וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין לא תפוצץ את הבועה

דפנה מאור

30.5.2007 / 12:17

למרות כל סימני האזהרה המשקיעים הגלובליים לא מוכנים לוותר על התשואות הגדולות בסין. הסנקציות הממשלתיות לא יועילו

בורסות סין נפלו הבוקר בשיעור חד, בעקבות הודעת משרד האוצר של סין על הגדלה חדה של המס על מסחר במניות. ממשלת סין מנסה לשחרר אוויר, והיא לא עושה זאת בעדינות יתרה. מדי פעם היא משגרת לאוויר מטח חיצים קטן, שגורם לירידה חדה בבורסות שנחאי ושנזן באותו יום ובימים הבאים. בחודש שאחרי כן, עולים המדדים בחזרה ושוברים שיאים שוב ושוב, וממשלת סין חוזרת ומנסה להוציא את האוויר באמצעים חדשים. בעקבות ההודעה על שילוש מס הבולים הנהוג על כל פעולת מסחר במניות מ-0.1% ל-0.3%, צנחה בורסת שנחאי ב-6.5%.

שילוש המס על הסחר במניות אינו הצעד הראשון של ממשלת סין במטרה להרגיע את שוק המניות המקומי. הבנק המרכזי של סין הורה 7 פעמים לבנקים במדינה להגדיל את הרזרבות שלהם, זאת בתקופה של פחות משנה, במטרה להאט את האינפלציה ואת ההשקעות בסין. החל מ-15 במאי גדל יחס הרזרבות בבנק ב-0.5% והסתכם ב-11% (ביחס לפקדונות).

לפני כחודש וחצי איימה ממשלת סין להגביל את פעילות המסחר בבורסות, כדי להילחם בספקולנטים. ב-27 בפברואר נפלה בורסת שנחאי ב-8.8%, עקב חששות כי ממשלת סין תתערב בשל פעילות לא חוקית של השקעות, לאחר שבאותו השבוע הגיע מדד בורסת שנחאי לשיא היסטורי של 3,036 נקודות. מדד משולב של בורסות שנחאי ושנזן, שמכיל מניות מסוג A הנסחרות בשתי הבורסות, צנח ב-9% לאחר שעלה ב-13% בששת ימי המסחר הקודמים לכן. אותה נפילה היתה החדה ביותר זה 10 שנים בבורסות סין, ומחקה 107 מיליארד דולר משווי שוק המניות, שהוכפל בשנה החולפת.

מיליוני סינים שברו את קופות החיסכון הסולידיות שלהם השנה, והשקיעו את כספם בשוקי המניות. ממשלת סין אוסרת על הבנקים המקומיים להציע למפקידים ריבית העולה על 2.79% - הריבית השנתית של הבנק המרכזי (שהיא שלילית במונחים ריאליים). בשל כך נהרו משקיעים רבים לבורסה, אשר העניקה למשקיעים תשואה של עשרות אחוזים מתחילת השנה.

שווי השוק של המניות הסיניות הכפיל את עצמו השנה ל-2.47 טריליון דולר, ומספר תיקי ההשקעות עבר את רף ה-100 מיליון לראשונה בתולדות הבורסה הסינית השבוע. רק השנה נפתחו בסין כ-20 מיליון תיקי השקעות חדשים - מספר תיקים הגבוה פי 4 ממספר התיקים שנפתחו בכלל שנת 2006. בחודש מאי בלבד נפתחו 455,111 תיקי השקעות חדשים במניות הסיניות.

בכירים בשוק המניות הסיני הביעו דאגה מפני התחממות יתר של הכלכלה הסינית ופקיעת בועת שוק המניות. בתחילת החודש נרשם שיא של פתיחת תיקי מניות במדינה, כשבמשך 5 ימים נפתחו 300 אלף תיקים חדשים.

סין מפתה מדי

הדעה המקובלת היא שבורסות סין נמצאות במצב של בועה - מחירים גבוהים מכפי שנתוני היסוד (רווח, הכנסות וצמיחה) מצדיקים. אפילו האדם העשיר ביותר באסיה, שאיש לא יכחיש את חוכמתו בתחום ההשקעות, לי קא-שינג, הביע את דאגתו מוקדם יותר החודש לגבי השוק הסיני ואמר כי ערכי המניות הסיניות גבוהים מדי והמחירים ככל הנראה יירדו בקרוב. "זו חייבת להיות בועה", אמר לי בן ה-78. "כאזרח סין, אני מודאג משוק המניות הסיני". זקן חכם אחר, נגיד הבנק הפדרלי לשעבר, אלן גרינספאן, הצטרף אליו באזהרה דומה, ואמר כי העלייה המהירה במחירי המניות הסיניות אינה יכולה להימשך זמן רב נוסף. "ברור לכל כי העלייה החדה במניות אינה בת קיימא. בנקודה מסוימת תהיה התכווצות דרמטית".

בתחילת החודש הזהיר בנק ההשקעות גולדמן סאקס כי בורסות המניות של סין עלולות לעמוד בפני תיקון בקרוב. הסיבה - הרווחים שרושמות החברות הנסחרות אינם מצדיקים את הזינוק במחירי המניות. סין היוותה מוקד כה גדול לפעילות סחר, עד שמחזור המסחר ביום רביעי בשבוע שעבר היה חצי מכלל מחזור המסחר באסיה.

כל סימני האזהרה הללו לא משכנעים את המשקיעים הגלובליים, ומסיבות ברורות - מי רוצה לוותר על תשואות גבוהות כל כך? הכלכלה מהירת הצמיחה ביותר בעולם, שמסתמנת כבעלת פוטנציאל להיות המעצמה הכלכלית הגדולה ביותר בעולם, לא נהנתה מאותן תשואות שרשמו שאר השווקים המתפתחים, בגלל בעיות רגולציה, היצע יתר של הנפקות וחששות מהסיכון בסין. המדד המשולב של שנחאי, שעוקב אחר הבורסה הגדולה ביותר בסין, הוא רק במקום השלישי בעולם מאז תחילת 1995 מבין המדדים של ברזיל, רוסיה, הודו וסין. כשמודדים את התשואות מאז 9 באוקטובר 2002, תחילת העליות בשווקים הגלובליים, מגלים שמדד בורסת שנחאי נמצא במקום האחרון.

האם פירושו של דבר שסין איננה בועה? לא. אולם שאלה לא פחות חשובה שכל המשקיעים שואלים את עצמם מלבד "האם סין מסוכנת מדי להשקעה", היא: האם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לוותר על השקעה בסין? בוודאות יותר גבוהה, ניתן לומר שממשלת סין לא תצליח, ואולי גם לא תרצה, לפוצץ את הבועה באגרסיוויות. השווקים עצמם כבר ידאגו לכך באופן טבעי - אם אכן זהו טבע הדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully