וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולי הצליאק נגד שטראוס

רוני לינדר-גנץ

30.5.2007 / 9:49

מבקשים ממכון התקנים לשלול ממנה את תקן האיכות ISO.הפנייה נעשתה עקב הכיתוב "עלול להכיל גלוטן" על מוצריה

קבוצת הורים לילדים חולי צליאק פנתה למכון התקנים בדרישה שישקול שלילת תקן האיכות ISO ממוצרי קבוצת שטראוס (שטראוס-עלית), לאחר שהחברה החלה לסמן באופן גורף את כל מוצריה במלים "עלול להכיל גלוטן", באופן שאינו מאפשר להם להבחין בין מוצרים שמותר להם לצרוך לבין מוצרים המסכנים את בריאות ילדיהם. על חולי הצליאק (כרסת) נאסר לאכול מוצרים המכילים גלוטן, ולו בכמות זעירה, בשל רגישות לחלבון המצוי בדגנים כמו חיטה, שעורה ושיבולת שועל. מכון התקנים דחה את הבקשה ואף החמיא לעלית על כך שהיא "מתחשבת בלקוחות".

באחרונה פורסם ב-TheMarker כי שטראוס וחברות נוספות החלו לסמן מוצרים רבים בכיתוב "עלול להכיל גלוטן", אף שבמקרים רבים מדובר במוצרים שאין בהם חומרי גלם המכילים גלוטן. הסיבה לסימון הזהיר היא רצונן של החברות לבטח עצמן מפני תביעות מצד החולים, בעקבות תובענה ייצוגית שהוגשה נגד החברה ב-2006 על ידי משפחה של חולי צליאק.

הסימון החדש מקשה מאוד על חייהם של חולי הצליאק ומצמצם משמעותית את התפריט שלהם, שכן שבין המוצרים המסומנים מצויים מאכלים המהווים חלק אינטגרלי מהתפריט הקבוע של החולים - פריכיות אורז, ממתקים, חטיפים, אורז וחומוס.

לטענת כותבי המכתב, "סימונם הגורף של מוצרי עלית כ'עלולים להכיל גלוטן', בניגוד למתכונת הסימון בעבר, הוא חלק מטקטיקת ניהול סיכונים שמטרתה לחסום אפשרות של הגשת תביעות נגדה, ולא מתוך דאגה או רצון להגן על ציבור הצרכנים הרגישים לגלוטן".

תגובת שטראוס-עלית ל-TheMarker בעבר מוכיחה כי יש צדק בטענותיהם: "עד לאחרונה סימנו בסימן 'מכיל גלוטן' רק מוצרים שהכילו גלוטן במתכון המוצר", אמרו אז בשטראוס. "בעקבות הגשת תביעה מצד הרגישים לגלוטן, וכצעד של משנה זהירות, החליטה הנהלת החברה לסמן את מוצרי החברה בכיתוב 'עשוי להכיל גלוטן'".

כותבי המכתב טוענים כי הסימון מהווה "הטעיה של ציבור חולי הצליאק בעניין מהותי בעסקה, שכן יש בו משום מסירת מידע מטעה לעניין אפשרויות השימוש במוצר או הסכנות הכרוכות בו". הכותבים גם מזכירים כי שטראוס-עלית היא מונופול או מובילת שוק בתחומים רבים, ולפיכך "קשה עד בלתי אפשרי למצוא תחליף הולם למוצרים האלה מרגע שנפסלו לאכילה לחולי הצליאק".

"הכיתוב מעיד על בקרת איכות"

הכותבים גם מצטטים מתוך עקרונות תקן ISO, לפיהם אישור התקן ניתן לארגון על סמך "התמקדות בלקוח, הבנה של צרכיו ומענה על דרישותיו אף מעבר לציפיותיו, שיפור מתמיד של ביצועי הארגון, נקיטה בפעולות מתקנות" ועוד, וטוענים כי שיטת הסימון שנוקטת עלית אינה תואמת את העקרונות הללו. "יתר על כן, הכיתוב 'יכול להכיל גלוטן' המופיע על מוצרי עלית מעיד כי בקרת איכות המוצר בעלית עצמה אינה מסוגלת לנטר את החומרים המצויים במוצר, ולכן בקרת איכות שכזו בפני עצמה אינה זכאית לשאת בתואר של בעל ISO", כותבים ההורים החתומים על המכתב.

ואולם, נראה כי במכון התקנים לא מתכוונים להרים את הכפפה. במכתב התשובה של המכון להורים מצוין: "הסימון 'עלול להכיל גלוטן' אינו מהווה עילה לשלילת האישור, מכיוון שאין בו אי-עמידה בדרישות החוק". המכון אף משבח את עלית ומציין כי "ישנה התחשבות בלקוחות, הבאה לידי ביטוי באזהרה לגבי סיכונים העלולים לנבוע משימוש במוצרים".

בהמשך מבהיר המכון כי הוא "אינו נכנס לשיקוליו של הארגון לגבי אמצעי הבקרה שננקטים על-ידו, ובלבד שיובטח שאכן מזון בטוח יגיע לשוק", ומסכם כי "לאור ניסיוננו עם חברת שטראוס, המפגינה מקצועיות ורצינות, איננו רואים כל סיבה לבטל את האישור שניתן לחברה על עמידה בתקנים".

קבוצת ההורים הופתעה מתשובת המכון. "התשובה אינה מכבדת את המכון ונראית כאילו היא תשובה של דובר שטראוס", אומר עו"ד ליאור חריש, מהחתומים על המכתב. "כמובן שמבחינתנו זה לא סוף פסוק. אם הם יתמידו בעמדתם ניאלץ לעבור לשלב הבא מבחינתנו - פנייה למבקר המדינה, לשר הרלוונטי ובמידת הצורך גם לבית המשפט". ההורים אף פנו במכתב תגובה נוסף למכון, שבו דרשו ממנו לשקול מחדש את עמדתו. "אנו מאמינים כי ראיית טובת הצרכן והחשיבות הציבורית של העניין יגרמו לו לעשות כן", אומר חריש.

דובר קבוצת שטראוס מסר בתגובה: "הקבוצה פועלת מתוך מחויבות עמוקה לכלל צרכניה, תוך דגש מיוחד על דרישותיהם הייחודיות ואחריות כלפי חולי הצליאק. החברה פועלת בהתאם לתקני האיכות המקובלים ומפעלי החברה פועלים על פי תקני האיכות הבינלאומיים המתקדמים ביותר. לא הגיעה אלינו כל פנייה ממכון התקנים, וכשכזו אכן תגיע, נתייחס אליה בכובד ראש כמתבקש".

הידעתם?

לחולי הצליאק (כרסת) אסור לאכול מוצרים המכילים גלוטן בשל רגישות לחלבון המצוי בדגנים כמו חיטה, שעורה ושיבולת שועל.

שימו לב!

סימון מוצרים במשך כל ימות השנה במדבקות "מחיר מבצע", מבלי לציין מה היה המחיר לפני המבצע, מהווה לכאורה עבירה על חוק הגנת הצרכן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully