וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בונוס של 8 משכורות למנכ"ל וליו"ר הבורסה

מירב ארלוזורוב

26.4.2007 / 7:11

שאר עובדי הבורסה קיבלו בונוסים של 6-4 משכורות עבור 2006. סך תוספות השכר: 19 מיליון שקל

חגיגות השערים החדות בשוק המניות התל-אביבי אינן פוסחות גם על עובדי [[הבורסה לני"ע]]. על אף שהבורסה היא [[מונופול]], ועל אף שהיא אינה אמורה לצבור רווחים (רווחים אמורים להיות מוחזרים לציבור המשקיעים באמצעות הפחתת עמלות), הוסיפה הבורסה ב-2006 עוד 40 מיליון שקל להון העצמי שלה. סכום זה נצבר לאחר שהבורסה חילקה 19 מיליון שקל לעובדיה ומנהליה, באמצעות הסכם שכר חריג בנדיבותו.

הסכם השכר אושר בידי דירקטוריון הבורסה לפני כחודש. הוא קבע כי כל עובד בורסה יקבל תוספת שכר אוטומטית של 3.5%, ותוספת שכר נוספת של 3.5% תחולק באופן דיפרנציאלי לפי ביצועי העובדים. בנוסף קיבל כל עובד בונוס אוטומטי של 3.6 משכורות, ועוד בונוס של 0.75 משכורות חולק באופן דיפרנציאלי לפי ביצועי העובדים.

שמונת הסמנכ"לים קיבלו כל אחד תוספת שכר של 6%, ועוד שש משכורות בונוס. בממוצע, שכר סמנכ"ל בבורסה עודכן ל-53.5 אלף שקל בחודש (שכר ברוטו, ולא עלות שכר), ובנוסף הוא קיבל בונוס של 330 אלף שקל.

מנכ"ל הבורסה אסתר לבנון והיו"ר שאול ברונפלד קיבלו הסכם שכר מיוחד: שכרם הבסיסי לא השתנה, אבל בתמורה הם קיבלו בונוס של שמונה משכורות. כתוצאה מכך, שכרה ברוטו של לבנון היה 80 אלף שקל, ובנוסף קיבלה בונוס של 640 אלף שקל. שכרו של ברונפלד היה 77.5 אלף שקל, והוא קיבל בונוס דומה של כ-620 אלף שקל.

בסך הכל עלות הסכם השכר בבורסה להנהלה ולעובדים הסתכמה בכ-19 מיליון שקל. כתוצאה מכך קפצה עלותו הכוללת של סעיף השכר בבורסה מכ-61 מיליון שקל ב-2005 לכ-71 מיליון שקל ב-2006 (יתרת הסכום הופרש לעתודות שונות).

"התשלום היה נדרש"

2006 היתה שנת השיא בהכנסות הבורסה, ובהתאם הפחיתה הבורסה עמלות בניירות ערך, ובמיוחד עמלות במסחר באג"ח, אבל גם לאחר הפחתות אלה צברה רווחים (תוספת להון העצמי) של 40 מיליון שקל. תוספת זו נצברה לאחר שהבורסה חילקה 19 מיליון שקל לעובדיה ומנהליה - משמע, כשליש מהעודפים ב-2006 זרם לכיסי העובדים והמנהלים.

לדברי לבנון, תוספות השכר שולמו במסגרת ההגעה להסכם שכר חדש בבורסה - לראשונה מאז 1974. הסכם השכר העניק להנהלת הבורסה את הגמישות של מתן שכר דיפרנציאלי לעובדים, ובתמורה שולמו לעובדים תוספות שכר ובונוסים. לדבריה, התשלום היה נדרש על רקע הפרויקטים הגדולים שבהם עסקו עובדי הבורסה בשנה החולפת, ואשר היו כרוכים בשעות נוספות רבות: טיפול במאות הנפקות חדשות, הכנת התשתית לרפורמה של עושי השוק במסחר באג"ח ושדרוג מערך הסליקה של הבורסה.

לבנון הוסיפה כי מרבית עובדי הבורסה הם כלכלנים ואנשי מחשב, שיכולים לקבל בשוק ההיי-טק ובשוק ההון משכורות גבוהות בהרבה. היא הוסיפה כי גם שכרה הוא נמוך ביחס למקובל בבנקים, ובחברות הברוקרים. לדבריה, שיעור העמלות הנהוגות בבורסה של תל אביב הוא מהנמוכים מסוגו בעולם. לדבריה, גם שכרם של מנכ"ל ויו"ר הבורסה נמוכים במונחים עולמיים, ובארה"ב ובבריטניה מקבלים נושאי תפקידים אלה שכר של מיליוני דולרים ואף עשרות מיליוני דולרים.

על הטענה כי הבורסה מנצלת את מעמדה המונופוליסטי כדי לחלק שכר כרצונה השיבה לבנון כי בעידן של עשיית שוק באיגרות חוב, ושל שוויון במיסוי בהשקעה במניות ישראליות מול מניות חו"ל, אי אפשר להציג עוד את הבורסה כמונופול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully