וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאהוסופט

דפנה מאור

4.5.2007 / 21:49

קדחת אחזה את ענף המדיה לרוחבו - החל בחברות האינטרנט, ועד החברות המסורתיות ביותר. איך ייראה עתיד הענף?

מיקרוסופט ויאהו נמצאות במו"מ למיזוג; רופרט מרדוק מבקש לרכוש את דאו ג'ונס במחיר כפול משווייה; רויטרס מתעניינת בחלק מנכסיה של דאו ג'ונס; ותומסון פייננשל, המתחרה הקנדית הידועה הרבה פחות, אך המצליחה הרבה יותר של רויטרס, מבקשת לרכוש את רויטרס. חברת העיתונות הוותיקה טריביון נרכשה על ידי סם זל, איל נדל"ן הידוע בהצלחתו בהשקעה בנכסים בקשיים. ואלה הן רק כמה מהעסקות הגדולות - הפוטנציאלית והאמיתיות - של החודשים האחרונים. אפילו חברת התקליטים הבריטית EMI הודיעה היום כי היא נמצאת במגעים עם רוכשת פוטנציאלית, קרן השקעות פרטית.

קדחת אחזה את ענף המדיה לרוחבו - החל בחברות האינטרנט הרוכשות ונרכשות מכל הבא ליד, ועד החברות המסורתיות ביותר. בשעות אלה מזנקות מניות החברות המחוזרות בשיעורים מטורפים: יאהו מזנקת ב-17%; רויטרס טסה ב-26% בוול סטריט; ובלונדון עולה EMI ביותר מ-8%.

המגעים למיזוג לכאורה בין יאהו למיקרוסופט אינם הסיבוב הראשון של השתיים, גם אם הן מסרבות להגיב על הדיווח הטרי. שתי החברות, ובעיקר יאהו, עומדות מול בעיה רצינית מאוד באינטרנט: גוגל. הפרסום באינטרנט הוא היום מנוע הצמיחה החזק ביותר לרווחים למי שפועל בתחום. גם מיקרוסופט, על כל כוחה הטכנולוגיה, וגם יאהו, עם הקהל הגדול ביותר והוותק הרב ביותר, לא הצליחו להרים מערכות שיתחרו בזו של גוגל.

מיקרוסופט השיקה את אדסנטר (adCenter), שלא הצליחה למשוך מספיק מפרסמים; ויאהו, שכבר במשך שנתיים מאחרת לרכוב על כל גל אפשרי ומחמיצה כל הזדמנות להשיג את גוגל, השיקה את פרויקט פנמה, שלא תרם רבות לצמיחת ההכנסות. במקביל, גוגל ממשיכה לשלוט ללא מצרים בעולם הפרסום המקוון עם adWords ו-adSense, להכות את התחזיות, לגרוף את כל ההסכמים הרווחיים, ואפילו לחטוף מתחת לאפה של מיקרוסופט עתירת המזומנים את דאבל קליק - חברת פרסום הפועלת בתחום המשלים את זה של יאהו - אותה רכשה ב-3.1 מיליארד דולר, סכום גבוה במיוחד. יאהו הלכה ורכשה לאחר מכן את חברת הפרסום המקוון רייט מדיה ב-680 מיליון דולר.

יתרונות ברורים למיזוג

מצבה של יאהו קשה במיוחד לנוכח המאבק בגוגל. האינטרנט הוא ליבת העסקים של יאהו, אולם נראה שלאחר כמה שנים שבהן הצליח המנכ"ל טרי סמל להסב את החברה מדוט.קום כמעט כושל לחברת מדיה עתירת תכנים ושירותים, החברה נרדמה בשמירה. שווי מניית יאהו נפל בשליש ב-2006. היא שבה ואכזבה בתוצאותיה הרבעוניות. החולשה של יאהו כל כך גדולה, עד שקרוב לוודאי שמיזוג בינה לבין מיקרוסופט, אם ייצא לפועל, יהיה למעשה השתלטות של חברת התוכנה הוותיקה על חברת המדיה הצעירה יותר.

שווי השוק של יאהו, לפני שזינקה היום, הידרדר ל-38 מיליארד דולר, לעומת כ-150 מיליארד דולר של גוגל - חצי מזה של מיקרוסופט. אולם בהתחשב בכך שלמיקרוסופט הכנסה שנתית של 44 מיליארד דולר ורווח של 12.6 מיליארד דולר, ולגוגל רווח של 3 מיליארד דולר על הכנסות של 10 מיליארד, ברור מיהי החברה שהמשקיעים מאמינים בה יותר.

היתרונות של מיזוג בין מיקרוסופט ליאהו כזה הם ברורים, לנוכח התחרות הקשה. יאהוסופט, כפי שמיהרו העיתונים האמריקאיים לכנות את המיזוג הפוטנציאלי, תחזיק ב-38% משוק החיפושים באינטרנט בארה"ב, לעומת 60% של גוגל (המחזיקה באלה גדולה אף יותר כנגדן בעולם - 70% מכלל החיפושים). יאהו תוכל לתרום למיקרוסופט בחזית התוכן בעסקי הפורטלים. גידול בתעבורה במנועי החיפוש, משמעותו פיתוי רב יותר עבור המפרסמים הבוחרים שוב ושוב בגוגל.

אנליסטים רבים אמרו בעקבות הדיווחים, כי למיזוג כזה יש חולשות רבות. שתי החברות השקיעו שנים וממון רב בפיתוח פלטפורמות פרסום נפרדות; יאהו אולי תצא נשכרת מהכוח הטכנולוגי של מיקרוסופט, אולם ההבדלים בתרבויות הארגוניות של השתיים עלולים להכריע נגד מיזוג. מיקרוסופט, טוענים רבים, איננה מבינה לאשורו את האינטרנט (השבוע קונן סטיב באלמר, מנכ"ל החברה, על כך שהחברה איחרה להיכנס לשוק הזה). אחד ממייסדי יאהו ובעלי המניות הגדולים שלה, ג'רי יאנג, ידוע כמי שמתעב את מיקרוסופט, והוא לבדו עשוי לסכל את המיזוג. יכול להיות שהחברות יבחרו בשיתוף פעולה טכנולוגי-תוכני, אולם בעבר היה להן שת"פ כזה, שפורק לאחר שמיקרוסופט פיתחה מערכת פרסום מקוון משלה ונטשה את זו של מיקרוסופט.

בינתיים, בזרם המרכזי של המדיה והאינטרנט, בלי יומרות טכנולוגיות גבוהות, עושה קשיש אוסטרלי ג'ינג'י בית ספר לכל חברות המדיה הגדולות. אם רופרט מרדוק ימשיך בדרכו, בין אם יצליח לקנות את דאו ג'ונס ובין אם לאו, צפויה ניוז קורפ להיות הכוח השני המשמעותי המעצב את פני המדיה והאינטרנט מול גוגל, בעשור הקרוב. וכדי לפזר כל ספק שלא מדובר בשידור חוזר של בועת הדוט.קום, צריך רק להשוות את הצמד ניוז קורפ-גוגל לצמד יאהו-AOL טיים וורנר של תחילת העשור, כדי להבין שבכל זאת יש אנשים בעולם שלומדים לקח ומיישמים אותו היטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully