וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכב חלומי גם בליסינג

ליאור גוטמן

17.4.2007 / 7:09

מכונית ספורט בליסינג מצמצמת הוצאות רבות. עובדי היי-טק רבים גילו את הפוטנציאל הטמון ברכב קצת פחות סטנדרטי

דני גלטר, איש היי-טק מאזור המרכז שעבד בחברת אלוט, הגשים חלום. במקום מאזדה 3, פורד פוקוס או טויוטה קורולה משעממות ונפוצות הוא קיבל כרכב צמוד מהעבודה רנו קליאו ספורט - מכונית ספורטיווית אמיתית עם הספק של 172 כ"ס ותאוצה של 7.1 שניות בלבד מ-0 ל-100 קמ"ש. גלטר אמנם שילם יותר תמורת המכונית - לדבריו 2,000 שקל נטו בהשוואה ל-1,600 שקל תמורת מכונית סטנדרטית - אבל הוא אינו מתחרט: "התוספת לא משתווה להנאה שבנהיגה במכונית ספורט. אפילו המנכ"ל שלי ביקש פעם סיבוב על המכונית ולאחר נסיעה קצרה טען שאני משוגע - האוטו מהיר ובעל אחיזת כביש גבוהה".

כל כך רבה היתה ההנאה של גלטר מהקליאו ספורט, שהוא גמא איתה 50 אלף קילומטר בתקופה של שנה וחצי בלבד. "לו היה זה רכב פרטי שלי", אומר גלטר, "לא בטוח שהייתי יכול למכור אותו במחיר מחירון. אבל כשהמכונית בליסינג אין את הדאגה הזו. בסוף תקופת עבודתי בחברה פשוט החזרתי את האוטו וזהו".

גם ערן (השם המלא שמור במערכת), עובד היי-טק מהצפון, ביקש לקבל כלי רכב שונה: "אני חובב מכוניות מהירות ורציתי סיאט לאון טורבו. כשקיבלתי את המכונית הייתי נוסע לכביש הצפון כדי ליהנות מהביצועים".

אחזקת מכונית ספורטיווית באופן פרטי היא עסק יקר, והאפשרות לקבל מכונית ספורט בליסינג מצמצמת הוצאות רבות: "באחרונה נדרשתי להחליף את ארבעת הצמיגים", מספר ערן, "מדובר בצמיגים יקרים עם מקדם אחיזת כביש גבוה, שעלותם אינה זולה. כאשר זהו רכב בהסכם ליסינג אין לי את הדאגות האלה. יש מי שמטפל עבורי במכונית". ערן נסע במכונית כ-60 אלף קילומטר עם המכונית בתקופה של שנתיים וחצי, והוא מקווה שיתנו לו להחזיק במכונית גם בשנה הרביעית, מעבר להסכם החכירה. כיום הוא משלם זקיפת מס של 2,160 שקל בחודש (קבוצה 4) ומוסיף עוד כאלף שקל לחודש תשלום לחברת הליסינג.

היקף שוק הליסינג התפעולי בישראל נאמד ב-150 אלף מכוניות, מתוכן כ-80% משתייכים לקבוצת שווי שימוש 2 (מכוניות כמו מאזדה 3, מיצובישי לאנסר וטויוטה קורולה). אבל בתקופה האחרונה, מתברר, מתפתחת נישה חדשה - מכוניות ליסינג מדגמים מיוחדים, בעיקר מכוניות ספורטיוויות או רכבי כביש-שטח.

לנסוע על אותה מכונית כמו המנכ"ל

כמה עולה התענוג? דני שמעוני, מנכ"ל הרץ: "10-12 אלף שקל בחודש למכונית יוקרה שמחירה כחצי מיליון שקל, למשל אאודי A6. למכונית יקרה יותר דוגמת לקסוס LS העלות עשויה להגיע עד ל-18 אלף שקל לחודש". שמעוני מסביר שאם עסקה מסתיימת לפני תום תקופת החכירה, הנהג מתחייב לרכוש את המכונית או לשלם קנס בגובה שישה חודשי שכירות. כל אלה, מתברר, לא מרתיעים את העובדים - ומדובר בעיקר במנהלים בכירים - שחושקים במכונית מיוחדת. "שוק הליסינג למכוניות הספורט והיוקרה התפתח בשנים האחרונות, וכיום הרץ מספקת קרוב למאה מכוניות בסגמנטים הגבוהים, דוגמת אאודי A8, פולקסוואגן טוארג ואפילו פיז'ו 307CC", אומר שמעוני.

אלא שלא תמיד זה עניין של מחיר. גם אם העובד מוכן להפריש מכיסו או שהחברה מוכנה לסבסד, סכומים גבוהים לחכירת מכוניות מיוחדות או יקרות, תיתכן התנגדות עזה מצד חברת הליסינג עצמה. "עסקות מסוג זה אולי מסבות עונג רב לנהג, אך הן מהוות כאב ראש לא קטן לחברת הליסינג - עלויות אחזקה גבוהות וירידת הערך הגבוהה מונעות מחלק מהחברות להעמיד בפני העובד את האפשרות", אומר נעם קום, מנהל צי הרכב של חברת מטריקס. קום מוסיף שבחלק מהמקרים מדובר גם בבעיה של היררכיה פנימית של החברה: "לא כל החברות ישמחו לתת לעובד את אותו דגם מכונית שבו נוסע המנכ"ל, גם אם הוא מסוגל ורוצה לעמוד בעלות החודשית. בנוסף, החברות לא מעוניינות ליצור גל ביקושים למכוניות ספורט או כביש-שטח. הן מעדיפות לתת את מה שקל לתחזק ולמכור עם תום תקופת החכירה". שמעוני: "מכוניות יוקרה דורשות תחזוקה יוצאת דופן. מדובר במכוניות שמשתמשות בטכנולוגיה מתקדמת, ולכן באחזקת מכונית יוקרה כל החלקים המוחלפים בטיפולים שוטפים הם מקוריים בלבד, והטיפול עצמו מתבצע ברוב המקרים במוסך המרכזי של היבואן".

ש.פ, בכיר בחברת היי-טק מאזור המרכז, נהג עד לאחרונה בפולקסוואגן טוארג בליסינג. התשלום החודשי שירד מהמשכורת שלו היה 14 אלף שקל. "היו אצלנו דיונים בחברה כמה חופש להתיר לעובדים בבחירת דגם המכונית בליסינג", אומר ש.פ, "בסופו של דבר החלטנו לתת חופש מלא. החלטנו שגם למתכנת שמרוויח 8,000 שקל מותר לקחת מכונית ב-6,000 שקל בחודש - הסכום הרי יורד מהמשכורת שלו וזכותו לעשות בכסף מה שירצה. חברת הליסינג שלנו, אוויס, התנגדה כמובן. ניהלנו איתם משא ומתן ארוך. הם ניסו להקטין את רשימת הדגמים המוצעים ואנחנו ניסינו להגדיל".

גם בחברת מארוול (MARVEL) מיקנעם ניתן לעובדים חופש בחירה. "אנחנו לא מעמידים שום חסם בפני העובד", מסביר אבשלום חייל, מנהל צי הרכב בחברה, "מאחר שהעלויות חלות במלואן על העובד, הוא רשאי לקחת כל מכונית שיחפוץ בה. וכך יצא שהחזקנו רנו קליאו ספורט וסובארו אימפרזה טורבו. המגבלה היחידה שהצבנו היא לא לרכב כביש-שטח".

נושא החכרת רכב ליסינג מקטגוריית הכביש-שטח, מתברר, מהווה נקודה כאובה, מאחר שמעטים מודעים למגבלות היכולת של כלי הרכב בשטח. "לקוחות אחראים לכל נזק שיגרם לחלקה התחתון של המכונית", מסביר דני שביט, מנכ"ל אלדן, "עלות החכרת רכב כביש-שטח עשויה להגיע ל-1,500-2,500 דולר בחודש ולעתים עדיף להם ועדיף גם לנו להשכיר את המכונית ללקוח ולא לקשור אותו בעסקה ארוכת טווח".

ש.פ והפולקסוואגן טוארג לא כבשו את העליות האתגריות ביותר בנגב ולא הוכיחו את האימרה שרכב השטח הטוב בעולם הוא רכב ליסינג ובוודאי "ג'יפ" ליסינג. "לא עשיתי את כל שבילי הטיולים האתגריים ביותר במדבר יהודה ושאר מבחני הגבריות", אומר ש.פ, "אני חושב שיש דיסוננס בין ליסינג לבין מי שאוהב את המכונית שלו. וגם אם מדובר במכונית יוצאת דופן לא נוצרת התקשרות רגשית. אם יש משהו מענג בבעלות פרטית על פורשה 911 זו הידיעה שהכנעת אותה. אם לא בנהיגה אז לפחות בבעלות. זה לא קיים בליסינג, מאחר שהמכונית היא לא שלך - אתה רק משאיל אותה".

עורכי דין, רואי חשבון ורופאים

אז מיהו הלקוח הפוטנציאלי למכונית ספורט, יוקרה או שטח בליסינג? לדעתו של קום מדובר בחברות שמחזיקות צי קטן המונה עשרות מכוניות, שם ניתן להתאים מכונית לכל עובד, או לבעלי מקצועות חופשיים - רופאים, רואי חשבון או עורכי דין - עבורם מותג המכונית והתדמית שלה מהווה פן חשוב של המקצוע. "גם אם חלק מהנהגים האלה מסוגל לרכוש את המכונית בעצמו", אומר קום, "עדיין כדאי לו לקבל אותה בעסקת ליסינג, מכיוון שירידת הערך של מכונית יוקרה גבוהה, וקשה לקבל מחיר מחירון בעבור מכונית יוקרה משומשת.

"מדובר בנישה שטומנת בחובה לא מעט סיכונים עבור חברת הליסינג", מסכם שביט, "אולם לדעתי המגמה תתחזק. רבים עדיין לא גילו את האפשרות לקחת מכונית ספורט או שטח בליסינג ולכן אנחנו נחזה בגידול בביקוש למכוניות מיוחדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully