וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישמן ממשיך למכור עסקי תקשורת

ערן גבאי

30.5.2007 / 11:42

מימש אחזקתו בחברת מד-1 לפי שווי חברה של כ-12 מיליון דולר. הרוכשת: ימקום של שי לבנת, אמיר אדלר ואילן פדלון

איש העסקים אליעזר פישמן ממשיך למכור את עסקי התקשורת שלו. ל-TheMarker נודע כי פישמן מכר בימים האחרונים את חלקו (כ-25%) בחברת מד-1, הפועלת בתחום ה-Data Center ועסקי שרתי האירוח (הוסטינג), לפי שווי חברה מוערך של כ-12 מיליון דולר. קבוצת גלובסקום שבבעלות פישמן מכרה את האחזקות לחברת ההשקעות והאחזקות הפרטית ימקום של שי לבנת, אמיר אדלר ואילן פדלון, שמחזיקה כעת בכ-70% ממניות מד-1. את יתרת 30% מהמניות ממשיכה להחזיק חברת כללקום מקבוצת אי.די.בי.

פישמן מכר בשנה האחרונה את חברת קווי זהב לאיש העסקים שאול אלוביץ' תמורת 140 מיליון דולר. תחילה התכוון פישמן להמשיך להחזיק בכ-40% ממניות קווי זהב, אך הממונה על ההגבלים העסקיים אילצה אותו למכור את מלוא המניות כחלק ממיזוג אינטרנט זהב-קווי זהב, בשל העובדה שאלוביץ' ופישמן מתחרים בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית.

גם האחזקה המשותפת בחברת מד-1 של פישמן, בעל המניות הגדול בחברת הכבלים, ושל אי.די.בי, המתחרה בכבלים באמצעות אחזקות התקשורת שבבעלותה, היתה רחוקה מלהיות טבעית. בכך מסתיים לו פרק עבור פישמן, שהחל בעסקיו המשותפים עם טלקום איטליה לפני עשור. ב-1997, בצוותא עם חברת התקשורת הגדולה טלקום איטליה ועם חברת עורק, השקיע פישמן בקווי זהב, שנכנסה אז לתחרות בבזק בשוק השיחות הבינלאומיות. לימים רכש פישמן את חלקן של עורק וטלקום איטליה בחברה.

כשרכש פישמן את חלקה של טלקום איטליה בקווי זהב ביוני 2005, הוא עשה זאת בעסקה סיבובית שבה הוא מכר לחברה האיטלקית את אחזקותיו בעסקי הכבלים התת ימיים - מד נאוטילוס, בעוד שבעלי המניות הישראלים, והוא בכללם, רוכשים את הפעילות בתוך ישראל של מד-1 לפי שווי חברה של כ-26 מיליון דולר.

מד-1 פעלה אז בשני תחומים: בשוק התמסורת המקומי, שבו היא היתה השחקן השלישי בשוק אחרי בזק והכבלים עם תשתית סיבים אופטיים לאורך כ-900 קילומטר; ובתחום עסקי שרתי האירוח (הוסטינג) שבו היא השחקן הדומיננטי עד היום. במהלך השנה האחרונה מכרו בעלי המניות במד-1 גם את עסקי הסיבים האופטיים לחברת פרטנר תמורת כ-15 מיליון דולר, ונותרו להחזיק את פעילות ההוסטינג בלבד המוערכת כאמור בכ-12 מיליון דולר.

המלחמה הגבירה את חשיבות הגיבוי

הסיפור של מד-1 כחברת תקשורת עשוי להיתפש כפספוס, שנובע בין היתר מהעבודה שבעלי המניות בה לאורך שנים פעלו בשוק התקשורת באחזקות מהותיות בהרבה בחברות אחרות, ועל כן נמנעו מלחשוב בגדול ולנסות להפוך את מד-1 לשחקן תקשורת משמעותי. את היתרון של פריסת הסיבים האופטיים, ניתן היה לנצל בנקל לטובת הפיכת מד-1 לספק אינטרנט ואולי אף שיחות בינלאומיות, בדומה למודל אותו מפעילה כיום חברת אקספון, תוך ניצול של המטריה האסטרטגית של טלקום איטליה. במקום זאת, העדיפו בעלי המניות במד-1 להישאר ספק תמסורת פנים ארצית בלבד, בשוק של כ-400 מיליון שקל בשנה, אך כזה שנועד בעיקר לצרכי שימוש עצמיים של חברות התקשורת הגדולות ועם יכולת מוגבלת למנף את העסק.

לפני כשנה קיבל לידיו ערן ברק את ניהול מד-1 והיה לו ברור מיד כי פרק התקשורת של החברה, גם אם פוספס, כבר מאחוריו, וכעת עיקר התמקדות החברה הוא בתחום ההוסטינג, המוערך בכ-60 מיליון דולר בשנה. מד-1 עושה שימוש במתקני התקשוב התת קרקעיים שהיא הקימה במשך השנים בטירת הכרמל ובפתח תקווה ומספקת כיום שירותי אירוח וגיבוי ל-60 לקוחות גדולים בישראל, והיא השחקן המוביל בתחום.

ברק הביא למד-1 חזון חדש ולפיו מד-1 תהפוך בשנה הקרובה לחברת IT, כשבנוסף לאירוח ולתפעול של מערכות המחשוב, היא תגדיל בהתמדה גם את נתח הפעילות שלה בפתרונות נוספים לתחום ה-IT עבור הלקוחות, שבלאו הכי מאפשרים לאנשי מד-1 גישה למערכות המחשוב שלהם. אך עד שזה יקרה, מד-1 צפויה להיכנס שוב לתחרות בקרוב מול ענקית התקשורת המקומית בזק, שהצהירה לאחרונה על כניסתה לתחום עסקי שרתי האירוח והיא אף מקימה לשם כך אתר תת קרקעי מאובטח וממוגן בהשקעה של יותר מ-10 מיליון דולר.

היתרון הברור של בזק על פני מד-1 הוא בכך שהיא תוכל, בנוסף להשכרת השטחים ואירוח השרתים, לספק ללקוחות שירותי תקשורת מורכבים יותר. ברק מעריך כי כניסת בזק רק תגדיל את שוק ה-Data Center, שגם בעולם נמצא בשנים האחרונות בצמיחה גוברת והולכת, ועל כן מעמדה של מד-1 לא ייפגע.

מלחמת לבנון השנייה העלתה מחדש את החשיבות בגיבוי מערכות המחשוב של ארגונים, יחד עם הצורך להגן עליהן מפני מפגעים ותקלות. ברק, כמוביל השוק, השלים בזמן המלחמה בתוך 48 שעות את ההיערכות של כמה מהלקוחות שלו במתקני החברה, אך היום בדיעבד הוא מבין כי הפעולה המהירה שלו עשויה גם להתפרש בעיני הלקוחות ככזו שתאפשר להם למהר ולצרוך ממנו שירותים רק בזמן משבר.

בעלי המניות במד-1, המציעה עמדות עבודה במרחב מוגן (כולל שירותי משרד, שטחי מטבח ומקלחות להיערכות), ואירוח ציוד התקשוב של הארגון, כולל גיבוי חשמל, שלוחות טלפון, תשתיות תקשורת וקישורים לספקי אינטרנט - ניהלו בחודשים האחרונים מו"מ למכירתה הן עם בזק והן עם פרטנר, אך זה לא הבשיל.

למד-1, המונה כ-15 עובדים, היקף פעילות המוערך בכמה עשרות מיליוני שקלים, והיא רושמת רווחיות בתחום המוערכת בכ-10% על המחזור. המתחרה הגדולה של מד-1 כיום בתחום ההוסטינג היא חברת IBM, ומתחרות קטנות יותר הן ספקיות האינטרנט שנותנות אף הן שירותי אירוח שרתים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully