וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון לשכר הלימוד באוניברסיטאות

יעקב עמיהוד

14.5.2007 / 14:14

תקופת השירות הצבאי שווה כסף. סכומים לא קטנים שיכולים לשמש את החיילים הצעירים ללימודים אוניברסיטאים

הסטודנטים מנפנפים בשירות הצבאי כתירוץ לדרישותיהם להפחתת שכר הלימוד, אך הם המיעוט בקרב יוצאי הצבא. מה על הרבים שאינם לומדים? שכר לימוד מסובסד לסטודנטים משמעותו סיוע דווקא לחלק באוכלוסייה שנמנה עם בני המזל: יש להם יכולות שבזכותן התקבלו לאוניברסיטה ובעתיד יהיה הונם האנושי גבוה במידה ניכרת מהממוצע באוכלוסייה. בנוסף, רוב הסטודנטים באים מהמעמדות היותר עליונים בחברה הישראלית.

הפתרון הנכון הוא לתגמל לא רק את הצעירים שבוחרים ללמוד, אלא את כל הצעירים ששירתו בצבא והפסידו שכר עבודה של שנים. מוזר לראות את שוויון הנפש שבו מתייחסים לכך שהממשלה מעסיקה אנשים ללא שכר בגלל שהם צעירים וחיילים. אפשר להבין את מרכיב החובה, כדי למנוע תופעה של טרמפיסטים, שהרי השירות אינו נעים ואף מסוכן. ואולם, מדוע מוסכם ומקובל שהצעירים מנוצלים בעבודה כמעט חינם דווקא בשלב בחייהם שלכסף יש חשיבות גדולה לבניית העתיד? צדק חברתי מחייב שהממשלה תתגמל כל יוצא צבא בסכום שניתן להשתמש בו למימון שכר לימוד או למטרות אחרות. תוספת של 1,000 שקל לחודש שירות - שגם אז יהווה תגמול נמוך - יאפשר לשלם את כל תוספת שכר הלימוד שמציעה ועדת שוחט.

המדינה תממן שכ"ל גבוה יותר

לעומת מדינות באירופה, שבהן החינוך האוניברסיטאי (כמעט) בחינם, נסתכל בשתי מדינות קצוות: סין הקומוניסטית וארה"ב הקפיטליסטית. בסין, שכר הלימוד השנתי באוניברסיטאות הטובות הוא כ-5,500 יואן, שהם ביחס לתמ"ג לנפש כ-29 אלף שקל. בהשוואה להכנסה לנפש בבייג'ינג (הגבוהה מהממוצע), שכר הלימוד שווה לכשלוש משכורות חודשיות. הממשלה בסין מעמידה הלוואות לסטודנטים, ובהתאם למסורתם עתיקת היומין המוקירה השכלה, מתגייסת המשפחה לתמיכה בסטודנט. בארה"ב, שכר הלימוד השנתי והתשלומים הנלווים באוניברסיטאות הטובות של המדינות נע סביב 8,000 דולר. האוניברסיטאות בישראל משתוות לטובות יותר שבאוניברסיטאות של המדינות. באוניברסיטאות הפרטיות, שרמתן בדרך כלל גבוהה יותר, או באוניברסיטאות של המדינות לאלה שאינם תושבי המדינה, שכר הלימוד הוא כ-30 אלף דולר. התמ"ג לנפש בארה"ב כפול בערך מזה שבישראל. לפי שכר לימוד של 8,000 בארה"ב, שכר הלימוד בישראל צריך להיות כ-4,000 דולר, קרוב להצעה של ועדת שוחט.

שכר לימוד גבוה יותר - שימומן מהשכר שיתקבל בעבור השירות הצבאי, ויעלה מדי שנה צמוד לשכר זה - יאפשר לשפר את רמת האוניברסיטאות ויגדיל את היענותן לסטודנטים שנושאים בחלק גדול יותר מתקציבן. האוניברסיטאות יוכלו למשוך מרצים טובים באמצעות שכר מתאים ולשפר את הציוד והמעבדות. יכולת התשלום של הסטודנטים תאפשר גם הקמת אוניברסיטאות פרטיות שיתחרו באלה של המדינה - בסך הכל - מערכת ההשכלה הגבוהה תרוויח.

הכותב הוא פרופסור לפיננסים באוניברסיטת ניו יורק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully