וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקח על הביטוח פירסם היום חוזר המסדיר את יחסי השמאים וחברות הביטוח

אתי אפללו

30.4.2007 / 15:08

חוזר שמאי הרכב קובע הוראות מעודכנות להערכת נזקי רכב לאחר תאונה ומפרט את נהלי העבודה בין השמאים למבטחים



חוזר המסדיר את יחסי השמאים וחברות הביטוח, שמטרתו בין היתר לפתור את בעיית ניגודי העניינים בהם נמצאים שמאי הרכב - לאחר שעניין זה אף נדון בבג"צ - פורסם היום על ידי המפקח על הביטוח, ידין ענתבי.



בחוזר החדש מצויות, בין היתר, הוראות לעניין רשימת השמאים ובחירת השמאי. רשימת שמאי החוץ של חברות הביטוח הורחבה, כך שכל מבטח יכלול ברשימה לפחות שמאי אחד לכל 2,000 כלי רכב שמבוטחים בביטוח רכב אצלו. כמו כן, המבטחים יכללו ברשימת שמאי החוץ רק שמאים שסך כל הכנסותיהם מקבוצת הביטוח של המבטח, בכל אחת משתי שנות העסקים הקודמות, לא עלה על 30% מסך כל הכנסותיו משמאות ועסקים אחרים עם מבטחים. שמאים חדשים - שטרם עברו שנתיים ממועד הצטרפותם למקצוע - יוכלו להיכלל ברשימת שמאי החוץ, אם הכנסותיהם מהמבטח לא עלו על 50% מסך הכנסותיהם משמאות ועסקים אחרים עם מבטחים.



בחוזר הוספה גם דרישה לנהל הליך מסודר לפני הוצאת שמאים מהרשימה, בעת עדכונה במהלך השנה. כמו כן, נכתב בחוזר, כי אסור למבטחים למנוע ממבוטחים לפנות ישירות לשמאי חוץ.



לגבי מקרים בהם למבוטח אין העדפה לשמאי מסוים, הוטלה על המבטחים חובה לבחור שמאי חוץ באופן אקראי. איסור נוסף שנקבע בחוזר הוא איסור על מעורבות גורמים חיצוניים בעבודתו של השמאי. כמו כן, הורחבו אפשרויות השימוש של השמאים בתוכנות שמאות שונות והובהר, כי המלצה שניתנת בתוכנת שמאות לגבי מחיר שעת עבודה לא תמנע שיקול דעת מקצועי של השמאי.



בחוזר נקבעו גם הוראות גילוי נאות לציבור - הוטלה חובה על המבטח ליידע את המבוטח באשר לזכותו לבחור בשמאי חוץ או בשמאי אחר וכן למסור לו דף הסבר על ההסדר ועל זכויותיו במועד כריתת חוזה הביטוח ולאחר מקרה הביטוח.



סעיף נוסף קובע, כי רשימת שמאי החוץ המעודכנת ודף ההסבר, יהיו זמינים לציבור גם באתר האינטרנט של המבטח, ויועברו למבוטח עם כל בקשה שלו. כמו כן הוטלה חובה על השמאי להשאיר עותק מהצעת התיקון והשומה למבוטח ולמוסך, והורחבה חובת המבטח להעביר את כל מסמכי השומה למבוטח.



בטרם התקבל החוזר הוא הועבר כטיוטא לקבלת תגובות מגורמים שונים. יו"ר איגוד השמאים, אביב שפירשטיין, ציין בתגובה לטיוטא השנייה לחוזר כי ההסדר המוצע אינו פותר את בעיית ניגוד העניינים. שפירשטיין מתנגד לרשימת שמאי החוץ של חברות הביטוח, על אף שזו הוגדלה בכ-40%. לדעתו, כל רשימה, ללא קשר להיקפה, משמרת את עניין התלות בין השמאי לחברת הביטוח, שכן שמאי שלא נמצא ברשימה זו או אחרת, לא יוכל להתפרנס. בנוסף מציין שפירשטיין, כי לטעמו החובה המוטלת על המבטחים לקבוע מנגנון רנדומלי לבחירת שמאי לא ניתנת לאכיפה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully