וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק מנוהל או קרן נאמנות?

איתן אבריאל

17.4.2007 / 13:43

האם למשקיע בסדר גודל בינוני כדאי לנהל את כספו אצל מנהל תיקים אישי - או שעדיף לו לרכוש תיק של קרנות נאמנות?

נמאס לכם מהריבית הנמוכה בפיקדון השקלי וקבעתם פגישה עם יועץ בבית השקעות שעליו שמעתם דברים טובים? הנה תסריט של האירועים שמחכים לכם.

אתם תגיעו למגדל משרדים חדיש ותשאלו את השומר בכניסה באיזו קומה נמצא בית ההשקעות. כשתצאו מהמעלית תגלו משרד מושקע עם צעירים רבים, בלבוש מוקפד, המתרוצצים בין החדרים. פקידת הקבלה, בדרך כלל נאה למראה, תשאל אתכם עם מי קבעתם. אז היא תוביל אתכם אל חדר ישיבות קטן, ושם תשאל אם אתם רוצים משהו לשתות. קפה?

לאחר דקה או שתיים יגיע היועץ שלכם, ולאחר עוד שתי דקות יגיע הקפה. היועץ יציג את עצמו, יגיש לכם כרטיס ביקור ויתחיל לנהל שיחת חולין, כדי להפשיר את הקרח: במה אתם עוסקים? איך הגעתם אלינו? היכן החניתם את הרכב?

לאחר שתסיימו את הקפה ואת הנימוסים, תגיע השאלה הרצינית הראשונה: "כמה כסף יש לכם להשקיע?" אתם תספקו את התשובה: "כמה מאות אלפי שקלים. בשלב ראשון, אולי כ-400 אלף שקל". השאלה הבאה תהיה על טעמי הסיכון שלכם: "האם אתם יודעים מה אתם רוצים לעשות עם הכסף? כמה אחוזים מהתיק אתם רוצים להשקיע במניות וכמה באיגרות חוב"?

אם אתם נוהגים כמו 90% מהציבור הישראלי, ודאי תענו שזה כסף שלקח לכם זמן רב לחסוך ולכן אינכם מעוניינים לקחת סיכון גדול מדי. אתם קוראים עיתונים, אתם יודעים דבר או שניים על הסיכונים של השקעה בבורסה, ולכן תענו: "אני רוצה תיק השקעות מפוזר, עם קצת מניות - אולי 20% או 30%. מה דעתך? כמה מניות כדאי לקנות?"

עכשיו יתחיל הפרק הרציני של הפגישה. בחלק מהמקרים יציג לכם היועץ את המדיניות העכשווית של בית ההשקעות. אם הפגישה תתקיים בימים הקרובים, קרוב לוודאי שתשמעו שבית ההשקעות מעדיף כיום להגדיל את ההשקעות בחו"ל, ושבית ההשקעות מאמין בשיעור אחזקה גדול של מניות - כי התשואה בשאר האפיקים נמוכה. אז תגיע אחת השאלות החשובות ביותר: "האם אתם מעדיפים להשקיע באמצעות תיק אישי או באמצעות קרנות הנאמנות שלנו?"

מהשאלה הזו תהיו קצת מופתעים: הרי קרנות נאמנות אתם יכולים לרכוש בעצמכם, בטלפון אחד לפקיד הבנק. לא לשם כך הגעתם לבית ההשקעות. "חשבנו על תיק אישי, המנוהל באופן מיוחד עבורי", אתם עונים.

ואולם האם אתם צודקים? האם למשקיע בסדר גודל בינוני כדאי לנהל את כספו אצל מנהל תיקים אישי - או שעדיף לו לרכוש תיק של קרנות נאמנות?

העוזבים משאירים כסף למתמידים

מי שבוחן את הסוגיה דרך השוואת שיעור העמלות, יגלה שעמלות ניהול התיקים האישיים נעות בין 1.5% ל-2.5%, על פי השיעור של מרכיב המניות בתיק. זאת בעוד שעמלת ניהול הקרנות גבוהה משמעותית ויכולה להגיע ל-3% ואפילו ל-4%. אלא שלמרות ה"שירות האישי" וה"עמלות הנמוכות" - בפועל מתגלה במקרים רבים שדווקא ההיפך הוא הנכון. מדוע?

הסיבה הראשונה היא שיעור הריכוזיות. הרוב המוחלט של ציבור המשקיעים - 99% על פי הערכת המומחים - חושש מריכוזיות גבוהה של השקעותיו ודורש פיזור רב. אם אתם מאלה שהסבתא לימדה אותם שלא לשים את כל הביצים בסל אחד - הרי שהשקעה באמצעות קרן נאמנות, או אפילו תעודת סל, מתאימה לכם יותר מתיק אישי.

הסיבה השנייה חשובה עוד יותר וקשורה למיסוי. בתיק אישי אתם קונים ומוכרים מניות בעצמכם, כך שעל כל מכירה עליכם לשלם מס של 20%. מנהל התיקים ינסה לתאם בין פעולות המכירה והקנייה בניסיון לקזז רווחים כנגד הפסדים - אבל זהו תרגיל בלתי אפשרי שתמיד מסתיים בתשלום מס משמעותי. לעומת זאת, בקרן נאמנות לא משולם מס עד היום שבו אתם מחליטים למכור את המניות של הקרן. התוצאה היא הטבת מס משמעותית ויצירת אפקט של ריבית דריבית - שכן את ה"מס הנדחה" ממשיכה הקרן להשקיע. בכל הקשור למיסוי, קרן נאמנות יעילה פי כמה מתיק אישי.

יש אלמנט שלישי, קטן אך מצטבר: בכל פעם שמישהו מוכר את הקרן שבה אתם משקיעים, הוא עושה זאת במחיר מעט נמוך מזה שמשלם המצטרף הבא. התוצאה היא שהפודים משאירים קצת כסף לטובת המתמידים. אם אתם מחזיקים בקרן נאמנות במשך תקופה ארוכה, נוצר לכם רווח נוסף, שהופך למשמעותי ככל שעוברות השנים.

אם אתם מוכנים לקחת סיכון ולהשקיע בקומץ קטן של ניירות ערך, תיק השקעות אישי המנוהל באופן פרטני במיוחד עבורכם ובתיאום אתכם הוא החלופה הנכונה. זו הדרך המהירה ביותר להרוויח, אם הימרתם נכון - אבל גם המסוכנת ביותר. אבל אם אתם כמו רוב עם ישראל וחוששים מסיכון גדול, קרן נאמנות היא כיום חלופת השקעה יעילה יותר, אפילו בהתחשב בעמלות הנוספות.

והנה מה שאמר לנו מנהל תיקים ותיק, שמנהל גם קרנות נאמנות: "אחרי 20 שנה של ניסיון, אני יכול להגיד לך שתיק אישי זה בעיקר בשביל האגו. אנחנו מלטפים את האגו של הלקוחות. זה נחמד, יש עם מי לדבר, קונים ומוכרים, והלקוח יכול לספר ביום שישי לחברים שלו שמנהל התיקים קנה לו את המניה הזו והזו לפני כולם. אבל בפועל הם משלמים על זה הרבה כסף ולא מקבלים תשואה יוצאת דופן. למשקיע קטן, ואפילו בינוני, עדיף להשקיע באמצעות קרן נאמנות או תעודת סל".
_______________

* תיק קרנות

תיק השקעות שמבוסס על כמה קרנות נאמנות ותעודות סל, שכל אחת מהן חושפת את המשקיע למגזר השקעה אחר. היתרון - פיזור של ההשקעה בעלות נמוכה יחסית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully