וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקי אמרני, הממונה על מחוז המרכז במשרד הפנים: "על הממשלה להתייחס לשיקום מרכזי הערים כאל פרויקט לאומי"

יגאל חי

31.5.2007 / 20:11

"חלקם הפכו למוקדים של עבריינות, פשע ואלימות", כך אמר היום במהלך ועידת השלטון המקומי



יו"ר הוועדה הבין משרדית לשיקום מרכזי הערים בישראל, ד"ר שוקי אמרני, אמר היום כי על הממשלה "להתייחס לשיקום מרכזי הערים כאל פרויקט לאומי, מכיוון שלא רק שהעסקים בהם נמצאים על סף קריסה ופשיטת רגל, אלא שחלק מהם הפכו למוקדים של עבריינות, פשע ואלימות".



אמרני תיאר את המציאות הקשה במהלך היום השני של ועידת ראש הממשלה לשלטון המקומי באוניברסיטת תל אביב, במסגרת דיון שעסק בהחייאת מרכזי ערים ופיתוח מוקדי מסחר ברשויות המקומיות. לדברי אמרני, הממונה על מחוז המרכז במשרד הפנים, מרבית מרכזי הערים במדינה מוזנחים: "מעטים הם מרכזי הערים שאפשר לומר שהם נותנים את המענה המצופה מבחינת חיי תרבות, חברה, מסחר ואנשים מסתובבים שם בבטחה וגאים להיות בהם", מחה. לפי אמרני, יש להגביל את היקף מרכזי המסחר והקניונים בפריפריה שהקמתם גרמה להתנוונות מרכזי הערים.



לדבריו, למרות שבתוכנית המתאר הארצית לבנייה, לפיתוח ולשימור (תמ"א 35) - שאושרה על ידי הממשלה בנובמבר 2005 - הוגדרה חשיבות החייאת מרכזי הערים, מצבם רק הולך ומחמיר: "תמ"א 35 מציינת במפורש שהחייאת מרכזי הערים מהווה את אחת המשימות המרכזיות והחשובות, אבל בפועל לא קורה כלום", אמר. "לא רק שלא קורה כלום, אלא שאותם גורמים שהביאו למציאות העגומה והקשה מאוד של מרכזי הערים ממשיכים: אותם מוקדי מסחר מחוץ לערים - אותם קניונים - הולכים וגדלים. לא שלא צריך אותם, לא שצריך לבטל אותם, אבל מישהו צריך לבוא ולקבוע את המידה. לא יכול להיות מצב בו מצד אחד יש מדיניות ומצד שני יש מציאות מסוימת שכולם מבינים לאן היא מובילה, ובעצם המערכת ממשיכה להתנהג ולשמן את אותם גלגלים של המערכות שהביאו למציאות הזו - שבעיניי היא קטסטרופה במובנים רבים".



אמרני גילה כי הוועדה שבראשותו המליצה לשר הפנים לגבש תוכנית ארצית לשיקום פיסי של מרכזי הערים תוך איסוף משאבים מכל משרדי הממשלה שכבר כיום מקצים כספים לנושא: "ההמלצה שלנו", דיווח אמרני, "היא שמשרד הפנים, כמשרד שאמון על השלטון המקומי, מערכות התקציב של הרשויות המקומיות, התכנון והבנייה ורישוי עסקים, יהיה המשרד שמוביל את הנושא. לצד תוכנית מפורטת לטיפול בהחייאת מרכזי ערים, עם סיוע ממשלתי מסיבי בנושא הזה, צריכים לצמצם בצורה מובנית ושיטתית כחלק מהמדיניות את אותם גורמים שהביאו למצב הזה".



מנכ"ל ביג מרכזי קניות, איתן בר זאב, מתח בדיון ביקורת נוקבת על הצעותיו של אמרני: "מי אמר שמרכזי ערים חייבים להיות מוחזרים לחיים באופן שדווקא יאופיין במסחר?", תהה בר זאב. "ההשקעות מהסוג שאמרני מדבר עליהן והכיוון של גיוס הממשלה וגיוס המוסדות המוניציפליים להשקעות בסדרי גודל כאלה להחזרת החיים המסחריים למרכזי הערים, הם בסופו של דבר הגדרת מטרה שתביא לוועדת חקירה נוספת. זהו ניסיון להחזיר את הדינוזאור ואני לא מכיר אף אחד שהצליח להחזיר דינוזאורים. כאשר מגדירים מטרות במדינת ישראל, רצוי שהן יהיו בקנה מידה ובפרופורציה הרצוייה. אם ינסו להילחם נגד כוחות השוק, ישפך המון כסף במקומות בהם הוא לא יביא תועלת ואותם מרכזי ערים המתוארים בצדק כמסכנים ועלובים יישארו כאלה. המטרה לא תושג והכסף יתבזבז. יש לחשוב על שינוי הייעוד של מרכזי הערים ולא לחפש בכוח איך להחזיר אליהם את המסחר".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully