וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צווי עיכוב יציאה מהארץ תקפים במשטרת הגבולות גם לאחר פקיעת מועדם

הארץ

2.9.2001 / 11:35

לדברי שר המשפטים, פקיעת הצו תחייב את המערכת לחדש את הצווים לפני פקיעתם, ולכן כיום ממשיך הצו להתקיים

מאת בן-ציון ציטרין

בעיית צווי עיכוב היציאה מוכרת לרבים; הצווים מוצאים בעקבות פניית עו"ד לבית המשפט, וניתנים במעמד צד אחד, לתקופה ארוכה. הודעה על כך נשלחת למעוכב ולמשטרת הגבולות. הבעיה מתעוררת לאחר שגם לאחר פקיעת מועד הצו, הוא עדיין תקף במשטרת הגבולות.

איש עסקים שעמד לצאת באחרונה לנסיעה קצרה למטרות עסקים, הופתע לגלות שמשטרת הגבולות בנתב"ג אינה מאפשרת לו לעלות על המטוס, בטענה שצו עיכוב יציאה שהוצא נגדו בעבר, שריר וקיים; המקרה אירע לפני כמה שבועות, ואיש העסקים הוכיח לשוטר בנתב"ג כי צו עיכוב היציאה פקע כמה חודשים קודם לכן. השוטר הסביר לאיש העסקים שכל עוד לא הביא אישור מביהמ"ש, תימנע יציאתו.

אחרי שאיש העסקים מיהר לבית המשפט בתל אביב וקיבל אישור מהרשם, הוא יצא באיחור לחו"ל, ובשובו פנה לשר המשפטים, מאיר שטרית, ודרש הסבר; שטרית הבטיח לבחון את הסוגייה.

חוק יסוד בתי המשפט צימצם את ההגבלות על עיכוב יציאה לחו"ל. אך מי שחשב שפקיעת הצו מסיימת את הפרשה, מופתע לגלות בנתב"ג כי גם כשהצו פקע, הרישום במשטרת הגבולות בתוקף, והוא מנוע מלצאת לחו"ל.

לדברי שטרית, פקיעת הצו תחייב את המערכת לחדש את הצווים לפני פקיעתם, ולכן כיום ממשיך הצו להתקיים. משפטנים גורסים כי הפרשנות של משטרת הגבולות מרחיקת לכת, משום שהיא מחייבת את האזרח לבצע פעולה נוספת מיוזמתו, מעבר למה שמחייב החוק, ולהביא אישור מבית המשפט כי הצו שפקע כבר אינו בתוקף.

שטרית, העביר את העניין לטיפול; עד אז, גם מי שצווי העיכוב שהוצאו נגדם פקעו, נדרשים לבדוק במשטרת הגבולות, לפני יציאתם לחו"ל, אם הם עדיין מצויים ברשימת המסורבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully