וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המעילה בניל"י אירעה מתחת לאף שלנו"

מירב ארלוזורוב וגיא לשם

22.4.2007 / 7:01

אומר רו"ח זוהר, שמשרדו ערך את הדו"חות הכספיים של עמותת ניל"י, העומדת במוקד החקירות נגד שר האוצר אברהם הירשזון

"זה מאכזב שמתחת לאפינו התרחשה מעילה בעמותת ניל"י, אבל רואי חשבון אינם בלשים; אני יודע ששאלנו בזמנו שאלות וקיבלנו עליהן תשובות, יותר מזה לא יכולנו לעשות. הראיה היא שהמשטרה באה, ראתה את ההסברים שלנו והלכה" - כך אמר ל-TheMarker רו"ח אהרון זוהר, השותף הבכיר בפירמת רואי החשבון זוהר את זוהר. אהרון זוהר הוא אחיו של שלמה זוהר, יו"ר בנק דיסקונט, שהיה עד לפני כשנה השותף המוביל במשרד.

זוהר את זוהר הם היו במשך שנים רבות רואי החשבון של עמותת ניל"י - עמותה של הסתדרות העובדים הלאומית, העומדת כיום במוקד החקירות נגד שר האוצר, אברהם הירשזון. המשטרה חוקרת את המעילה של יו"ר העמותה, עובדיה כהן, בכספי העמותה, מעילה שככל הידוע כהן דיווח עליה לראשי ההסתדרות, בראשם הירשזון, כבר ב-2003. על פי הפרסומים, היקף המעילה בכספי העמותה הגיע ל-6 מיליון שקל לעומת מחזור הפעילות של העמותה שב-2003 היה 11.7 מיליון שקל. למרות ההיקף הגדול של המעילה, ואף כי המעילה היתה ידועה לראשי ההסתדרות, אין לה זכר בדו"חות הכספיים עליהם חתומים רואי החשבון זוהר את זוהר. הדו"חות הוגשו לרשם העמותות.

"ניל"י שימשה צינור"

רו"ח אהרון זוהר אמר כי רואי החשבון לא ידעו דבר על המעילה וראשי ההסתדרות לא מסרו להם עליה. "הגניבות, ככל שאנחנו יודעים היום, לא נעשו מתוך ניל"י, אלא ניל"י שימשה רק צינור להעברת כספים", הוסיף. "כאשר פורסמה החקירה גם אני התפלאתי איך יכול להיות שבספרים, אלה שאנחנו פיקחנו עליהם, היתה פעילות של הפיכת צ'קים למזומן. לכן בדקתי, ואמרו לי שפעילות המזומן לא התרחשה בניל"י, אלא בעמותות אחרות שאליהן הועברו כספים דרך ניל"י".

הציון היחיד בדו"חות לבעיות פיננסיות בניל"י היא הלוואת חירום שהעמידה הסתדרות העובדים הלאומית לניל"י. ההלוואה בסך 1.2 מיליון שקל, מופיעה רק בדו"חות 2004. ההלוואה אינה מוזכרת בדו"חות 2003 של ניל"י, אף כי בישיבת הדירקטוריון (אסיפת חברים) של העמותה צוין כי הלוואה ניתנה ב-2003 וכי הסכום היה 2.5 מיליון שקל. בישיבה נכח גם רו"ח משה שוורץ ממשרד זוהר את זוהר.

לדברי אהרון זוהר, רואי החשבון לא זיהו פעילות חריגה של 6 מיליון שקל בחשבונות של ניל"י. מה שכן זוהה היו אותם 2.5 מיליון שקל שהועברו לניל"י על ידי ההסתדרות "ועליהם שאלנו שאלות, וקיבלנו תשובות". העובדה שהעמותה נזקקה להלוואת חירום מההסתדרות (בנוסף היא קיבלה שירותי תפעול חינם מההסתדרות בסכום לא ידוע) לא הזעיקה את רואי החשבון. "ניל"י קיבלה כל השנים הקצבות מההסתדרות, ולא ראינו הבדל בין הקצבות ובין הלוואה ללא ריבית - אף כי ההלוואה הזאת הועמדה רק פעם אחת".

"מאכזב - אבל איננו בלשים"

זוהר מגלה כי במסגרת חקירת המעילות בהסתדרות העובדים הלאומית תושאלו גם רואי החשבון על ידי חוקרי המשטרה. "בספרים שאנחנו ערכנו לא היה ניצוץ של בעיה. הראיה היא שהחוקרים באו, ראו את ההסברים שלנו והלכו".

באותה ישיבת דירקטוריון, שנערכה ביוני 2004 אף שנדונו בה דו"חות 2002 דווקא, הוזכר כי העמותה נקלעה למשבר כספי וכי מונה מבקר מיוחד - גדעון בן צור - כדי לבדוק את מצב העמותה ולהביא לשיפור במצבה. יצחק רוסו, מנכ"ל הסתדרות העובדים הלאומית, שנעצר באחרונה בחשד למעורבות במעילות שהיו בהסתדרות, גם הזכיר בישיבה "ליקויים שהתגלו לאחר שהתגלה המשבר הכספי". בפרוטוקול, עם זאת, לא מופיע קיומה של מעילה בעמותה.

המעילה אינה מוזכרת גם כאשר היו"ר המועל, עובדיה כהן, מבקש להשתחרר מתפקידו - כאמור, לאחר שהודה בפני ראשי ההסתדרות כי מעל בכספי העמותה. בפרוטוקול הישיבה נכתב רק כי "מציעים להיעתר לבקשתו של מר עובדיה כהן ולשחרר אותו מתפקידו כיו"ר העמותה, ומודים לו על אחריותו לפעולותיו עד למועד השחרור". רואה החשבון ממשרד זוהר את זוהר נכח, כאמור, בישיבה.

על השאלה אם אין זה מאכזב שמתחת לאפם של רואי החשבון התרחשה מעילה בעמותת ניל"י, השיב זוהר: "אני מסכים שזה מאכזב, אבל רואי החשבון אינם בלשים. הם לא עוסקים בביקורת פנים, ואם הם לא חושדים שיש גניבה - ובזמנו לא היה חשד כזה - אז הם גם לא יוכלו לזהות אותה. בזמנו שאלנו שאלות, וקיבלנו תשובות - ולא יכולנו לעשות יותר מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully