וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהג הישראלי - כן מה שחשבתם

ליאור גוטמן

1.5.2007 / 4:56

ממחקר של עמותת אור ירוק עולה כי הנהג הישראלי מדבר בסלולר בזמן נהיגה, לא מעניק זכות קדימה ונוטה לנהוג במהירות מופרזת

הנהג הישראלי מדבר בסלולר בזמן נהיגה, לא מעניק זכות קדימה ונוטה לנהוג במהירות מופרזת - כך עולה ממחקר שערכה עמותת אור ירוק. המחקר, שנערך ב-2005 הקיף 1,000 נהגים והוא מתבסס על מחקר דומה שנערך ב-2003 ב-23 מדינות באירופה.

מניתוח נתוני המחקר עולה כי רוב אוכלוסיית הנהגים בישראל מודע לנושא הבטיחות בדרכים ואף מוטרד ממנה: 86% מהנשאלים תומך בהצבת יעד לאומי של הפחתה של עד כמחצית בכמות התאונות עד 2010. ואולם דיבורים לחוד ומעשים לחוד: המחקר מגלה כי 73% מהנהגים שהשתתפו במחקר מודים כי הם נוהגים במהירות מופרת בעיר ומחוץ לה, וכי קרוב למחצית מהנשאלים אוהבים לנהוג מהר - הנתון הגבוה ביותר ביחס לשאר מדינות אירופה.

בנוסף, 15% מהנהגים בישראל מדווחים על אי מתן זכות קדימה להולכי רגל ורק 4% מהנהגים הודו כי הם עברו בדיקת אלכוהול בתקופה האחרונה. ומה לגבי דיבור בסלולרי בזמן נהיגה? כמחצית מהנשאלים העידו כי הם משוחחים לפחות פעם אחת ביום תוך כדי נהיגה, פעולה שוודאי אינה תורמת למתן תשומת לב ראויה למתרחש בכביש.

הבעיה: המנטליות הישראלית

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנים האחרונות ניכרת מגמה של ירידה במספר הרוגים בתאונות דרכים, מ-448 הרוגים ב-2005 ל-414 הרוגים ב-2006. ואולם ציפי לוטן, המדענית הראשית של אור ירוק, טוענת שאין נתונים ישירים שיכולים לקשר את הירידה במספר ההרוגים לפעולות שנעשות על ידי הרשויות, משום שמדובר במגמה עולמית הקשורה לשיפור המתמיד ברמת הבטיחות של המכוניות, במקביל ליכולת המתקדמת והולכת של שירותי ההצלה.

ליאור כרמל, מנהל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מסביר שבאחרונה דווקא הוצב יעד לאומי להפחתה במספר תאונות הדרכים - 360 הרוגים "בלבד" עד 2011. לדבריו, הקושי העיקרי בפניה ניצבת הרשות היא המנטליות של הנהג הישראלי: "ישנה בעיה שורשית ועמוקה של תרבות נהיגה קלוקלת. בכוונתנו לרתום מעצבי דעת קהל שישפיעו על כל הציבור לנהוג באחריות ואף יוקיעו שימוש פרוע ברכב".

כרמל מוסיף שנושא החינוך בגילאים הצעירים יקבל תשומת לב מיוחדת, בעיקר לנוכח הדיווחים על נגע השתייה הפושה בקרב בני נוער. בעניין החינוך טוען כרמל שמשרד החינוך מתנגד להנהגת בחינת בגרות בתחום, למרות כל ההמלצות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully