וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת סין אסרה על CSFB לנהל הנפקות בסין בגלל קשריה עם טייוואן

יהודה שויצר

31.8.2001 / 11:17

בית ההשקעות עלול להפסיד סכומי כסף אדירים בעמלות; CSFB אמור היה לשמש כחתם בהנפקת צ'יינה יוניקום, שצפויה לגייס 12.5 מיליארד דולר

ממשלת סין אסרה על בית ההשקעות קרדיט סוויס פירסט בוסטון (CSFB) לשמש כחתם בהנפקות ולנהל מכירת מניות של חברות סיניות בגלל קשריה עם טייוואן. בכיר בבית ההשקעות מסר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ממשלת סין נקטה בצעד זה, לאחר ש-CSFB אירגן שתי ועידות גדולות בהשתתפות בכירים בממשל הטייוואני.

מהדיווח עולה כי הממשלה הפסיקה את פעילות בית ההשקעות כאחד החתמים בהנפקה הגדולה שמתכננת צ'יינה יוניקום, חברת הסלולר השנייה בגודלה בסין. להערכת בכירים בקרדיט סוויס, הממשלה תאסור על בית ההשקעות לנהל שתי עסקות גדולות נוספות של מכירת מניות בסין.

קרדיט סוויס, השקוע כעת עד צוואר בצרה משפטית על רקע חקירה המתנהלת כנגדו בנוגע להקצאות לא חוקיות של מניות בהנפקות, יהיה חייב לנסות לפייס את הממשל הסיני. הנפקת צ'יינה יוניקום צפויה לגייס 12.5 מיליארד דולר, כך שעמלת בית ההשקעות מהשקעה בקנה מידה כזה אמורה להיות נדיבה במיוחד.

ההמולה הנוכחית נוצרה לאחר ש-CSFB אירגן ל-35 בכירים במשק הטייוואני עריכת פרזנטציה מול משקיעים בלונדון, פרנקפורט, פאריס, ציריך וערים חשובות נוספות באירופה. בין הבכירים היה שר האוצר של טייוואן וכן נשיא הבורסה שלה. ממשלת סין, הרואה בטייוואן חלק בלתי נפרד מהטריטוריה שלה ובממשל של טייוואן "חבורת בוגדים", מפעילה את מלא כובד משקלה על מנת לעשות דה-לגיטימציה למדינה זו.

צרה רודפת צרה

בחודש מאי הודיעה הנהלת הנאסד"ק ל-CSFB כי היא מתכננת להגיש נגד אלן וויט, מנכ"ל לשעבר של החברה, תלונה בגין הפרת חוקי המסחר בהקצאת מניות בהנפקות ראשונות לציבור. CSFB נמצא במוקד חקירה נרחבת ותביעות ייצוגיות נגד שורה של בנקים בפרשת הקצאות לא תקינות של מניות בהנפקות ראשונות לציבור במהלך 1999. זמן קצר לאחר הידיעה על החקירה פוטר המנכ"ל מתפקידו.

על פי החשד קיבלו חלק מהבנקאים עמלות מופרזות מלקוחות מוסדיים גדולים תמורת הבטחת הקצאות. בדומה לכך טוענת התביעה החדשה כי הבנקים קיבלו טובות הנאה תמורת הקצאות יתר של מניות, והבטיחו מחיר גבוה למניות בשוק על ידי התניית הקצאות בכך שהמניות לא יימכרו לאחר קנייתן.

CSFB הכחיש כי פעל בצורה לא חוקית, אולם פיטר בחודש שעבר שלושה ברוקרים המעורבים בפרשה. ככל הנראה הצביעה החקירה על כך שוויט נתן יד חופשית מדי לאנשיו בבנק, ולא איפשר למנהלים בכירים לבצע בקרה הדוקה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully