וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר יעלה, רק אל תשאלו אותי מתי

שמואל ברגר

22.4.2007 / 16:37

כשקיים קונצנזוס בין כל הפרשנים זהו בדרך כלל התמרור U המסמן לבצע מהלך פרסה. שמעתם לאחרונה צדיק אחד שאומר לקנות דולר?

ה"ריצה" האחרונה של השקל, שהביאה אותו באופן זמני לרמות 4.05 שקלים, יצרה גל של כתבות, פרשנויות ותחזיות. בוודאי שמתם לב לתופעה של פרשנים המבינים ומסבירים כל דבר בכל תחומי שוק ההון והכלכלה. בזמנו, התפעלתי מפרשן ספורט ידוע שמפרשן כדורסל, כדורגל, פוטבול אמריקאי פוליטיקה וביטחון. ידידי, העיתונאי יואב בורוביץ', הגדיר סוג כזה של פרשן רב גוני Ace at Nothing Jake at All, שפירושו כוכב בכלום - בינוני בכל.

הלו, זה שוק הון כאן ולא רק שוק אלא שוק מט"ח. כל דולר שנמכר בירידות במהלך החודש האחרון, מצא קונה, ומאחר שבמשחק סכום אפס עסקינן, עזבו לרגע את הניתוחים המלומדים על תנועות ההון, כלכלת ישראל והגירעון האמריקאי. לא שהם לא חשובים אבל כל מי שמצוי בשוקי המט"ח, לועס את סיפור ה"משקיעים הזרים" והשיפור במאזן התשלומים כבר יותר משלוש שנים. כמעט שאין נייר שכתבתי עליו בשלוש השנים האחרונות, שלא הובלטה בו המילה "מקרו". הגיע הזמן לצאת מהקופסה ולבחון את השוק מההיבט המשחקי שלו. לא סתם נמצאים אבירי תורת המשחקים בכל קרן גידור ספקולטיווית.

הישראלי המשיך להפסיד

מנתוני בנק ישראל מסתבר כי מרבית המכירות בחודש מארס וכנראה גם באפריל לא בוצעו על ידי זרים אלא דווקא מתוך השוק המקומי. על פי בנק ישראל, מכרו מר וגברת ישראלי את מרבית קרנות המט"ח שלהם ועברו לקרנות אג"ח ומניות ישראליות. גם אם אלה נתונים חלקיים יש בהם כדי לגרום לכל שחקן מט"ח להרים לפחות שתי גבות.

שאלה 1 : מי רכש אחרון ובמחיר הגבוה ביותר דולרים בכל פעם שהתקרבנו ל-5 שקלים לדולר?

תשובה : מר וגברת ישראלי.

שאלה 2 : מי מכר דולרים החל מהרמות הגבוהות של 4.90 שקלים לדולר ולאורך השנים האחרונות?

תשובה: Mr.John and Mrs Julia מלונדון, ניו יורק ופרנקפורט. הם עובדים בקרנות הגידור השונות. יכול להיות (ואני קצת הססן וספקן) שאם John ו-Julia הפסיקו למכור דולרים ולקנות שקלים ואולי הם אלה שמכרו שקלים וקנו דולרים ממר וגב' ישראלי, אזי ייתכן שאנו בתחילתו של מהלך שבו מוכרים J ו-J למר וגב' ישראלי את אותם שקלים שנרכשו ברמות 4.9-4.7 שקלים וכו'.

כמה סיבות התומכות בתיאוריית המהפך:

1. גילוי נאות: אני מדבר מהפוזיציה - האדרנלין אצלי עולה לשמיים כשהדולר בנסיקה. נורא "מצ'עמם" כשהשקל נוסק.

2. נכון, לא רק השקל בעלייה, גם הריאל הברזילאי, הלירה הטורקית, הפזו, הבאט ועוד. אלא שאם אנו בוחנים את איגרות החוב הנקובות במטבעות אלה, נגלה תשואות של 15%-12% ואפילו 17%.

3. לאיגרות החוב הישראליות, והכוונה כאן לממשלתיות ולא לאיגרות חברות הנדל"ן (לדעתי רובן אג"ח זבל), יש כיום תשואות ממוצעות של 3.5% ופחות.

4. כולנו למדנו שהתשואות בשפל, האיגרות בשיא. והשאלה כמה נמוך יכולה התשואה של חוב ממשלתי ישראלי לרדת.

5. שוב לתורת המשחקים: כשקיים קונצנזוס בין כל הפרשנים, האנליסטים ויושבי קרנות ובתי הקפה, זהו בדרך כלל התמרור U המסמן לבצע מהלך פרסה. שמעתם לאחרונה צדיק אחד שאומר לקנות דולר?

6. אינפלציה - יש הנחה גורפת בשוק שאין אינפלציה בלי חזרתו של הדולר. אני חולק על כך שהמשק הישראלי בצמיחה מואצת. הנדל"ן שובר שיאים ומחירי הסחורות - קפה, סוכר, נחושת, אלומיניום, ברזל ועוד ממשיכים לעלות. מספיק שנקבל שני מדדים גבוהים ברצף כדי לגרום לפרופסור סטנלי פישר להפוך את מסלול הפחתת הריבית למסלול העלאות ריבית.

7. התרחיש של מהפך בתוואי הריבית על ידי בנק ישראל עלול כל כך להפתיע שתוצאותיו יכולות לגרום זעזוע רב שכבתי בכל שוק ההון, האג"ח ודולר.

החוכמה השחוקה, כי אף גיבנת לא מגיעה לשמיים ושום שבר באזור החלציים (כילה) לא מגיע לקרקע, נכונה גם אצלנו. לכן, הריצה של השקל ב-15% במהלך השנה וחצי האחרונות וירידה של התשואות מרמות של 12% במהלך 2002 לעבר כ-3.5% בימים אלה, מהווים בהחלט זירה נוחה לחשבון נפש.

אין לי שום מושג האם התרחיש הזה יתקיים בקרוב אך אני משוכנע שאנו נעים לעבר תרחיש של מהפך ואל תשאלו אותי מתי. ושלא יעבדו עליכם...

שמואל ברגר מרווחים שוקי הון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully