וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריאות יקרה: קופות החולים מעלות מחירים

רוני לינדר-גנץ

16.4.2007 / 7:05

כמעט בחשאי העלו מכבי והכללית בתחילת החודש את מחירם של רבים משירותיהן - מחיר מנת תרופה, למשל, יתייקר ב-8%

תשלומי ההשתתפות העצמית בקופות החולים מתייקרים, באופן כמעט חשאי: שתי קופות החולים הגדולות - מכבי והכללית - העלו בתחילת החודש את מחירי תרופות המרשם, הביקורים אצל רופאים מקצועיים, הביקורים במרפאות חוץ ומכונים ושרותים נוספים, אך לא הודיעו על כך ללקוחותיהם באמצעות הודעות לתקשורת או מודעות בעיתונים.

מחירי מנות תרופה יתייקרו בקופת חולים כללית בכ-9% - ל-12 שקל; התקרה המשפחתית לרבעון תתייקר ב-4% ותהיה 150 שקל במקום 144 עד היום; ביקור אצל רופא מקצועי או דיאטנית יתייקר בכ-8% ויעלה מעתה בכללית 13 שקל - במקום 12 עד היום; ביקור במרפאות חוץ, פיזיותרפיה והדמיה יתייקר בכ-4% ויעלה 25 שקל במקום 24.

עם זאת יצויין כי הכללית הוזילה את ההשתתפות העצמית בביקור בית של רופא ב-38% מ-90 שקל ל-65 שקל ובכך השוותה אותה לתעריף שגובה מכבי.

במכבי, יתייקרו מחירי התרופות בכ-8% - תרופות שמחיר המחירון שלהן הוא עד 100 שקל יעלו 13 שקל למנה במקום 12 עד כה; ביקור אצל רופא מקצועי וביקור במכון מכבי יתייקר ב-5.5% ויעלה 19 שקל במקום 18; ביקור במרפאות חוץ ומכונים פרטיים יתייקר בכ-4% ויהיה 25 שקל במקום 24, תקרות ההשתתפות העצמית לרבעון מתייקרות אף הן וכך גם ההשתתפות העצמית בטיפולים פסיכולוגיים ועוד (ראו טבלה).

קופת חולים מאוחדת העלתה רק את מחירי הביקור במכונים - מ-23 שקל ל-24, אך הותירה את שאר המחירים, כולל תרופות, ללא שינוי. מלאומית נמסר כי בימים אלה מתקיימים דיונים באשר להעלאת התעריפים.

ייקור מחירי ההשתתפות העצמית מתבצע בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, המאפשר לקופות לעדכן אחת לשנה את מחירי ההשתתפויות בהתאם לעליית מדד יוקר הבריאות. השנה, לפי ההערכות, יעלה המדד, המתפרסם רשמית רק ביוני, בכ-2.4%. ואולם בשש השנים האחרונות כמעט ולא העלו הקופות את המחירים - ולכן מדובר בעלייה מצטברת של כמה שנים במדד; בפועל, השירותים מתייקרים כעת בשיעורים גבוהים מאחוז זה.

הכללית ביטלה הטבה ייחודית

כחלק מהשינוי הנוכחי בתעריפים ביטלה הכללית הטבה היסטורית שנתנה למבוטחיה במשך שנים רבות: סבסוד חלקי של ביקור במיון בשעות היום. אגרת המיון עבור מי שאין לו הפניית רופא, אינו מתאשפז ואינו זכאי לפטור היא 566 שקל בביקור בשעות היום (בין 6 בבוקר ל-1 בלילה).

עד כה, הייתה הכללית הקופה היחידה שסיבסדה חלקית את האגרה וגבתה 224 שקל בלבד עבור ביקורים שכאלה. במסגרת העדכון האחרון ביטלה הכללית את ההטבה, כך שמבוטח הקופה שייגש מהחודש למיון בשעות היום בלי הפניה ולא יתאשפז ייאלץ לשלם מחיר מלא.

בכללית מסבירים כי ביטול ההטבה הוא תוצאה של "ריבוי עומסים בלתי נסבלים בחדרי המיון וריבוי פניות למיון גם במקרים שאינם דחופים או מחייבים חדר מיון", ומוסיפים כי "אנו מציעים ללקוחות חלופות מתאימות שפותחו במסגרת הקהילתית: הזמנת רופא לבית, פניה למרפאות ו/או פנייה למוקדים לרפואה דחופה (מר"מ) הפועלים בכל רחבי הארץ ונותנים מענה ללקוחות במהלך מרבית שעות היממה".

עוד אומרים בכללית כי הקופה שוקלת להרחיב את רשימת המקרים המזכים את הפונים לחדר מיון בפטור מלא מתשלום אגרת מיון. אגב, מבוטחים מכל הקופות אשר ניגשים לחדר מיון ללא הפניה רפואית בשעות הלילה (1 בלילה עד 6 בבוקר) נדרשים לשלם אגרת מיון מופחתת בסך 139 שקל. יתרת הסכום ממומנת על ידי הקופה אליה שייך הלקוח.

השתתפות עצמית גבוהה

יצוין כי דמי ההשתתפות העצמית בישראל נחשבים גבוהים למדי, גם לפני ההתייקרות האחרונה. לפני כשנה, למשל, הציג סמנכ"ל לכלכלה וביטוחי בריאות במשרד הבריאות, גבי בן נון, נתונים המראים כי אזרחי ישראל נמצאים במקום השלישי בעולם בשיעור המימון הפרטי של תרופות, ומממנים מכיסם הפרטי (מלבד דמי ביטוח הבריאות שהם משלמים) 56% מההוצאה הלאומית על תרופות, שהיא כ-345 דולר בממוצע לשנה לאדם.

בנוסף, עמותת רופאים לזכויות אדם פירסמה אתמול דו"ח לפיו מיליון ישראלים (15% מהאוכלוסייה) ויתרו השנה על תרופות מרשם מכיוון שלא יכלו לעמוד בעלותן; בקרב בעלי הכנסות נמוכות, קשישים וערביי ישראל מדובר באחוזים גבוהים בהרבה שאינם יכולים להרשות לעצמם תרופות, מדווחת שלומית אבני, מנהלת פרויקט תושבי ישראל בעמותת רופאים לזכויות אדם. לדבריה, "למעשה תשלומי ההשתתפות מונעים מאנשים לרכוש שירותים ותרופות חיוניים ומהווים סוג של מיסוי עקיף ורגרסיווי על מערכת הבריאות - שאמורה להיות ממומנת בחלקה הארי על ידי המדינה".

תגובות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מדובר בעדכון אוטומטי, שהקופות רשאיות לבצע על-פי החוק. משרד הבריאות רק מוודא כי אכן העדכון נעשה בהתאם לעליית מדד יוקר הבריאות המצטברת (לרבות עיגול סכומים)".

ממכבי נמסר בתגובה: "על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי אמורים התעריפים להתעדכן בכל שנה באפריל, בצמוד למדד יוקר הבריאות. מכבי פועלת בהתאם לחוק בעניין זה. כל מבוטחי מכבי יקבלו בדיוור ישיר לבתיהם את ההודעה על העדכון בתחילת חודש מאי באמצעות דף החשבון הרבעוני. עדכון התעריפים מתואם ומאושר על-ידי משרד הבריאות". מהכללית נמסר בתגובה כי בקרוב יקבלו מבוטחי הקופה הודעה על עדכון המחירים במסגרת הדיוור השנתי מהקופה. בנוסף, נמסר מהכללית כי בימים אלה מודפסים עלונים ופוסטרים שייתלו בסניפי הקופה המיידעים את המבוטחים על השינויים.

הידעתם? (1)

אזרחי ישראל נמצאים במקום השלישי בעולם בשיעור המימון הפרטי של תרופות, ומממנים מכיסם הפרטי 56% מההוצאה הלאומית על תרופות

הידעתם? (2)

מיליון ישראלים - 15% מהאוכלוסיה - ויתרו השנה על תרופות מרשם מכיוון שלא יכלו לעמוד בעלותן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully