

"המדינה אינה ערוכה"

לדברי מופז להעלאת שווי השימוש ברכב ישנן השלכות גם על גיל כלי הרכב שינועו בכבישים, בטיחותם וזיהום האוויר שלהם הם גורמים. "מנתונים שהובאו בפני, מצבת הרכבים על הכבישים לא תשוב להיות כשהיתה. בעקבות העלאת שווי השימוש, יוותרו עובדים רבים על קבלת רכב ממקום העבודה שלהם ויעברו לרכבים ישנים יותר. המעבר לרכבים ישנים מנוגד למגמה הכללית בעולם ובמדינת ישראל להצערת גיל הרכב. הרכבים הישנים אינם מצוידים באביזרי בטיחות כמו הרכבים החדשים ובכך חושפים הנהגים את עצמם לפגיעות קשות יותר במקרה של תאונה. רמת זיהום האוויר תעלה עקב השימוש ברכבים ישנים. בנוסף, המיסוי של מדינת ישראל מיבוא רכבים חדשים יפגע" אומר מופז.

מופז טוען כי, "הצד המיסויי של המלצת משרד האוצר יכול להיבחן על ידי כלכלנים שיצדדו בה או יתנגדו לה, דבר שאינו בתחומי האחריות שלי, עם זאת אני סבור שאין הלימה בין התוצאות האפשריות של המהלך המתוכנן לבין ההיערכות של מדינת ישראל להשלכות של העלאת שווי השימוש מבחינת התחבורה. הן מבחינת ההשפעות על מצב הרכבים, גילם ובטיחותם, והן מבחינת עידוד השימוש בתחבורה ציבורית".

"יש לחשב עלות תאונות הדרכים"

לדברי מופז, חשוב לציין עוד נתון חשוב שבדרך כלל אין מדברים עליו, אך בשיח של התועלות שמקיים משרד האוצר, יש לתת לו דגש - תאונות הדרכים. "לצערי, תאונות הדרכים אינן רק עניין של שכול, סבל ואובדן, תאונות הדרכים גורמות נזק כלכלי כבד לכלכלת אזרחי מדינת ישראל ולמוסדות המדינה. שיקול זה צריך גם הוא להשפיע במסגרת הנגזרות של העלאת שווי השימוש של הרכב ו'הזקנת' גיל הרכבים על הכבישים", אומר שר התחבורה.

לדברי מופז, ההחלטה על העלאת שווי הרכב אינה רק כלכלית אלא גם ערכית ונוגעת ליחסן של הממשלה והכנסת למעמד הביניים. "הרפורמה הזו פוגעת בעיקר במעמד הביניים, באותם אנשים שנושאים ברוב הנטל המוטל על אזרחי מדינת ישראל", אומר מופז. "מדובר באנשים בעלי תארים אקדמאים המשלמים את רמת המס הגבוהה ביותר, הם האנשים שמשרתים בשירות המילואים והם אלו שמקנים את הבסיס החברתי למדינת ישראל. אני סבור שצריך לחשוב פעמיים לפני שמטילים עליהם מס נוסף שמכביד על חייהם במדינה".

שר התחבורה אמר עוד כי הכדור נמצא כעת בוועדת הכספים והיא זו שצריכה להחליט האם בכוונתה לפגוע באותם אנשים. "ועדה זו של נבחרי ציבור נבחרה על ידי הציבור וצריכה לייצג אותו, אני סבור שאי אפשר להתעלם מהפגיעה במעמד החשוב הזה ויש לבחון בשים לב את ההשלכות של המהלך שמוביל משרד האוצר", אמר מופז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully