וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנה מטה משנה מזל

אלעד שביב

30.8.2001 / 9:25

קיים קשר הדוק בין תכנון ה-EXIT של חברות סטארט אפ לבין החזקת מטה חברה בארה"ב. לאור השינוי באקלים הכלכלי, כדאי לבדוק את היחס בין העלות לבין התועלת של הפעילות בחו"ל

חברות ישראליות רבות נטו ועדיין נוטות להירשם בארה"ב ובמקרים רבים אף להעביר את מטה החברה לשם. הסיבות נובעות בעיקרן מגודל השוק, תכנוני מיסוי, קרבה לקרנות מקומיות, רצון לביצוע שיתופי פעולה, הכרה שהצלחה בשוק האמריקאי תסלול את הדרך להצלחה בשוק העולמי, ואחת הסיבות החשובות היא תכנון ה-EXIT - מיזוג, רכישה או הנפקה בבורסה האמריקאית.

המשותף לרבות מהחברות שבחרו בדרך זו, היה תכנון EXIT מהיר בצורה זו או אחרת. הפרמטרים החשובים להצליח באסטרטגיה זו היו: הגדלת שווי החברה, קרבה לרוכשים פוטנציאליים (לחברה עצמה) או לשוק המניות האמריקאי, ותכנון מס אופטימלי למיצוי רווחי ההון.

אסטרטגיה זו נתמכה על ידי המשקיעים, שכן היתה דרך מהירה להחזר ורווח על השקעתם. חברות שפעלו לפי אסטרטגיה זו זכו לשווי ומימון גבוהים. השינויים הדרסטיים שחלו בשוק במהלך השנה האחרונה הביאו חברות רבות לשינוי החלטתן לגבי פתיחת משרדים בחו"ל, מתוך בחינה מחודשת לגבי נכונות הזמן והמקום.

השינוי בשוקי הכספים העולמיים הביא לשינוי בדרך הערכת המשקיעים את הפוטנציאל הגלום בחברות, ומכאן את הערכת שוויין. ליזמים נראה לעתים כי המשקיעים שינו את גישתם אך למעשה אין הדבר כך. ערך החברה בזמן ההשקעה וערכה הפוטנציאלי בעתיד (הנראה לעין) היה ונשאר הקריטריון להשקעה. השוני הוא בנתון ממנו נגזר הערך.

הערך בשנים האחרונות נגזר מפוטנציאל החברה שהתבסס על תחזיות שוק וקצבי צמיחה אדירים, ברוב המקרים לא נדרשה החברה להוכיח את התממשות הפוטנציאל, כלומר, להראות רווחיות, ומשקיעי הון סיכון זכו לממש את השקעתם ברווחים נאים.

בעקבות נפילות השווקים הפיננסיים, חזרו המשקיעים לבדיקה המסורתית של רווחיות ויציבות החברות, וקביעת ערך החברות הציבוריות חזר למדדיו הקודמים. משקיעי הון סיכון, שנסמכים על השווקים הפיננסיים הציבוריים, בבואם לממש את השקעתם נדרשים גם הם כיום לאמוד את ערך החברה במדדים אמיתיים של פוטנציאל לרווחיות.

השינוי אף עמוק מכך, בעקבות האכזבה הגדולה מה"כלכלה החדשה", נראה כי כיום רוב החברות שיבקשו להנפיק את מניותיהן לציבור, יידרשו להוכיח כי הן אכן יכולות לממש את הפוטנציאל הטמון בהן. קרי, להראות רווחיות ויציבות שיצדיקו את ערכן.

לשינוי מהותי זה יש השפעה מיידית על מיקום רישום ופעילות החברות. על חברות הסטארט אפ לשנות את גישתן, ממודל שבו תכנון EXIT מהיר היה בעדיפות הראשונה, לתכנון שבו ה-EXIT יהיה פועל יוצא של חברה רווחית, שתוכל להנפיק את מניותיה או להירכש על סמך ביצועים בפועל ולא רק בחלום.

על מנת להוכיח את הפוטנציאל הגלום בחברה ובשוק אליו היא פונה, ותחת מגבלות המימון הקיימות כיום בשוק, צריכה כל חברה מצד אחד לחסוך בהוצאות ומצד שני להגיע למכירות מהותיות וכך לרווחיות. לאור שינוי סדר העדיפויות, יש לבדוק היטב את יחס עלות תועלת של הקמת פעילויות בחו"ל, תזמונן ובחירת ארצות היעד.

השיקולים לבחירת המיקום

השיקולים בעד ברורים והוזכרו בתחילת המאמר. השיקולים העיקריים נגד הקמת סניף או העתקת מטה החברה לארץ אחרת הם: עלויות גבוהות (אף אם מדובר רק ברישום החברה), בעיות תיאום אופרטיוויות בין סניפי החברה, אי ודאות לגבי שוק היעד האופטימלי (כיום לא בהכרח השוק האמריקאי) בו כדאית הקמת הפעילות. להלן מספר שיקולים שמומלץ לבחון בהתאם ליעדי החברה העיקריים:

הנפקת החברה - מצב השווקים הפיננסיים הנוכחי מציג אי ודאות קשה לגבי יכולת חברות לבצע הנפקות בעתיד הקרוב. באם המניע העיקרי להעתקת מטה החברה היה קירבה לשוק הפיננסי הרלוונטי לקראת הנפקה, דחיית ההנפקה מאפשרת את דחיית העתקת המטה וחיסכון כספי ניכר.

מיזוגים ורכישות - המשבר בשווקים הפיננסיים ובשוק התקשורת העולמי גררו ירידת ערך וצמצומים נרחבים בחברות הפוטנציאליות לביצוע רכישות, אי ודאות לגבי הטכנולוגיות שישלטו בשוק, וניהול סיכונים מחושב. שינויים שצימצמו את פעילות רכש החברות בצורה דרסטית. מיזוג או רכישה עדיין מהווים אסטרטגיה רלוונטית, אך בעקבות ירידות הערך והקטנת הסיכוי לרכישה, יש לבדוק את תכנון הפעילות ויחס עלות תועלת בהקמת פעילות בשוק יעד למטרת מציאת רוכש פוטנציאלי.

תכנון מס - תכנון מס תמיד כדאי, אך עליו לקחת בחשבון את השינויים בשוק ובעיקר את היחס בין העלויות המיידיות לעומת הסיכוי לרווחי מס עתידיים. בשוק בו קיימים קשיי מימון, הוצאות מיידיות גבוהות עלולות לפגוע בסיכויי החברה להגיע להצלחה עתידית.

שוק יעד למכירות - הצלחה בשוק האמריקאי היא עדיין נקודת פתיחה חזקה ביותר, יחד עם זאת, בתחומים רבים קיימת עצירה בהשקעות בשוק האמריקאי (או התקדמות איטית יחסית). לשווקים אחרים פוטנציאל רב יותר. אחת הדוגמאות הברורות היא שוק התקשורת הסלולרית בו השווקים במזרח הרחוק ובאירופה הם יעד עדיף מהשוק האמריקאי.

לסיכום, הצורך להיות קרוב לשוק עדיין קיים, ובמקרים רבים מצדיק העברה או קיום פעילות בארצות שונות. אך בעוד שבעבר צורך זה הונע בעקרו מתכנון מימוש השקעה מהיר על ידי כלים פיננסיים (כאשר גם רכישות שביצעו חברות טכנולוגיות הונעו בסופו של דבר על ידי השווקים הפיננסיים), כיום, המניע העיקרי צריך להיות תכנון מימוש ההשקעה באמצעות בניית חברה יציבה ורווחית שכפועל יוצא מכך תהיה בשלה למימוש באמצעים הפיננסיים.

אלעד שביב הינו מנכ"ל פורבייס המתמחה בייעוץ וליווי חברות סטארט אפ מתחומי ה- IT והטלקום בשלבי בניית האסטרטגיה והפעילות העסקית והשיווקית. פורבייס, מבית פורסייט ודיסקונט שוקי הון, עובדת עם משקיעים ויזמים לפיתוח וביצוע פתרונות עסקיים לטכנולוגיות מבטיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully