וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך להתקנת מעלית בבניין

רועי פינקלשטיין

1.5.2007 / 12:17

אתם נאלצים לטפס בכל יום עשרות מדרגות ובינתיים חולמים על מעלית? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת כדי להפסיק להתנשף

טיפוס של ארבע קומות במדרגות יכול להיחשב כפעילות ספורטיווית רצויה. ואולם לא כל מי שנאלץ לעשות זאת מדי יום עם שקיות הקניות מהסופר, או עם עגלת התינוק, שבע רצון מכך.

בישראל עשרות אלפי בתים משותפים שבהם אין מעלית. חוק מ-1974 מחייב התקנת מעלית בבנייה של כל בניין בעל יותר מארבע קומות, אבל בבניינים רבים שנבנו לפני כן עדיין אין מעלית.

פתרון שנהפך לפופולרי בשנים האחרונות הוא הוספת מעלית חדשה לבניינים קיימים. מה שהיה ידוע עד כה בעיקר כתופעה תל אביבית, אומרים באמבסדור ישראל, מתפשט באחרונה גם לערים אחרות. 150 מתוך 2,000 המעליות שמותקנות מדי שנה בישראל הן תוספת לבתים קיימים - כך מדווח מיכה סוויסה, ראש ענף מעליות ומתקני הרמה במכון התקנים.

היתרונות ברורים: המעלית משפרת משמעותית את איכות חיי הדיירים ומעלה את ערך הדירות. לפי נתוני האגודה לתרבות הדיור, מחיר דירה בקומה רביעית בבניין ללא מעלית נמוך בכ-25% ויותר ממחירה של דירה דומה עם מעלית. מחיר דירה בקומה שלישית ללא מעלית צונח בכ-15%.

בבדיקה שערך אתר האינטרנט מד"ס עבור TheMarker נמצאו פערים גדולים במחירי שכירות של דירות בבניינים עם ובלי מעלית. כך, למשל, שכר דירה ממוצע של דירת 4-4.5 חדרים בתל אביב הנמצאת בקומה שלישית או יותר בבניין עם מעלית גבוה בכ-34% משכר הדירה בבניין בלי מעלית. בחיפה הפער נמוך יותר, כ-14%.

אבל כדי לשפר את איכות החיים ואת ערך הדירה צריך לעבוד קשה. הנה כל מה שצריך לדעת לפני התקנת המעלית הנכספת.

רוב של שני שלישים

הצעד הראשון הוא גיבוש רוב בקרב השכנים בבניין. מאז 96' די ברוב של שני שלישים מבעלי הדירות כדי לאשר את ההחלטה. עו"ד שי עמית, מומחה למקרקעין ממשרד טיסונה, מציין שכדי למנוע תקלות והתנגדויות בעתיד כדאי לעשות זאת באופן מסודר: לשלוח לכל בעלי הדירות הזמנות לאסיפה, לנהל פרוטוקול ולהוציא החלטה בכתב שעליה יחתמו הנוכחים. כדאי גם למנות ועד מצומצם שינהל את הפרויקט.

לפי החוק, ההחלטה על התקנת מעלית שמתקבלת באסיפת הדיירים כפופה לשני תנאים. הראשון - שניתן לקבל היתר להתקנת המעלית לפי חוק התכנון והבנייה. השני - שניתן להתקין את המעלית באופן שלא יגרום לפגיעה מהותית בדירות בבניין, ברכוש המשותף או בחזות הבית.

מי ישלם?

החוק קובע כי בעלי הדירות שהצביעו בעד ההחלטה, הם אלה שיישאו בהוצאות התקנתה. עם זאת, לפי החוק, דיירי קומת הקרקע לא ישלמו על התקנת המעלית גם אם הצביעו בעד ההחלטה.

בענף מציינים כי במקרים רבים התשלום מתחלק בהתאם לקומת המגורים - מי שגר בקומה גבוהה ישלם יותר. כך למשל, דיירי הקומה הרביעית ישלמו 40% מסכום ההתקנה; דיירי הקומה השלישית - 30%; דיירי הקומה השנייה - 20% ודיירי הקומה הראשונה - 10%. סוויסה ממליץ להתאים את מועדי התשלום לקצב התקדמות הפרויקט.

בחירת חברה מבצעת

לאחר שההחלטה התקבלה ברוב הדרוש, יש לבחור את החברה שתבצע את ההתקנה. יש חברות המטפלות בכל שלבי הוספת המעלית - מהגשת התוכנית הדרושה לעירייה ועד להשלמת הבנייה.

ניר לב, מנכ"ל מרכז הבנייה הישראלי, מציין כי חשוב לבחור חברה אמינה שיכולה לתת ערבויות, שיש לה רישיון להתקין מעליות ושרשומה אצל רשם הקבלנים. סוויסה ממליץ לתאם ציפיות עם החברה ולבקש לראות שרטוט או הדמייה של המעלית.

עו"ד עמית ממליץ לראות עבודות קודמות שביצעה החברה, ולהתייעץ עם דיירים בבניין שבו כבר הותקנה מעלית דומה על מנת להתרשם מטיב הביצוע ומאופן התנהלות העבודות. לדבריו, כדאי גם לשאול שאלות פרטניות ולברר אם העבודות בוצעו באופן רציף, אם העובדים היו קשובים לבקשות הדיירים ואם האתר נוקה מדי יום.

לאחר בחירת החברה המבצעת יש לדאוג לקבלת היתר בנייה מהרשות המקומית - עניין שיכול להימשך כמה חודשים. לאחר קבלת ההיתר מתחיל שלב ההתקנה שנמשך בדרך כלל ארבעה עד שישה חודשים. יש לזכור שהוספת המעלית מצריכה גם התקנת חיבור תלת פאזי לחשמל, שנעשית ידי חברת החשמל.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

פנימית או חיצונית

אם מתכננים להתקין את המעלית בתוך הבניין, צריך לבדוק אם החלל בחדר המדרגות מרווח מספיק להתקנת הפיר, מסביר אריה צפריר, מנכ"ל חברת אמיקופ, שעוסקת בהתקנת מעליות. אבל גם אם החלל צר מדי, לא הכל אבוד: תקנות שנקבעו לפני כמה שנים מאפשרות להצר את גרם המדרגות ל-80 ס"מ, באישור מהנדס. במקרה כזה, ממליץ סוויסה לדאוג שגם בזמן השיפוצים בחדר המדרגות יותקן מעקה זמני. אפשרות נוספת היא התקנת מעלית חיצונית בצמוד לאחד מהקירות החיצוניים של הבניין.

הוספת מעלית ללא שינוי בחדר המדרגות עולה כ-250 אלף שקל. עם השינוי, המחיר עשוי להגיע ל-400 אלף שקל.

סוג המעלית

לבסוף יש לבחור את המעלית עצמה. יש שני סוגי מעליות - הידראולית וחשמלית. צפריר מציין כי למעלית הידראולית, הפועלת על לחץ שמן, יש יתרון במקרה של הפסקת חשמל - מנגנון מיוחד שגורם לירידה של המעלית לקומת הקרקע ופתיחה אוטומטית של הדלתות. מעלית חשמלית היא מהירה יותר, אך בבניינים שבהם קומות ספורות היתרון הזה חשוב פחות.

סוויסה מציין עוד כמה עניינים שכדאי לשים לב אליהם. המעליות שמותקנות בבניינים קיימים הן לרוב קטנות למדי ולא תמיד אפשר להכניס לתוכן כיסא גלגלים. לכן, כדי שהמעלית תוכל להתאים גם לנכים כדאי להתקין בה ספסל מתקפל. בנוסף, כדאי גם לשים לב שמעקות האחיזה שמותקנים במעלית יהיו נוחים ומתאימים.כמו כן, חשוב להתקין סרגל אופטי במעלית, במיוחד כשיש בעלי חיים בבניין, כדי למנוע אפשרות שאלה ישארו מחוץ למעלית כשהיא מתחילה לנסוע. בנוסף, קיימת פונקציה המאפשרת הזמנה של המעלית דרך האינטרקום בעבור אורחים המגיעים לבניין.

תחזוקה שוטפת

לאחר ההתקנה, יש צורך בבדיקה ואישור של מכון התקנים ושל חברת החשמל כדי להתחיל להשתמש במעלית. סוויסה ממליץ לדרוש לראות את תסקיר הבדיקה שביצע מכון התקנים.

לאחר שהפרויקט הושלם יש להקפיד על טיפול שוטף הכולל החלפת רכיבים בלויים, שימון וכיוון של המערכות השונות, כדי להבטיח את פעולתה התקינה.

בתמ"ת מציינים כי על בעל מעלית חלה החובה להתקשר עם חברה שלה רישיון לשירות מעליות. התשלום עבור השירות הוא 300-500 שקל לחודש.

אחריות על חלפים עשויה לייקר את השירות בכמה עשרות שקלים. לפי החוק, מחויבים כל בעלי הדירות להשתתף בהוצאות אחזקת והפעלת המעלית, גם אם הצביעו נגד ההחלטה להתקינה.

למי מותר להשתמש במעלית?

לא אחת מתגלעים ויכוחים בין הדיירים על זכויות השימוש במעלית לאחר שזו כבר פועלת. עו"ד סמי ישראל, היועץ המשפטי של האגודה לתרבות הדיור, מסביר כי הפסיקה בנושא אינה אחידה: פסיקה של המפקחת על המקרקעין בתל אביב קובעת כי מי שלא השתתף בהוצאות ההתקנה לא יכול להשתמש במעלית. במקרה כזה, ניתן למנוע מהדיירים האלה שימוש במעלית על ידי חלוקת מפתחות או באמצעות מניעת האפשרות שהמעלית תעצור בקומה שלהם.

לעומת זאת, על פי פסיקת בית המשפט בחיפה גם מי שלא שילם עבור ההתקנה, רשאי להשתמש במעלית. "על המחוקק לתקן בהקדם האפשרי את הלאקונה הזאת, וצריכה להיות החלטה אחידה של בית המשפט אשר תקבע את ההלכה בעניין", אומר ישראל.

הידעתם?

תקנות חדשות שנוספו לפני כמה שנים מאפשרות להצר את גרם המדרגות ל-80 ס"מ באישור מהנדס - שינוי זה מאפשר להוסיף מעליות פנימיות במקומות שבהן חלל חדר המדרגות צר.

כמה זה עולה?

הוספת מעלית ללא שינוי בחדר המדרגות עולה כ-250 אלף שקל; אם יש צורך בשינוי חדר המדרגות המחיר עשוי להגיע ל-400 אלף שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully