וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לספקולציות? אמדוקס סיכמה על רכישת חטיבת ה-CRM של נורטל, Clarify, תמורת 300-400 מיליון דולר

גתית פנקס

30.8.2001 / 13:04

כך מדווח העיתון "USA Today"; נורטל שילמה לפני כשנתיים סכום על 2.1 מיליארד דולר עבור Clarify; לאמדוקס מיליארד דולר בקופה; אמדוקס: אין תגובה

בורסת ההימורים לגבי הרכישה הבאה שתבצע חברת אמדוקס פעילה מאוד מזה כמה חודשים, ונראה כי אין כמעט חברת בילינג או CRM ששמה לא הוזכר ברשימה. הבולטות שביניהן היו פורטל סופטוור (סימול PRSF), מאינד הישראלית ו- Siebel, אולם מי שנראתה כמועמדת הבולטת ביותר היתה Clarify - חטיבת ה-CRM של נורטל .

לפי העיתון הניו יורקי "USA Today", נורטל סיכמה על מכירת החטיבה לאמדוקס תמורת 300-400 מיליון דולר. העיתון ידע לומר במאמר שפורסם לפני שלושה ימים כי נורטל תודיע בתוך מספר ימים על המכירה לאמדוקס (שאגב, מוגדרת שם כחברת שכמעט אינה מוכרת לציבור - "little-known Amdocs"), וכי אמדוקס צפויה לבצע פיטורים בהמשך.

בכך, כנראה, הסתיימו סימני השאלה לגבי מטרתו של גיוס האג"ח ההמירים בגובה של 500 מיליון דולר שביצעה אמדוקס בסוף מאי השנה. עבור אמדוקס נוצרה כאן הזדמנות מעניינת ביותר: נורטל הקנדית כבר אישרה בעבר כי היא נמצאת במשא ומתן למכירת חטיבת ה-CRM שלה - Clarify - העוסקת באפליקציות לשירות לקוחות, כיוון שפעילותה אינה סינרגית לליבת העסקים שלה הקשורים לתשתיות רשתות תקשורת ואופטיקה.

במקביל, נורטל זקוקה בצורה נואשת למזומנים, כך שלא יהיה מוגזם לומר שהיא מוכנה לממש נכסים בכל מחיר. לאמדוקס יש כיום מיליארד דולר בקופה, ולא ייקשה עליה לרשום צ'ק במזומן על סכום העסקה.

הסכום התכווץ

אמדוקס מתמחה במערכות לחיוב וטיפול לקוח ונסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי שוק של 9.6 מיליארד דולר. Clarify היתה בעבר חברה פרטית מסן חוזה שבארה"ב, ובנובמבר 1999 שילמה נורטל עבור רכישתה 2.1 מיליארד דולר. מאז שוויה הידרדר יחד עם שוויה של נורטל כולה, והיא מוכרת אותה כעת בסכום המהווה שישית מסכום הרכישה המקורי.

ההערכות הן כי אמדוקס חיפשה בתקופה האחרונה הזדמנויות לרכישת חברות מתחום ה-CRM - ניהול יחסי לקוחות - או מתחום של אאוטסורסינג וייעוץ. מאחר ושתי העסקות האחרונות הגדולות של אמדוקס היו דווקא בתחום האאוטסורסינג - עם בל קנדה ובל סאות, עמה גם הקימה את מיזם ה-Certen - נראה היה כי לשם יועדו המזומנים.

ואולם, הכף נטתה בסופו של דבר לכיוון ה-CRM לאור ההזדמנות לזכות בחברה שנחשבת למוצלחת במחיר נמוך יחסית. דוברת מטעם אמדוקס סירבה להגיב לדברים ואמרה כי אמדוקס "אינה מתייחסת לשמועות".

נורטל דחתה הצעות של SAP ואורקל

ההצעה של אמדוקס אינה הראשונה שהגיעה לשולחן הדיונים של נורטל, שכן זו בעבר קיבלה הצעה מחברת התוכנה SAP לרכוש את קלריפיי תמורת 150 מיליון דולר, אולם דחתה אותה בנימוס. ככל הידוע, גם חברת אורקל התמודדה על רכישת Clarify, אך הצעתה של אמדוקס היתה אטרקטיווית יותר.

במה בא לידי ביטוי מצבה הקשה של נורטל? ובכן, החברה פירסמה שלוש אזהרות רווח מאז תחילת השנה, וברבעון האחרון - השני של 2001 - היא דיווחה על הפסד בסכום לא נתפס כמעט של 19.4 מיליארד דולר - גרוע מהמספרים שסיפקה מוקדם יותר. כמו כן, הכנסות החברה צנחו ומנייתה השלימה צניחה חופשית של 92% ב-12 החודשים האחרונים. אך החדשות הרעות מבחינתה לא מסתיימות כאן: החברה סיפקה תחזית הכנסות קודרת להמשך השנה, וב-2001 היא כבר הספיקה לשחרר 30 אלף עובדים.

לא מפתיע כי החולשה אצל נורטל השפיעה גם על Clarify: גם בעבר חברת Siebel שלטה בשוק ה-CRM, ו-Clarify היתה השנייה בגודלה אחריה, והתהדרה בלקוחות כמו מיקרוסופט וג'נרל אלקטריק בפורטפוליו הלקוחות שלה, אולם היא איבדה את נתח השוק שלה כך שזה של Siebel היום הוא של כ-76%.

הפסקה ברכישות; לא במימושים

לא תהיה זו הרכישה הראשונה שאמדוקס מבצעת, ובדיקה של היסטוריית החברה מראה כי הרכישות הללו היוו עד כה תוספת לשורה התחתונה של דו"חותיה. הרכישות הבולטות שביצעה החברה היו של חברת סולקט (פברואר 2000) ושל ITDS (דצמבר 1999).

מסורת הרכישות של אמדוקס נעצרה אולי למשך כמה חודשים, אולם יש תחום אחד בו לא נרשמת הפסקה: מימושים של בעלי עניין. בתחילת החודש הגיש תאגיד TOES, הכולל את עובדי אמדוקס הבכירים, ובראשם המנכ"ל אבי נאור ובועז דותן, לשעבר סגן יו"ר החברה.

האיגוד הגיש בקשה למכירה של 31 אלף מניות, בשווי כולל של כ-1.4 מיליון דולר. יצוין, כי Toes ועובדי אמדוקס הבכירים רכשו מניות של החברה במחיר נמוך ביותר לפני הנפקתה הראשונית. לאחר שמוריס קאהן, מבעלי השליטה בקבוצת עורק, מכר את מרבית מניות אמדוקס שהחזיק, נראה כי הקשר החזק היחיד של החברה היום לארץ הוא בדמות משרדיה ברעננה, שם נמצא חלק ניכר מעובדיה, ובאמצעות מנהליה הישראלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully