וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע מעלה את תחזית הרווח ל-2007

יורם גביזון

3.5.2007 / 4:21

מכירות המשאפים הוכפלו ותרמו לצמיחה של 24% ברבעון. הרווחיות הגבוהה נשמרה למרות אובדן הבלעדיות על תרופות רבות מכר

"כולם חשבו שסיפור הצמיחה של טבע יסתיים ב-2007, אבל התוצאות ברבעון הראשון היו טובות מציפיותינו", אמר אתמול המנהל הפיננסי של טבע, דן זיסקינד. טבע אכן היכתה את תחזיות האנליסטים, אם כי העלייה של 25% במחיר המניה מתחילת השנה עשוי להעיד שלפחות חלק מפעילי השוק לא הופתעו לחלוטין מהתוצאות הטובות.

טבע הרוויחה 342 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2007, 42 סנט למניה, בעוד שהתחזית הממוצעת של האנליסטים היתה לרווח של 39 סנט למניה, וזאת על אף שטבע איבדה את הבלעדיות שהיתה לה בשיווק שלוש גרסאות גנריות לתרופות רבות מכר - פרבקול וזוקור להפחתת רמת הכולסטרול בסוף 2006 וזולופט לטיפול בדיכאון בתחילת פברואר 2007.

טבע העלתה את תחזית הרווח ל-2007 מ-2.07-2.19 דולרים למניה ל-2.20-2.30 דולרים למניה.

היכולת להציג צמיחה חזקה ושיעורי רווחיות גבוהים גם ברבעון צחיח יחסית בהשקות מעידה לא רק על הצלחת האסטרטגיה של טבע להרחיב את נוכחותה לשווקים במערב ובמזרח אירופה ובאמריקה הלטינית, אסטרטגיה שאותה מנסות החברות ההודיות לחקות בימים אלה, אלא היא גם עדות לטענה שראשי טבע השמיעו עשרות פעמים בעבר ושהתקבלה בהסתייגות גלויה בקהילת האנליסטים.

תוצאות הרבעון הראשון מאששות את הטענה של ישראל מקוב, המנכ"ל לשעבר של טבע, ושל היו"ר אלי הורביץ. על רקע תהליך המיזוגים והרכישות של רשתות הפארם הגדולות בארה"ב, החברות הגדולות בשוק הגנרי אכן מקבלות את מירב ההזדמנויות וממוצבות כדי ליהנות מהגידול בשוק הגנרי למרות תחרות המחירים שמציתות חברות קטנות.

עקפה את תחזיות האנליסטים

הגורמים המרכזיים לעובדה שהרווח ברבעון הראשון היה גבוה מתחזיות האנליסטים היו הכפלת המכירות של מוצרי המשאפים, המשך הצמיחה של התרופות המקוריות שפיתחה טבע והתחזקות המטבעות באירופה ובאמריקה הלטינית מול הדולר.

טבע עקפה את תחזיות האנליסטים שצפו בממוצע רווח של 39 סנט למניה, אך פיגרה אחרי ממוצע התחזיות למכירות, כשהציגה הכנסות של 2.08 מיליארד דולר, לעומת 2.11 מיליארד דולר שחזו האנליסטים.

מכירותיה של טבע צמחו ב-24% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2006 ל-2.08 מיליארד דולר. חלק מהצמיחה במכירות נובע מאיחוד תוצאותיה הכספיות של החברה הבת איווקס בכל שלושת חודשי הרבעון הראשון של 2007, בעוד שברבעון המקביל ב-2006 אוחדה איווקס רק במשך חודשיים.

התחזקות המטבעות האירופיים תרמה 3% לגידול במכירות, כלומר כ-50 מיליון דולר.

הגידול במכירות נבע גם מצמיחה של 18.7% במכירות בצפון אמריקה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2006 ל-1.1 מיליארד דולר.

הצמיחה בארה"ב נבעה, בין השאר, משיווק בלעדי של גרסה גנרית של התרופה Wellbutrin לטיפול בדיכאון ששווקה בבלעדיות לשישה חודשים החל בדצמבר 2006 על פי הסכם לשיתוף פעולה עם אימפקס ו-Anchen, ושל התרופה הגנרית Oxycodone לטיפול בכאבים קשים אצל חולים במחלות כרוניות וסופניות.

טבע חתמה על הסכם להסדר תביעות משפטיות עם Purdue, החברה שפיתחה את התרופה, ועל כן נהנתה מבלעדיות דה פקטו בשוק, לאחר שחברת וטסון ששיווקה את התרופה על פי הסכם עם פרדו יצאה מהשוק.

נפח המכירות מפצה על המחירים

הרבעון החולף היה אכן דל בהשקות של תרופות רבות מכר, כפי שחזה זיסקינד לפני שלושה חודשים, אך טבע הצליחה לשמור על נתח משמעותי בתרופות רבות המכר שהשיקה ב-2006 גם לאחר שהבלעדיות בשיווקן פקעה.

שלמה ינאי, מנכ"ל טבע החל ממרץ, אמר שנתח השוק של החברה בשיווק הגרסה הגנרית של זוקור לאחר אובדן הבלעדיות הוא יותר מ-50% וכי הנתח שלה בגרסאות הגנריות של פרבקול וזולופט נמוך במעט מ-50%.

ינאי וזיסקינד הסבירו את היכולת לשמור על נתח שוק גבוה בעובדה שככל שתהליך הקונסולידציה של רשתות הפארם מתקדם, יש יתרון לחברות הגנריות הגדולות, בעיקר כשמדובר בתרופות רבות מכר שבהן יש משמעות ליכולתו של הספק לייצר כמויות גדולות. לדבריהם, במקרים אלו נפח המכירות מפצה על הקושי להעלות את המחירים גם לאחר שיצרנים קטנים עוזבים את השוק בשל חוסר כדאיות כלכלית.

מכירות הקופקסון בארה"ב עלו ב-18%

הגורם המשמעותי ביותר לשיפור במכירות וברווחיות ברבעון החולף בארה"ב היה האיסור לשיווק משאפים לחולי אסתמה הכוללים את הגז CFC הפוגע בשכבת האוזון, החל בדצמבר 2008. האיסור גרם לירידה חדה בהיצע של משאפי CFC והגביר את הביקוש למשאפים נטולי CFC שמחירם הגיע עד ל-20-25 דולר למשאף, בהשוואה למחיר ממוצע של 5 דולרים למשאפים מהדור הישן.

איווקס, החברה הבת שבבעלותה המלאה של טבע, ושלוש מתחרות נוספות בלבד נערכו להתפתחות מבעוד מועד וקצרו את הפירות.

ג'ורג' בארט, מנכ"ל טבע צפון אמריקה, ציין שתהליך המעבר היה מהיר מתחזיותיה של החברה ושעד עתה מגיע נתח המשאפים נטולי CFC ל-55% מהשוק. לדבריו, הנתח של טבע בשוק האמריקאי למוצרים אלו הגיע ל-65% והיה הגורם המרכזי להכפלת מכירות המשאפים ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון המקביל ב-2006 ל-193 מיליון דולר. זיסקינד ציין שיותר מ-50% ממכירות המשאפים ברבעון החולף היו בארה"ב. בארט ציין שייתכן שנתח השוק של החברה יירד בשל כניסת מתחרים נוספים, אך בשלב זה המחירים יציבים.

גורם נוסף לצמיחה בארה"ב היה גידול של 18% במכירות של תרופת הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2006 ל-260 מיליון דולר, כתוצאה מעלייה ממוצעת של 12% במחירים בעקבות שלוש העלאות מחירים החל בינואר 2006 וגידול כמותי של 5%.

מכירות הקופקסון מחוץ לארה"ב, בעיקר באירופה ובקנדה, גדלו ב-31% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2006 ל-141 מיליון דולר, הודות לגידול כמותי במכירות בצרפת, גרמניה ובריטניה והשפעה חיובית של התחזקות המטבעות האירופיים.

גם ברבעון הראשון שבו היו שלוש השקות של תרופות גנריות חדשות בארה"ב, הוכחה חשיבות הרחבת הנוכחות באירופה ובאמריקה הלטינית.

המכירות באירופה צמחו ב-37% ברבעון החולף לעומת הרבעון המקביל ב-2006 ל-521 מיליון דולר, כתוצאה מהתחזקות המטבעות האירופיים, הגידול בבריטניה ובצרפת שנהפכה לדברי ינאי לשוק הרביעי בגודלו של טבע באירופה, ועלייה במכירות הקופקסון שקוזזה בלחצי מחירים בהונגריה ובאיטליה בעקבות הפחתות מחירים שנכפו על ידי הממשלות.

המכירות הבינלאומיות של טבע, בעיקר באמריקה הלטינית (142 מיליון דולר), ישראל ומדינות מרכז ומזרח אירופה, צמחו ב-30% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2006 ל-340 מיליון דולר, בעיקר הודות לצמיחה בארגנטינה והשפעת מטבעות במזרח אירופה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

המשאפים שמרו על הרווח הגולמי

הרווח הגולמי של טבע - נתון שעורר חשש בקהילת האנליסטים בשל אובדן הבלעדיות על תרופות רבות מכר, צמח ב-43% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2007 והגיע ל-1.037 מיליארד דולר שהם 49.9% מהמחזור, בהשוואה ל-43.2% מהמחזור ברבעון המקביל ב-2006.

השיפור ברווחיות הגולמית מדגיש את עוצמת השפעתו של תחום המשאפים המשווקים כמוצר ממותג אשר שולי הרווח עליו גבוהים במיוחד, וכן את השפעת הצמיחה בשתי התרופות המקוריות שפיתחה טבע - קופסון ואזילקט לטיפול במחלת פרקינסון שמשווקת ב-26 מדינות והגיעה למכירות של 25 מיליון דולר ברבעון החולף, בהשוואה ל-19 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2006.

הגידול החזק בחלקם של המוצרים הממותגים והסכמים לחלוקת רווח בשיווק וולבוטרין עם אימפקס ו-Anchen גרם לקפיצה של 44% בהוצאות ההנהלה, המכירה והכלליות ל-456 מיליון דולר שהם 21.4% מהמחזור, בהשוואה ל-18.9% מהמחזור ברבעון המקביל ב-2006, ויחד עם גידול חד בהוצאות המחקר והפיתוח הביא לרווח תפעולי של 446 מיליון דולר ברבעון הראשון שהם 21.4% מהמחזור.

טבע ייצרה עודף של 499 מיליון דולר בתזרים המזומנים מפעילותה השוטפת ברבעון החולף, שיקל עליה לבצע רכישות, כמו זו של החטיבה הגנרית של מרק, אם תזכה במכרז שיוכרע במאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully