וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד האוניברסיטאות והמכללות הבריטי: להקפיא מימון למוסדות אקדמיה ישראליים

אסף אוני

30.5.2007 / 21:45

ההחלטה קובעת כי בשנה הקרובה ידונו 120 אלף חברי האיגוד בהטלת חרם על מוסדות ישראליים



מאת אסף אוני (בריטניה) ותמרה טראובמן

נציגי איגוד האוניברסיטאות והמכללות הבריטי (UCU) החליטו היום (רביעי) לקדם הטלת חרם אקדמי על מוסדות לימוד ישראליים, בכינוס השנתי של הארגון שנערך בבורנמות.



שתי הצעות ההחלטה שהתקבלו, ברוב של 158 תומכים מול 99 מתנגדים, קוראות להקפיא את כל המימון האירופי למוסדות האקדמיה הישראלית ומגנות את "שיתוף הפעולה של האקדמיה הישראלית עם הכיבוש". ההחלטה קובעת כי בשנה הקרובה ידונו 120,000 חברי האיגוד בהטלת חרם על מוסדות ישראליים, ומעודדת אותם "לשקול את ההשלכות המוסריות של קיום קשרים עם מוסדות אקדמיה ישראליים".



שרת החינוך, יולי תמיר, ביקרה את ההחלטה, ואמרה שתפנה לשר החינוך הבריטי ולראשי האוניברסיטאות המובילות בבריטניה כדי שינקטו עמדה נגד ההחלטה. לדברי תמיר, "יש מידה מרובה של ציניות בכך שבתקופה שתלמידי בית ספר בשדרות וסטודנטים במכללה ישראלית מותקפים מדי יום בקסאמים, מרצים בבריטניה בוחרים לגנות את ישראל ולא לתמוך בה".



תמיר העריכה שגם להחלטה הנוכחית תהיה השפעה מעשית "מועטה". לדבריה, "מניסיון העבר ההשפעה היא שולית. אני חושבת שגם הפעם אוניברסיטאות מובילות - כמו אוקספורד, קיימברידג' ולונדון סקול אוף אקונומיקס ? לא ישתפו פעולה עם החרם".



יו"ר ועדת המדע בכנסת, ח"כ זבולון אורלב (מפד"ל), הודיע כי ידרוש לקיים דיון דחוף בנושא במליאת הכנסת. לדברי אורלב, החרם האקדמי נובע ממגמות "אנטישמיות וגזעניות" בעולם. "על מדינות העולם להאבק בכל ניסיון להטיל חרם על מוסדות חינוך ישראלים בניגוד לכל ערך מוסרי ואקדמי", הוא אמר.



יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, הפרופ' משה קוה, קרא למדענים בריטיים להמשיך בשיתופי פעולה עם מדענים ישראלים ו"לשמור את האקדמיה מחוץ לכל הקשר פוליטי". קוה משמש גם כנשיא אוניברסיטת בר אילן, שלפני כשלוש שנים החליט ארגון מרצים בריטי להחרימה. ההחלטה עוררה תגובות-נגד רבות, בעיקר מצד ארגונים יהודים וישראליים, עד כי הארגון נאלץ לבטלה מאוחר יותר.



לדברי קוה, חרם אקדמי הוא "הפרה חמורה" של עקרון החופש האקדמי. "ההחלטה הבריטית היא פוליטית בעיקרה, ומפרה את העיקרון של שמירת האקדמיה מחוץ לכל הקשר פוליטי", הוא אמר. לדבריו, בעקבות פרסום ההחלטה התקשר אליו סר פרופ' מייקל פפר, פיסיקאי בריטי נודע, ואמר לו כי ההחלטה היא "בושה למקבליה" ואף "תגרום למדענים בריטיים להרחיב ולהעמיק את קשרי המחקר עם מדענים מישראל".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully