וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך השלם לרכישה ממוזגת

נופר סיני

9.5.2007 / 7:59

הפרסומות בטלוויזיה מבטיחות קירור מהיר, פעולה שקטה וכוחות סוס מרשימים, אבל איך באמת בוחרים מזגן?

עזבו אתכם מאבטיחים, ותשכחו מסברס קר: מוצר הצריכה הראשון בחשיבותו בקיץ הישראלי הוא מזגן. התחממות כדור הארץ והמצב הכלכלי המשופר הפכו את המזגן לפריט חובה בכל בית. ובאמת, שוק מיזוג האוויר בישראל מוערך ב-280-290 אלף יחידות בשנה, בהיקף כולל של כמיליארד שקל.

מכיוון שמדובר בהוצאה חיונית אך גבוהה ויש הרבה שיקולים שצריך לקחת בחשבון כשרוכשים מזגן, TheMarker בשיתוף אתר WiseBuy מגישים לכם את המדריך השלם לרכישת מזגן.

סוגי המזגנים

שני השיקולים החשובים ביותר בבחירת מזגן הם סוג המזגן והתפוקה שלו. קיימים שלושה סוגים של מזגנים:

1. מזגן עילי: הנפוץ ביותר, מכיוון שהוא קטן יחסית, חסכוני ומאפשר גמישות במיקום ההתקנה. מתאים בעיקר לחדרים קטנים ובינוניים. מזגן עילי מסוג רב-מאייד משמש למיזוג של כמה חדרים.

2. מזגן רצפתי: תופס מקום בחדר ונוטה להרעיש יותר ממזגן עילי, אבל יכולתו למזג שני חדרים בעלי קיר משותף, שצורכי המיזוג בהם דומים, היא יתרון חשוב. המזגן מוכר גם בשם מזגן "דו-כיווני" או "דו-מזגן". נוסף לממדיו הפיסיים הבולטים, המזגן הרצפתי מתאפיין גם בתפוקות גבוהות, ולכן מתאים יותר לחללים בינוניים וגדולים יחסית, ולא לחדרים קטנים. בשנים האחרונות איבד ממעמדו לטובת המזגן העילי.

3. מזגן מיני-מרכזי: מיועד למיזוג כמה חדרים או חלל אחד גדול. מתאים במיוחד למצב שבו כל החדרים מאוכלסים במקביל והצרכים של השוהים בהם חופפים. התקנתו כרוכה בשינויים מבניים בבית - הנמכת התקרה, העברת תעלות בתקרה ועוד - ועלות התקנתו יקרה, לכן כדאי להתקינו רק אם זה הפתרון המתאים לכם ביותר.

הדגמים הפשוטים של מזגנים מיני מרכזיים מועדים לבזבוז אנרגיה, מכיוון שהם עלולים למזג חדרים שאינם מאוכלסים ואינם מאפשרים שליטה נפרדת בטמפרטורה. דגמים מתקדמים יותר מאפשרים לקבוע טמפרטורה בנפרד לכל חדר, ובדגמים המתקדמים ביותר, בעלי טכנולוגיית אינוורטר, ניתן להשיג חיסכון משמעותי באנרגיה.

במקרים מסוימים, למשל, כאשר אין חפיפה בין זמני השימוש או הטמפרטורה בחדרים השונים, עדיף להתקין דווקא כמה מזגנים עיליים עצמאיים, כדי למזג חדרים שונים בו זמנית, טוענים ב-WiseBuy. כך מושגת שליטה מלאה בכל יחידה וחיסכון אופטימלי בחשמל, ואף נמנע מצב שבו תקלה אחת משאירה את כל הבית בלי מיזוג. למיזוג כמה חללים בעלי צרכים שונים אפשר גם לשקול שילוב של שני סוגי מזגנים. לדוגמה, מזגנים עיליים בתפוקה נמוכה לחדרי השינה, ומיני מרכזי ליתר החללים בבית.

תפוקת המזגן

התפוקה היא הנתון הקובע בבחירת מזגן המתאים, ולא הספק או כוח סוס. התפוקה היא עוצמת הקירור או החימום של המזגן, והיא נמדדת ביחידות של BTU/hr. חשוב להקפיד לבחור את התפוקה הנכונה: עם תפוקה נמוכה מדי - תמצאו את עצמכם עם מזגן שפועל בלי הפסקה, לא מספק את רמת המיזוג המבוקשת ומבזבז אנרגיה. מנגד, תפוקה גבוהה מדי משמעה בזבוז אנרגיה, שינויים תכופים בטמפרטורת החדר ובלאי מואץ של מערכת המיזוג.

צריך לזכור גם שככל שהתפוקה גבוהה יותר, כך מחיר המזגן עולה. כדי לבחור בתפוקה הרצויה יש להתחשב בכמה גורמים שהעיקרי שבהם הוא גודל החלל המיועד למיזוג. ככל שהחלל גדול יותר, יידרש מזגן בעל תפוקה גבוהה יותר על מנת לספק קירור או חימום במידה ניאותה.

נתונים נוספים בחישוב התפוקה הרצויה כוללים את המיקום הגיאוגרפי, מיקום הדירה בתוך הבניין, מספר הקירות החיצוניים וכיוונם, מספר החלונות, גודלם וכיוונם, מידת החשיפה לשמש ישירה, מספר הנפשות בבית ועוד. ככלל, כל נתון שמגביר את חשיפת הדירה לתנאים החיצוניים או תורם לשינוי הטמפרטורה מצריך הגדלת התפוקה בהתאמה (ראו טבלה להערכת התפוקה המתאימה לכם).

צריכת אנרגיה

כל מזגן חייב לשאת תווית אנרגיה שמעידה על יעילות צריכת החשמל שלו. דירוג היעילות מצויין על ידי האותיות A עד G, כש-A היא הדרגה החסכונית ביותר. נתון נוסף שמופיע על גבי תווית האנרגיה, הוא מקדם יעילות (COP). ככל שהוא גבוה יותר, המזגן חסכוני יותר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

סינון אבק, ריחות וחלקיקים

בכל מזגן מותקן מסנן אבק בסיסי, ובדגמים מסוימים יש מסננים נוספים, כגון מסנן פחם לריחות, המומלץ לנטרול ריחות של עשן סיגריות ובישול. מסנן אלקטרוסטטי ומסנן מיקרו מציעים סינון ברמה גבוהה, ומתאימים לבתים עם ילדים קטנים ולסובלים מאלרגיות.

אחריות

אחריות על מזגן היא בדרך כלל לשנה, ולעתים ניתנת אחריות לשנתיים נוספות על חלקים. דגמים בודדים נהנים מאחריות מלאה לשלוש שנים. ברוב המקרים ניתן להאריך את תקופת האחריות בתוספת תשלום. לפני הארכת האחריות חשוב לבדוק את התנאים: על אילו חלקים מדובר ומהם סוגי התקלות והתיקונים הכלולים בה.

אם הגורם שנותן את האחריות על המזגן הוא גם זה שמבצע את ההתקנה (ישירות או באמצעות מתקינים מורשים מטעמו), הוא אחראי על שני המרכיבים - המזגן וההתקנה - והוא הכתובת לכל פנייה.

לעומת זאת, אם מבצע ההתקנה הוא גורם עצמאי, האחריות מתפצלת בינו לבין משווק המזגן. כך, אם יש תקלה טכנית במוצר, האחריות היא על המשווק, ואם התקלה נובעת מהתקנה, האחריות היא של המתקין. ב-WiseBuy מסבירים כי לפיצול כזה יכולים להיות חסרונות של סרבול ובזבוז זמן, כי במקרה של תקלה, לא תמיד יודעים למי לייחס אותה, ובמקרה חמור יותר - שני הגורמים עלולים להתנער מאחריות לתקלה.

רעש

כדי שההנאה שלכם מהמזגן תהיה שלמה, רצוי שהמזגן יהיה שקט ככל האפשר. עוצמת המזגן נמדדת בדציבלים ומתייחסת לשתי היחידות של המזגן - החיצונית (המדחס) והפנימית (המאייד). בהתקנת היחידה החיצונית, יש להקפיד שלא תהווה מטרד לשכנים ולא לבני הבית. על גבי יחידת המדחס החיצונית חייבת להופיע תווית המציינת את עוצמות הרעש המרביות המתקבלות במרחקים שונים ממנה. כך ניתן להתאים את מיקום ההתקנה.

מידת הרעש של היחידה הפנימית של המזגן תלויה הן בתפוקת המזגן והן בעוצמת המאוורר המותקן בו, המזרים את האוויר לחלל החדר. ככל שהתפוקה גבוהה יותר והמאוורר פועל בעוצמה גבוהה יותר, הרעש יהיה חזק יותר.

רמת רעש סבירה למזגן בעל תפוקה של כעשרת אלפים BTU/hr בעוצמת מאוורר נמוכה היא 35 דציבלים, אך גם רמת רעש של 25 דציבלים נחשבת לשקטה במיוחד.

מידת הרעש של יחידת המאייד הפנימית אינה מצוינת תמיד במפרט המוצר. אם חשוב לכם שהמזגן יהיה שקט במיוחד, רצוי להימנע ממזגן שלא מצוינת עליו רמת הרעש (או שלא ניתן לברר זאת אצל המשווק) ולהשוות רק בין מזגנים שרמת הרעש שלהם מופיעה במפרט. מזגן אינוורטר הוא הכי שקט - גם ביחידה החיצונית וגם בפנימית.

התקנת המזגן

ב-WiseBuy מדגישים כי אסור להתפשר על פחות מהתקנה מקצועית שתיעשה בידי מתקין מוסמך ומנוסה. ינון חיימי, העורך הראשי של WiseBuy, מסביר כי התקנה לקויה או בלתי מוקפדת עשויה להוביל לאחת או יותר מהבעיות הבאות: פגיעה באיכות המיזוג; בזבוז אנרגיה; בלאי מואץ של המדחס וחלקים אחרים של מערכת המיזוג ותקלות חוזרות ונשנות.

הקפידו לבחור מתקין מוסמך, מנוסה ואמין - רצוי כזה שקיבלתם עליו המלצות. אם מדובר בהתקנה מורכבת, הכוללת הנמכות תקרה ועבודת גבס, מומלץ לבקש לראות פרויקטים קודמים של המתקין ולהתרשם מאיכות העבודה שלו. בידקו מה כוללת ההתקנה וקבלו פירוט מלא וברור בכתב, שכולל גם לוחות זמנים.

כשמגדירים תקציב לרכישת מזגן, יש לקחת בחשבון גם את עלות ההתקנה. מחירי המזגנים מתייחסים למוצר עצמו, ואינם כוללים עלויות התקנה ותוספות מיוחדות, כמו סורגים למדחס, תושבת למדחס וצנרת, שיכולות להגיע לאלפי שקלים. בנוסף, קשה להעריך את עלות ההתקנה, מכיוון שהיא תלויה בגורמים רבים ויכולה לנוע בין מאות לאלפי שקלים.

המחירים הבאים הם אומדן כללי על מחירי התקנה: התקנה בסיסית של מזגן מפוצל, הכוללת עד שני מטרים צנרת, עולה 600-700 שקל. המחיר עולה ככל שהמרחק בין המדחס (היחידה החיצונית) למאייד (היחידה הפנימית) גדול יותר.

עלויות אפשריות נוספות בתהליך ההתקנה כוללות חיבור חשמל והתקנת סורגים עבור המדחס. אם צריך לחצוב בקיר או להתגבר על מכשולים נוספים בין המדחס למאייד, ההוצאה צומחת ויכולה להגיע ל-1,500 שקל להתקנת מזגן בודד. במקרה של התקנת מזגן בעל תפוקה גבוהה, דרוש חיבור תלת-פאזי, ואם אין בבית חיבור כזה, נדרש תשלום של אלפי שקלים לחברת חשמל. התקנת מזגן מיני-מרכזי נעה בין 2,000 ל-5,000 שקל. התקנה כזו היא מורכבת וכוללת רכיבים רבים, כגון תעלות, תריסים, לוחות פיקוד וכדומה.

מחירי מזגנים

הגורמים העיקריים, המשפיעים על מחירו של המזגן, הם התפוקה שלו, סוג המזגן, טכנולוגיות מתקדמות ותכונות ייחודיות הקיימות במזגנים מתוצרת מסוימת.

טווח המחירים של מזגן עילי ורצפתי בתפוקה של 9,000 BTU/hr הוא 2,000-3,500 שקל. מזגן כזה בעל טכנולוגיית אינוורטר יעלה כ-5,500 שקל.

מחירו של מזגן בתפוקה של 24,000 BTU/hr נע בין 4,000 ל-6,000 שקל. מזגן כזה בעל טכנולוגיית אינוורטר יעלה כ-8,000 שקל. מזגן מיני-מרכזי בתפוקה של 36,000 עולה 6,000-7,500 שקל.

-

רב-מאייד: מזגן עילי בעל יחידת מדחס חיצונית אחת, המחוברת לכמה יחידות מאייד פנימיות באמצעות צנרת דקה. המזגן מקרר כמה חדרים במקביל

-

אינוורטר: מזגנים הפועלים בטכנולוגייה זו יקרים עד פי שניים מרגילים, אבל עשויים להיות כדאיים. צריכת החשמל שלהם נמוכה בכ-35%, הם שקטים, בעלי אורך חיים ממושך, שומרים על טמפרטורה אחידה ומקררים במהירות

-

הספק: נתון המבטא את צריכת החשמל של המזגן. הספק נמדד בוואטים, אך לחישוב צריכת החשמל משתמשים בקילו-ואט לשעה (קוט"ש)

-

כוח סוס: שימש בעבר מדד לעוצמת הקירור או החימום של המזגן, אך כיום אינו רלוונטי עוד שכן מתייחסים לתפוקה בלבד כמדד

-

מדחס: היחידה החיצונית של המזגן, המותקנת מחוץ לבית. זהו מנוע חשמלי שתפקידו לדחוס ולהזרים את הגז שבמערכת המיזוג

-

מאייד: היחידה הפנימית של המזגן, המותקנת בתוך הבית ומזרימה את האוויר החם או הקר לחלל

-

צנרת מיזוג אוויר: האמצעים להולכת הגז והחשמל בין יחידות המזגן. הצנרת מורכבת מצינורות נחושת וחיווט חשמלי

הידעתם?

כאשר רוצים למזג כמה חדרים שצורכיהם שונים, כדאי דווקא להתקין כמה מזגנים עיליים נפרדים ולא מזגן מיני מרכזי - כך החיסכון אופטימלי

שימו לב!

המדד הקובע בבחירת מזגן הוא תפוקת המזגן, הנמדדת ב-BTU/hr, ולא מדדים כמו הספק או כוח סוס

מתי כדאי להיעזר בייעוץ מקצועי?

במקרה שמדובר במיזוג המיועד לכמה חדרים, מומלץ להיעזר בייעוץ מקצועי. חשיבות הייעוץ עולה ככל שגדל מספר החדרים המיועדים למיזוג וככל שהתנאים במקום מורכבים יותר.

ב-WiseBuy.co.il, אתר צרכנות המסייע לצרכן בקבלת החלטות קנייה טובות באמצעות מדריכי קנייה ידידותיים ומגוון מוצרים, מציינים כי מרבית המשווקים מספקים שירותי ייעוץ בחינם או בתשלום סמלי, שלרוב מתקזז אם המזגן נרכש דרכם.

אפשרות נוספת היא להיוועץ בגורם חיצוני, כמו מהנדס מיזוג, תמורת תשלום של כמה מאות שקלים או יותר. יתרונו של גורם כזה הוא היותו בלתי תלוי, בעוד שהמלצותיו של המשווק יכולות להיות מושפעות מאינטרסים מסחריים שאינם תואמים את צורכי הלקוח. ואולם, מכיוון שאורך החיים של המזגן מגיע בממוצע לעשר שנים, השקעה של כמה מאות שקלים עשויה להתברר כמשתלמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully