וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסלולריות מחייבות "לפי דקה"

נופר סיני

18.4.2007 / 7:22

משרד התקשורת יזמן את החברות לשימוע בעקבות דרך החיוב המכניסה עשרות מיליוני ש', אשר הצרכנים כלל אינם מודעים לה

בעקבות חשיפת TheMarker, משרד התקשורת יזמין לשימוע את חברות הסלולר בנושא תוכניות התשלום שבהן הצרכן מחויב על פי מקטעי שיחה של דקה. משרד התקשורת קבע כי הצרכנים אינם מודעים למשמעותן של תוכניות אלה.

שר התקשורת, אריאל אטיאס, אמר כי מנויי החברות הסלולריות משלמים עשרות מיליוני שקלים בשנה על זמן אוויר שלא צרכו בפועל. "אנו עורכים את השימוע במטרה להגן על צרכני החברות הסלולריות", אמר אטיאס .

כבר לפני כשנה וחצי בדק TheMarker את תוכניות הדקה, ומצא כי הן עשויות לייקר את החשבון החודשי בכ-22%. בתוכניות אלה, מתומחרת השיחה במקטעים של דקה. המשמעות היא שגם מקטע שיחה של פחות מדקה מחושב כאילו נמשך דקה מלאה. התוכנית מוצעת לצרכנים כאשר דקת השיחה הראשונה מתומחרת במחיר גבוה יחסית, בעוד שדקות השיחה הבאות מתומחרות במחיר נמוך יותר.

הדקה התקצרה

חברות הסלולר החלו לשווק את תוכניות הדקה לפני כשנתיים. בפרסומים השונים הובהר לצרכנים כי מדובר בתוכניות משתלמות, במיוחד לאנשים שמשתמשים בטלפונים הסלולריים בהיקף רחב. ואולם חברות הסלולר נמנעו מלדווח ללקוחות כי 70% מהשיחות מסתיימות אחרי פחות מדקת שיחה אחת. לכן, התעריף האפקטיווי לדקה שמשלם מנוי בתוכניות הדקה גבוה משמעותית מהתעריף שמשלם מנוי בתוכניות חיוב רגילות. אם מגמת הגידול במספר המנויים שישתייכו לתוכניות הדקה תימשך, יגדל הנזק השנתי הכולל לצרכנים בטווח הארוך.

על רקע מאמצי השיווק הנרחבים של חברות הסלולר, שנועדו לעודד הצטרפות של מנויים לתוכניות הדקה, החליט משרד התקשורת לבחון את הנושא. ממצאי הבדיקה מצביעים על כמה בעיות צרכניות. למשל, מרבית התוכניות שהוצעו למנויים בתקופה שנבחנה על ידי משרד התקשורת היו תוכניות הדקה. בחלק מהחברות, הגיע שיעור המצטרפים לתוכניות הדקה - מקרב המצטרפים החדשים - ליותר מ-80%.

בעיה נוספת היא שהחברות ממקדות את מאמצי השיווק שלהן בתוכניות הדקה, וממעטות לחשוף את המנוי לתוכניות חלופיות. באופן זה לא עומדת בפני הלקוח בחירה אמיתית בין תוכניות. למשל, החברות לא מבליטות את התוכניות שבהן החיוב הוא על פי מקטעים בני 12 שניות.

עוד סבורים במשרד התקשורת כי תוכנית הדקה לוקות בהיעדר שקיפות כלפי הצרכנים. המשרד התרשם כי החברות אינן מספקות ללקוחות הסבר מפורש לגבי משמעות השינוי במקטעי החיוב. לפיכך, לא מוסבר למנוי כי אם יקיים שיחה שאורכה קצר מדקה - יחויב בדקה במלואה.

לכן שוקל משרד התקשורת לבטל את הסעיפים ברישיונות של החברות הסלולריות המאפשרים להם לחייב את הלקוחות במקטעי זמן גדולים מ-12 שניות. במקרה שהחלטה כזו תתקבל, חברות הסלולר לא יוכלו עוד לקיים את תוכניות הדקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully