וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: יבואן קרוקס פועל בניגוד לחוק

רוני לינדר-גנץ

9.5.2007 / 3:39

נבדק אם היבואן מכתיב מחיר אחיד של 199 שקל לנעליים. הממונה לשעבר על ההגבלים שטרום: קביעת מחיר מינימום אסורה

נעלי קרוקס המשווקות בישראל מאז 2005, הפכו ללהיט היסטרי החוצה גילאים וטעמים, אף ששיווקן נעשה ללא פרסום פורמלי, אלא מפה לאוזן בלבד. עכשיו גם רשות ההגבלים עסקיים נכנסת לתמונה. ל-TheMarker נודע כי רשות ההגבלים, בראשות רונית קן, פתחה בבדיקה בעקבות תלונה, ולפיה יבואנית קרוקס מכתיבה מחיר מכירה אחיד לחנויות המוכרות את הנעליים, בניגוד לחוק. יבואנית ומשווקת קרוקס היא חברת "קולנוע חדש" בבעלותו של איש העסקים עמוס הורוביץ.

נעלי קרוקס מדגם beach הפופולרי נמכרות ברחבי המדינה במחיר אחיד של 199 שקל. בעלי חנויות נעליים שעמם שוחחנו, מדווחים כי הובהר להם חד-משמעית שאסור להם למכור את הנעליים במחיר הנמוך מסכום זה, ולא - הם מסתכנים בשלילת זיכיון המכירה. אגב, לחנויות מוכר היבואן את הנעליים ב-100 שקל + מע"מ לזוג.

עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, מסביר כי חברה הקובעת מחיר אחיד לתוצרתה בכל נקודות המכירה מנטרלת, למעשה, כל אפשרות לתחרות. "הכלל הוא שלכל מי שמוכר מוצרים לצרכנים, צריך להיות שיקול דעת עצמאי שיאפשר לו להתחרות בספקים אחרים ולהציע לציבור את המחיר שהוא חושב שהוא האטרקטיווי ביותר - כלומר, הזול ביותר", מסביר שטרום.

"ברגע שמשווק, ובמיוחד כשמדובר במשווק דומיננטי וגדול, מונע תחרות מחירים בין החנויות ונקודות המכירה על ידי קביעת מחיר מינימום - זה פוגע ביכולת הצרכנים להשיג מחיר זול יותר, ולכן הדבר הזה אסור".

קרוקס נגד פוקס

כיום מוכרת החברה דגמים נוספים, כמה מהם במחיר גבוה יותר. לדברי אלון, בעל חנות נעליים המוכר גם נעלי קרוקס, גם הדגמים החדשים "נמכרים היטב" . הנעליים, שמקורן בקנדה, הן להיט גם ברחבי העולם: מכירות החברה, שנסחרת לפי שווי של 2.7 מיליארד דולר, הסתכמו ברחבי העולם ב-2006 ב-355 מיליון דולר, והרווח הנקי הסתכם ב-64 מיליון דולר; תחזית המכירות ל-2007 - 670-680 מיליון דולר.

לאור ההצלחה הגדולה של המוצר, קמו לו חקיינים וזייפנים, ובמקביל למותג נמכרים בשווקים ובחנויות חיקויים של הנעליים במחירים נמוכים בהרבה. כך, למשל, חיקוי של קרוקס לילדים נמכר בשוק הכרמל בתל אביב ובסביבותיו ב-30-50 שקל לזוג. גם ברשת פוקס קידס נמכר חיקוי של הנעליים לילדים ב-60 שקל לזוג. בשבוע שעבר אף הגישה קרוקס תביעה לבית המשפט המחוזי למתן צו מניעה קבוע האוסר על פוקס לייבא ולשווק נעליים "הדומות עד כדי הטעיה" לנעלי קרוקס.

לפני כשנה זכה הורוביץ, הממעט להתראיין באמצעי התקשורת, בתואר איש השיווק של יולי מטעם איגוד המפרסמים. תגובת הורוביץ השוהה בחו"ל, לא התקבלה עד לסגירת הגיליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully