וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת הבנקים לטל: הפרשה לקרן הון - ולא לחובות מסופקים

הארץ

4.9.2001 / 7:43

משמעות ההצעה: רווחי הבנקים לא ייפגעו

מאת עמית שרביט ומוטי בסוק

הבנקים מבקשים ליצור קרן הון להפרשה מיוחדת שאותה הם אמורים לבצע לפי דרישת המפקח על הבנקים, יצחק טל - זו העמדה הרשמית שהציגו בכירי מערכת הבנקאות בפגישות שקיימו אתמול עם טל ועם נגיד בנק ישראל, דוד קליין, ולאחר מכן עם שר האוצר, סילבן שלום.

בפגישה עם שלום השתתפו ראשי בנק הפועלים, שלמה נחמה ועמירם סיוון, איתן רף מבנק לאומי, אריה מינטקביץ מדיסקונט, רשות לחובות מסופקים תפגע במעמדם בחו"ל ובישראל, ואף יכולה לפגוע בדירוג האשראי הבינלאומי שלהם.

עוד אמרו הבכירים כי בעבר אסר עליהם טל לבצע הפרשות ענפיות, ועתה הוא מבקש מהם הפרשה כללית בסכומים גבוהים. הפרשה של מיליארד שקל כפי שדרש טל תאלץ אותם להקטין את האשראי לציבור ב-11 מיליארד שקל. לדעתם, טל היה צריך ליזום הידברות לפני שפירסם את החלטתו.

שלום אמר בתגובה כי איום הבנקאים בהעלאת הריבית הוא צעד קיצוני, בעל השלכות מקרו-כלכליות. הבנקאים אמרו כי הם לא פירסמו הודעה כזו. לאחר הפגישה אמר שלום כי ההידברות בין הבנקים לבין בנק ישראל לא צריכה להיעשות דרך התקשורת. לדבריו, יציבות הבנקים חשובה וצריך לשמור עליה.

בבנק ישראל סירבו למסור פרטים על הפגישה שקיימו הבכירים עם קליין, בשמה של הסודיות הבנקאית.

שלום עומד להיפגש בימים הקרובים עם קליין, ביוזמתו, במטרה לשכנע אותו לרכך את דרישתו של טל להגדיל את הפרשות הבנקים לחובות מסופקים. שלום יציע לנגיד כי הגדלת הביטחונות תהיה קטנה בהרבה, וכי טל יקבל חלק מהמלצות הבנקים לפתרון כחלופה.

יצירת קרן הון על ידי הבנקים תענה למעשה על דרישת המפקח ליצור "כרית הון" נוספת, עקב ההחמרה במצב הכלכלי במשק. מדובר בפתרון יצירתי מבחינה חשבונאית, שישפיע על אופן הצגת ההפרשה. עם זאת, הפתרון עשוי לספק את בעלי האינטרסים השונים: האינטרס של הבנקים יסופק מכיוון שיצירת הקרן תאפשר לבנקים להציג את ההפרשות בדו"ח חשבון הון - ולא בדו"ח רווח והפסד. כך למעשה יקטינו הבנקים את התנודתיות ברווח שהיתה אמורה להיות בדו"חות הכספיים שלהם לרבעונים הקרובים. האינטרס של בנק ישראל יסופק על ידי כך שהבנקים יפרישו הפשרה מיוחדת שתשמש כרית ביטחון לסיכוני אשראי.

חשבון ההון מראה את יתרות ההון של הבנק בתחילת התקופה ואת השינויים בהן לאורך התקופה. בדרך זו תיווצר כרית ההון שטל דורש מהבנקים להפריש לצורך סיכוני אשראי שלא זוהו עדיין, "לנוכח האי-ודאות המהותית באשר להתפתחויות המקרו-כלכליות העתידות בשנים הקרובות", לדבריו.

טל התכוון להורות לבנקים לבצע הפרשה מיוחדת של 0.3% מנכסי הסיכון שלהם עקב החמרת המצב הכלכלי בישראל. בשל כך היו רווחי הבנקים עתידים לרדת בכמיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully