וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנלי פישר לנשיאות הבנק העולמי

מוטי בסוק

26.4.2007 / 14:30

פישר הוא מועמד מוביל לתפקיד במקום פול וולפוביץ שהסתבך בפרשייה מביכה. בנק ישראל: "לא היתה כל פניה רשמית"

האם נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר, בדרך לעזוב אותנו? לפי הגיליון האחרון של השבועון הבריטי אקונומיסט וירחון הבנקים המרכזיים היוצא לאור בוושינגטון האפשרות הזו ריאלית, ולא בשל משבר השכר הקשה בבנק ישראל. מתברר כי בימים האחרונים החלו לדבר בקהיליה הכלכלית הבינלאומית על האפשרות שנגיד בנק ישראל, פישר, ימונה לנשיא הבנק העולמי, במקום הנשיא המכהן, פול וולפוביץ.

וולפוביץ, יהודי, אוהד ישראל, הסתבך בפרשיה קשה, שתוביל אותו קרוב לוודאי אל מחוץ לתפקיד היוקרתי. מתברר כי דאג שחברתו, שאהה ריזה שמה, העובדת בבנק העולמי, תקודם בתפקידה ותקבל שכר גבוה בהרבה. הפרשה דלפה החוצה, ויצרה שערוריה רבתי בארה"ב ובקרב מדינות אירופה השותפות בבנק. ועדה של הבנק שבדקה את הנושא, הביעה חשש גדול מפגיעה באמינות הבנק. איגוד עובדי הבנק קרא לוולפוביץ להתפטר. גם השותפות האירופיות בבנק דורשות את פיטורי וולפוביץ. בינתיים נהנה נשיא הבנק העולמי מתמיכת נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, מי שהביא למינויו, אולם ככל שהזמן עובר תמיכה זו נשחקת.

בירחון האמריקאי, "עושי חדשות ובנקים מרכזיים בחדשות", הכותב על הנעשה בבנקים ממלכתיים בעולם, נאמר ב-22 באפריל כי "הרכילות במסדרונות הבנק המרכזי בוושינגטון מדברת על סטנלי פישר כמועמד המושלם להחליף את וולפוביץ'". הכתבה מסתימה בשאלה: "אבל האם סטנלי מעונין בתפקיד?".

לפי חלוקת העבודה בין ארה"ב ואירופה, את נשיא הבנק העולמי ממנה המימשל האמריקאי, ואת נשיא קרן המטבע הבינ"ל (IMF) ממנות מדינות אירופה. פישר, עם מינויו לנגיד בנק ישראל סירב לוותר על האזרחות האמריקית שלו, והוא מחזיק באזרחות כפולה, אמריקאית וישראלית. האקונומיסט בסקירה מקיפה על הנעשה בבנק העולמי, מציין כי "יותר ריאלי, במונחי זמן קצרים, יהיה למנות לתפקיד נשיא הבנק העולמי אמריקאי שנהנה מיוקרה בינלאומית. סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, הוא מועמד מתאים לתפקיד". לא מוזכרים שמות נוספים.

האקונומיסט מזכיר כי פישר שירת בעבר בתפקידים בכירים גם בקרן המטבע העולמית וגם בבנק העולמי. מבנק ישראל נמסר בתגובה כי "לא היתה פניה רשמית לנגיד. אנחנו לא מתיחסים לשמועות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully