וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לעבודה דחה בשבוע את פיטוריהם של 1,500 מורים בבתי הספר העל-יסודיים

אור קשתי

31.5.2007 / 22:55

בעוד כשבוע ידון בית הדין בבקשה לדחות את ההודעה על הפיטורים לסוף יוני



בית הדין הארצי לעבודה החליט הערב (חמישי) להקפיא בשבוע, עד ה-6 ביוני, את פיטוריהם של כ-1,500 מורים בבתי הספר העל-יסודיים. בעוד כשבוע ידון בית הדין בבקשת מרכז השלטון המקומי ורשת "אורט" לאפשר להם להודיע על פיטורי מורים עד סוף חודש יוני, במקום עד סוף חודש מאי.



הרקע לפיטורי המורים הוא הודעת משרד החינוך על ביטול התוספת התקציבית לבתי הספר בפריפריה ("מרכיב המוחזקות"). החלטת משרד החינוך נובעת מפסיקת בג"ץ בפברואר 2006, לפיה סיווג "אזורי העדיפות הלאומית" בכל הנוגע לחינוך איננו שיוויוני, ופסלה את השימוש בקריטריון זה בהקצאת משאבים. במרכז השלטון המקומי אומרים כי רוב מכתבי הפיטורים כבר נשלחו למורים.



בתוך כך, מתברר כי פסיקת בג"ץ משפיעה לא רק על "תקציב המוחזקות" בבתי הספר אלא גם על גני הילדים: אם בג"ץ לא יאשר את תוכניות משרד החינוך, בשנת הלימודים הבאה תבוטל השתתפות המדינה בשכר הלימוד של 8,400 ילדים בני 3-4, שמגיעה במקרים מסוימים ל-90%. משמעות הדבר עלולה להיות סגירה של מאות גני ילדים.



"אף מורה לא יפוטר"



ראשי משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי החליפו היום האשמות קשות סביב פיטורי המורים. העימות החל ביום שלישי השבוע, אז הודיע משרד החינוך לבתי הספר כי עליהם להיערך לביטול התוספת התקציבית, המיועדת בעיקר למימון שעות לימוד, בבתי הספר העל-יסודיים ("מרכיב המוחזקות"), במקרה שבג"ץ לא יאשר את בקשת המשרד ליישם את השינויים בתקצוב באופן הדרגתי על פני חמש שנים. אם בית המשפט העליון יאשר את תוכנית המשרד, נמסר אז, הקיצוץ יהיה בגובה 3% בלבד.



ההודעה נמסרה יומיים בלבד לפני המועד האחרון שבו רשאים הרשויות המקומיות והרשתות השונות - כלומר היום - להודיע למורים על פיטורים או על שינוי בהיקף עבודתם. בתגובה, נאלצו הרשויות המקומיות להודיע בהליך מזורז לכ-1,500 מורים על פיטוריהם.



על פי התנהלות משרד החינוך ביומיים-שלושה האחרונים, נראה כי במשרד משוכנעים שבג"ץ יאשר את הבקשה ליישום הדרגתי, ועל כן תקפו את החלטת מרכז השלטון המקומי להורות על שליחת מכתבי הפיטורים. לדברי שרת החינוך, יולי תמיר, "ההליך המשפטי הינו פרוצדוראלי, ויוסדר בימים הקרובים. אף מורה לא יפוטר, ומלכתחילה לא היתה כוונה לפטר מורים".



לדברי תמיר, "הוויכוח איננו על כסף, אלא צריך להמתין עד שבית המשפט יאשר את המתווה לחלוקת התקציב שגיבשנו. זה לא ויכוח מהותי". בתשובה לשאלה מה יעשה המשרד אם בג"ץ יחליט שלא לאשר את המתווה, אמרה השרה כי "נמשיך בדיונים עד שתושג הסכמה בין כל הצדדים. אנחנו מאמינים שההצעה שלנו מספיק קרובה לפסיקת בג"ץ. אמרנו למרכז השלטון המקומי בצורה הברורה ביותר שאין צורך לשלוח מכתבי פיטורים. זו סתם מהומה, שגורמת עוול למורים".



"התנהלות כושלת של משרד החינוך"



פסיקת בג"ץ היתה אמורה להיכנס לתוקף בפברואר 2007 - שנה לאחר פסק הדין. ואולם, זמן קצר לפני כן, ביקש משרד החינוך לדחות את תחילת היישום לראשית שנת הלימודים הבאה, תוך שהוא מציג מודל ליישום הדרגתי של השינויים בתיקצוב בתי הספר על פני חמש שנים.



מאז פברואר נדחה הדיון בבקשה כמה פעמים, עד לקביעה כי הדיון יתקיים ב-17 ביוני. בתשובה לשאלת "הארץ", נמסר ממשרד החינוך כי בכל בקשות הדחייה לא צוינה דחיפות העניין - עד ה-31 במאי.



"השרה תמיר לא יכולה להאשים את הרשויות המקומיות אלא אך ורק את המשרד שלה בהתנהלות כושלת", אמר יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, "הבג"ץ היה לפני 15 חודשים, והם חיכו יום וחצי לפני המועד האחרון שאפשר לפטר מורים. לא היתה לנו שום ברירה. אי אפשר לשלם משכורות למורים עם הבטחות ש'הכל יהיה בסדר' ו'אולי נסתדר'. משרד החינוך היה צריך להודיע על ביטול הקיצוץ ולא לשלוח מכתבים שאינם מכסים את האפשרות שהוא לא יעמוד בהבטחותיו. זה לא מינהל תקין".



כאמור, פסיקת בג"ץ משפיעה גם על הסבסוד שמעניקה המדינה בשכר הלימוד בגני הילדים ביישובים הנכללים ב"מפת העדיפות הלאומית". ההשתתפות מסתכמת ב56- מיליון שקלים וכ8,400- ילדים בני 3-4 נהנים ממנה. אם לא יאושרו הצעות משרד החינוך בעניין זה, תבוטל ההשתתפות, דבר שיחייב את ההורים לשלם מכיסם או לא לשלוח את הילדים לגנים.



בניגוד לסערה סביב "מרכיב המוחזקות", הפעם הודיע המשרד לרשויות המקומיות כבר לפני כמה חודשים על הביטול האפשרי. בבקשת הדחייה הראשונה שהגיש משרד החינוך לבג"ץ, נכתב כי "הפסקת ההטבות בתחום זה עלולה להיות סגירת גני ילדים, על כל המשתמע מכך, הן לגבי הילדים והן לגבי סגל הגננות". אתמול נמסר מעיריית אריאל כי ההחלטה כבר הביאה לירידה משמעותית בהרשמה לגני טרום-חובה, וכי 5 גנים צפויים בעקבות כך להיסגר. לדברי שרת החינוך, " נציג פתרונות גם בבעיית הגנים".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully