וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ייקור תעריפי כביש 6 מוצדק?

תומר הדר

19.4.2007 / 7:19

במועצה לצרכנות אומרים כי ניגוד העניינים שבו נמצאת הממשלה אינו מאפשר לה להגן על הצרכנים: "ייקור התעריפים הוא תמרור אזהרה"

בעקבות חשיפת TheMarker בדבר התארגנות אפשרית של מרד צרכנים נגד כביש חוצה ישראל, תבדוק המועצה הישראלית לצרכנות את חוזה ההתקשרות בין המדינה לזכיינית כביש חוצה ישראל, חברת דרך ארץ. האיום במרד צרכנים בא בתגובה לייקור תעריפי הנסיעה בכביש ב-18% ב-1 באפריל.

בכיר במועצה הביע חשש כי המדינה נמצאת בניגוד אינטרסים, כאשר מחד גיסא היא מחויבת לשמור על כדאיותו הכלכלית של הפרויקט בעבור הזכיין, ומאידך גיסא אחראית על שמירת האינטרס של הנוסעים בכביש. "אנו רואים בייקור התעריפים תמרור אזהרה", אומר הבכיר. "יש כאן מקרה של העדפת רווחי הזכיין על פני טובת הצרכנים, ובכוונתנו לעקוב מקרוב אחרי התנהלות הזכיינית".

הבכיר אף לא פסל אפשרות שהמועצה הישראלית לצרכנות תפעל לשינוי תנאי הזיכיון. "יש לברך על התנהגות אקטיווית של צרכנים לנוכח העלאת מחירים בלתי מוצדקת", אמר מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג. "לאור העובדה שתעריפי כביש 6 ועדכונם מושתתים על תנאי הרישיון שהעניקה המדינה למפעילי הכביש, קיים חשש כבד כי הממשלה לא מגינה על הצרכנים מפני העלאות תעריפים בלתי מוצדקות, וזאת בשל ניגוד העניינים המובנה שבו היא נמצאת.

תנועה נמוכה מהתחזית

"בזיכיון שהעניקה הממשלה למפעילת כביש חוצה ישראל היא התחייבה לפצות את החברה בגין כל פער שייווצר בין הצפי להכנסות להכנסות בפועל. צפי ההכנסות מבוסס על מספר הנוסעים הצפויים להשתמש בכביש ועל גובה האגרה שישלמו. לפיכך, יש לממשלה אינטרס שהאגרה תהיה גבוהה כדי שהסכום שהיא תצטרך להוסיף יהיה נמוך ככל האפשר". מחברת דרך ארץ נמסר כי העלאת תעריפי הנסיעה בכביש 6 נעשתה בהוראת המדינה בהתאם לחוזה הזיכיון, לפיו אחת לשלוש שנים תתעדכן האגרה לפי ההכנסות בפועל ותחזית ההכנסות. במקרה של הכנסות מעל לתחזית, המדינה רשאית להחליט על הפחתת תעריפי הנסיעה בכביש.

סיבה נוספת להעלאת תעריפי הנסיעה טמונה בעובדה כי עד היום, שלוש שנים לאחר השלמת הקטע המרכזי של הכביש, עדיין לא השלימה המדינה את סלילת כבישי הרוחב, ולפיכך נרשמה בכביש תנועה נמוכה מהתחזית. כמו כן, סלילת הקטע הצפוני של הכביש התעכבה עד היום לאחר שבמקום נתגלו קברים עתיקים.

ממשרד האוצר נמסר: "המחירים מתעדכנים ככל מחיר במשק. במקרה זה, העדכון נעשה מדי שלוש שנים בהתאם להסכם שנחתם להפעלת הכביש ל-25 שנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully