וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומברס בוחנת אפשרות לפתור את מחלוקת חוב התמלוגים למדען הראשי באמצעות "עסקת חבילה" עם הממשלה

הארץ

3.9.2001 / 8:57

במסגרת זו עשויה קומברס לשלם כ-20 מ' ד' תמלוגים, במקום כ-4 מ' ד' שהחברה העריכה שתשלם ב-2001, ולעומת תביעה ממשלתית לתמלוגים בסך 35 מ' ד'

מאת אורה קורן

חברת קומברס בוחנת אפשרות לפתור את מחלוקת חוב התמלוגים למדען הראשי באמצעות "עסקת חבילה" עם הממשלה, במסגרתה תעבור החברה למסלול החדש של המדען הראשי עבור החברות הגדולות. כך העריכו אתמול מקורבים לקומברס. לדבריהם, במסגרת זו עשויה קומברס לשלם כ-20 מיליון דולר תמלוגים, במקום כ-4 מיליון דולר שהחברה העריכה שתשלם ב-2001, ולעומת תביעה ממשלתית לתמלוגים בסך 35 מיליון דולר.

הדרישה לתשלום התמלוגים הועלתה לאחר שלפני יותר משנה נערכה ביקורת של התמ"ס בקומברס. בעקבות הבדיקה הועלתה בפני החברה דרישה להחזר תמלוגים בהיקף של 135 מיליון שקל (כ-32 מיליון דולר). משרדי התמ"ס והאוצר טוענים כי הדרישה מתבססת על מכירות החברה מפיתוחי המשך של פרויקטים שמומנו על ידי המדינה (שרשור), החייבים על פי החוק בתמלוגים. קומברס טוענת כי המכירות לגביהן תובעת הממשלה תמלוגים אינן מפרויקטים שפותחו במימון המדינה, וכי פרויקטים שפותחו בחברה במימון המדינה נכשלו ברובם.

הצדדים הסכימו להגיע להבנות עד סוף ספטמבר. המקורבים הוסיפו כי סוגיית עסקת החבילה עלתה בפגישה שנערכה לפני כשבועיים בין הנהלת קומברס לבכירי אגף התקציבים. לדבריהם, ההסדר יאפשר לכל צד לטעון שלא ויתר על עמדותיו מכיוון שהמסלול לחברות הגדולות מאפשר לחברה לשלם 65% מחובה, ובמשתמע פותח פתח לדיונים על הקלה של 35% בחוב.

בינואר 2002 מתוכנן להיכנס לתוקף מסלול החזר תמלוגים עתידיים עבור החברות הגדולות. החברות יוכלו להגיש בקשה להשתלב במסלול החל מספטמבר 2001 . את פתיחת המסלול החדש יזם המדען הראשי בתמ"ס, כרמל ורניה, בתיאום עם אגף התקציבים באוצר. במסגרת זו יחושב חוב התמלוגים העתידי של החברות הגדולות ממענקי מחקר ופיתוח שקיבלו, והן יוכלו לפרוס ההחזרים על פני 5 שנים. בכך, יוכלו החברות לצאת ממעגל בקשת המענקים החדשים לצורך תשלום תמלוגים בגין מענקים קודמים.

על פי החוק, חייבות חברות בהחזר מלוא התמלוגים אם הפרויקט הממומן הניב מכירות. הוועדה המיוחדת שתוקם לצורך כך תוכל לאשר לחברות החזר בשיעור של 65%-100% מהחוב.

במגזר הפרטי רואים בכך נכונות של המדינה לוויתור על חוב בשיעור של עד 35%, אולם באוצר אומרים כי לא מדובר ב"הנחה". מקומברס נמסר בתגובה כי החברה בוחנת את תוכנית החברות הגדולות של המדען הראשי, שטרם אושרה, ועדיין לא קיבלה החלטה בעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully