וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל קורא לציבור לעבור לשקלים

טל לוי

30.5.2007 / 16:46

נערכה ישיבה לבחינת ביטול השער היציג, במטרה "לאלץ" את הציבור לעבור לסחור בשקלים. הערכות: הבנק ימשיך לפרסמו גם בעתיד

כוחו ההולך וגדל של השקל אמור (לפחות בתיאוריה) להוסיף לא מעט גאווה לעם ישראל שרואה כיצד המטבע שלו הופך לאטרקטיווי יותר ויותר. אולם בפועל המצב שונה ומשקי הבית עוקבים בחרדה אחר השער ההולך ויורד. "בכל העולם אנשים שמחים כשהמטבע שלהם מתחזק, אבל רק בישראל זה נתפש כמשבר. פשוט לא ייאמן", אמר לפני חודש סרחאן סביק, האנליסט המסקר את ישראל מטעם בנק ההשקעות מורגן סטנלי.

הדולר פתח את 2006 ברמה של 4.603 שקלים והספיק לאבד מאז כ-12.5% מערכו. את 2007 פתח הדולר ברמה של 4.225 שקלים, וגם לאחר שהוסיף היום עוד 0.72% לרמה של 4.052 שקלים - עדיין מדובר בהיחלשות של 4% מתחילת 2007.

להיחלשות הדולר שתי השלכות עיקריות: אחת ברמה הלאומית והשנייה על הכיס של מרבית האזרחים. ברמה הלאומית, מתקשה בנק ישראל לעמוד ביעד האינפלציה של 3%-1% בשנה. זאת, מאחר שכל ירידה בשער הדולר מתורגמת לירידה של 0.3% ברמת האינפלציה - קשר חזק מדי שלא תמיד מייצג את המציאות. כיום, מחירים רבים מוצמדים לדולר: מי שמשלם לרואה חשבון, לעורך דין, לשירות קייטרינג או למשכיר הדירה, נאלץ לעשות זאת לפי שער הדולר.

להיצמדות הארכאית למחירי הדולר אין כיום צידוק אמיתי, וזו הסיבה שהניעה את נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לצאת בקריאה פשוטה לציבור: "עיברו להשתמש בשקלים".

אחד הרעיונות העומדים על הפרק אשר מטרתם "לאלץ" את הציבור לעבור לסחור בשקלים הוא ביטול השער היציג. ביטול השער צפוי ליצור מכשול טכני קשה מספיק על מנת למנוע את הצמדת המחירים לשער זה. אולם יש מי שסבור כי מדובר בצעד ריק מתוכן, שכן במקום להיצמד לשער יציג ניתן להיצמד לשער שמפרסם בנק מסחרי בשעה מסוימת.

כך או כך, אתמול נערכו בירושלים שתי ישיבות: הראשונה, פנימית בהשתתפות כלכלנים בבנק ישראל והשנייה, ישיבה בהשתתפות מנכ"ל האוצר, ירום אריאב, ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שאירחו נציגים של ענפים שונים שנוהגים לנקוב במחיר דולרי. בין נציגי הענפים שנכחו היו עורכי דין, רואי חשבון, נציגי חברות תיווך נדל"ן ועוד.

ההוצאות בשקלים - התשלום בדולרים

מרבית הנציגים ציינו כי הוצאותיהם נקובות בשקלים בעוד שההכנסות נקובות בדולר. הרושם שהתקבל היה כי בשוק מבינים שעבר זמנה של ההצמדה לדולר אולם מרבית הגופים חוששים להיות הראשונים שעוברים לנקוב מחיר בשקלים. אחת התופעות הממחישות את הארכאיות בהצמדות לדולר היא העובדה שפעמים רבות מצמידים בעלי עסקים את המחיר לשער דולר פיקטיווי (למשל, שער של 4.30 שקלים בימים אלה) כך שברור שהמטרה היא פשוט לגבות יותר שקלים.

מבנק ישראל נמסר כי כפי שהודיע הבנק בעבר, נבחן המשך פרסום השער היציג מתוך כוונה לעודד את השוק לנקוב מחירים בשקלים. עם זאת, התהליך נמצא בשלבים ראשוניים בלבד וטרם התקבלה החלטה כלשהי, ובכלל זה גם החלטה ראשונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully