וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר האוצר בפועל

מוטי בסוק

26.4.2007 / 3:59

ירום אריאב, מנכ"ל משרד האוצר, מנווט את המשרד החשוב במדינה. אומנם אולמרט ממלא מקום השר, אך אריאב משיט את הספינה

בחודשים הקרובים אהוד אולמרט הוא ממלא מקום שר האוצר, אך שר האוצר בפועל יהיה מנכ"ל המשרד - ירום אריאב. רק בנושאים שמחייבים הכרעות או חתימות השר והחלטות בעניינים בעלי גוון פוליטי יעשה אריאב את הדרך למשרד רה"מ, כדי לקבל את החלטת ראש הממשלה. יש להניח כי כמו בפעם הקודמת שאולמרט שימש בו זמנית כרה"מ ושר אוצר, בסוף 2005 ותחילת 2006, גם הפעם ענייני כלכלת ישראל יתפסו חלק זעיר מסדר יומו.

לפי הסיכומים בין רה"מ ומנכ"ל האוצר מתחילת השבוע, השניים ייפגשו אחת לכמה ימים. רה"מ ייפגש גם עם קובי הבר, ראש אגף תקציבים באוצר, ועם אלי כהן, הממונה על השכר ויחסי עבודה. ככל הנראה, אולמרט לא ייפגש עם החשב הכללי, ירון זליכה, למרות שהדבר מתחייב מתפקידיהם, וזאת בשל היחסים העכורים ביניהם.

כשאריאב (52) נכנס לתפקיד מנכ"ל האוצר לפני כארבעה חודשים, הוא בוודאי לא העלה בדעתו כי עוד לפני שישתלט על עבודת המשרד הוא יתבקש לשמש כשר אוצר בפועל. אריאב, נשוי ואב לארבעה תושב מבשרת ציון, הוא כלכלן בעל ניסיון עשיר במגזר הפרטי והציבורי. ב-89'-93' היה סגן הממונה על התקציבים באוצר לענייני כלכלה, וב-93' הצטרף לכימיקלים לישראל, שם היה נציגה בדרום אמריקה עד 96'. כשחזר לישראל היה אריאב ארבע שנים סמנכ"ל השיווק של חברת הכימיקלים רותם ושנתיים סמנכ"ל השיווק של כי"ל דשנים. ב-2002-2006 היה מנכ"ל כי"ל דשנים באירופה.

בעיית ירון זליכה

כשר אוצר בפועל יידרש אריאב לנווט את המשרד, החשוב במשרדי הממשלה, כאילו למשרד שר במשרה מלאה. הוא יצטרך לדאוג להמשך צמיחת המשק, להורדה נוספת של רמת האבטלה, ולביצוע תקציב המדינה ל-2007, הן בצד ההכנסות והן בצד ההוצאות על הצד הטוב ביותר. הוא גם יצטרך לנווט את הדיונים על מה עושים בעודפי גביית המסים. אריאב יצטרך לדאוג כי אגף התקציבים ישלים בזמן את גיבוש תקציב המדינה לשנה הבאה, וכי ועדת האיתור, שבראשה הוא עומד, תבחר מנהל ראוי לרשות המסים. בנושא תקציב 2008, אריאב יצטרך לתת גב חזק לאגף התקציבים, במיוחד כשעל הפרק תעמוד, שוב, שאלת תקציב הביטחון. כפי שכבר הוכח בשנה האחרונה, אולמרט מתקשה לסרב לדרישות הביטחון. הרבה תלוי ביכולתו של אריאב לבוא ולצאת בין שרים, ח"כים, פוליטיקאים ואישי ציבור.

בנושא אחד - ניהול עבודת הצוות של כל אגפי האוצר - אריאב כבר הבין כי יש לו בעיה, וקוראים לה ירון זליכה. כן, גם אריאב כבר הספיק לריב עם החשכ"ל. בקרוב יצטרך אריאב להתחיל לחפש מועמדים מתאימים לראש אגף תקציבים וחשכ"ל, שכן הבר וזליכה מתכוונים לסיים את תפקידם בסתיו.

לאריאב לא יהיה זמן ויכולת פוליטית לקדם את הרפורמות הכלכליות-חברתיות ששר האוצר המושעה, אברהם הירשזון, הצליח להעביר בכנסת בקריאה ראשונה - פנסיה חובה, מס הכנסה שלילי, הקטנת נטל המס על שכבות הביניים והגדלת המס על שימוש ברכב מעביד. אם אולמרט לא יירתם במלוא כוחו להעברת רפורמות אלה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית - וככל הנראה הוא לא יירתם - הן ייכנסו להקפאה ארוכה וחלק מהן עשוי להימחק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully