וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלה ללא טייס

סמי פרץ

2.6.2007 / 14:53

את המהלכים הכלכליים הגדולים במדינה אפשר לבצע רק במשרד האוצר ובממשלה. כדי להגיע להישגים, דרוש מנהיג עכשיו

הכלכלה הישראלית מתנהלת בחודשים האחרונים כמו מטוס ללא טייס. במשרד האוצר אין שר מאז שאברהם הירשזון השעה עצמו עקב חקירתו, אך גם כשכיהן לא חשו בו; ראש הממשלה שממלא את מקומו טרוד בחקירותיו ובהישרדות אישית; והנגיד סטנלי פישר נע בין ביקוריו בעולם למלחמותיו עם פקידי האוצר ועם ועדי העובדים של הבנק המרכזי בעניין השכר.

והמשק? הפלא ופלא. צומח, מתפתח, מרוויח. רואים זאת היטב בנתוני הצמיחה הגבוהים (6.3% ברבעון הראשון), ברווחיות החברות העסקיות, ברווחי הבנקים, בגיאות הנמשכת זה ארבע שנים בבורסה ובגל המתעשרים שהיא הולידה, בשיעור האבטלה שממשיך לרדת (7.7%) ובצריכה המשקפת עלייה ברמת החיים.

מפתה לומר שהמנהיגות הכלכלית האמיתית לא נמצאת במשרד האוצר או בבנק ישראל, אלא עברה מזמן למגזר העסקי. שם הרי יושב הכסף, שם נמצא הכוח האמיתי. תסתכלו על עסקיו חובקי העולם של יצחק תשובה, שכבש את מנהטן ועכשיו מסתער על לאס וגאס. הביטו בלב לבייב, שמדלג בין עסקיו ברוסיה לאלה שבלונדון. תראו את נוחי דנקנר, שמשמש כחברת השמה לבכירים, לפוליטיקאים ולשעברים, דני נווה, רוני מילוא, אריה מינטקביץ' והרכש החדש - רב אלוף (במיל') דן חלוץ. מפתה להגיד שהם הכוח האמיתי במשק וכי הם מנהיגי הכלכלה הישראלית.

הגאות - תוצאת הרפורמות

אבל זהו מצג שווא. את המהלכים הכלכליים הגדולים - הרפורמות, ניהול תקציב אחראי, ניהול משברים - אפשר לבצע רק במשרד האוצר ובממשלה. הגיאות הנוכחית בשוק ההון, שממנה נהנים תשובה, לבייב, דנקנר ואלפי עובדיהם, היא בין השאר תוצאה של רפורמות כלכליות שפתחו את המשק ויצרו הזדמנויות עסקיות שהצמיחו את הטייקונים הללו.

תשובה ולבייב עשו את הפריצה שלהם בזכות רפורמה שהפרידה את החברות הריאליות מהבנקים באמצע העשור הקודם. לבייב השתלט על אפריקה ישראל ותשובה על דלק בזכות אותה רפורמה. דנקנר נהפך למה שהוא כיום בזכות ההפרטה של בנק הפועלים ב-97' - היא זו שהביאה לו בסופו של דבר את ההזדמנות להשתלט על אי.די.בי.

את פירות השגשוג, שמהם אנחנו וחבורת הטייקונים הזו נהנים כיום, זרענו לפני חמש ועשר שנים. כדי שנמשיך ליהנות מהפירות גם בשנים הקרובות, צריך למנות שר אוצר עם חזון, שיציב את דגלי הצמיחה והעלאת רמת החיים בראש סדר העדיפויות. שר שיפעל לשכלול השווקים ויביא תפישה חברתית שפויה, שיש בה גם חמלה. זהו השיקול היחידי שראש הממשלה צריך להביא בחשבון כעת, ולא שום שיקול מפלגתי/פוליטי. לא דיל כזה או אחר עם מפלגת העבודה, שיושיבו במשרד האוצר את האיש הלא נכון. כלכלה ללא טייס יכולה לתפקד באופן זמני ורק במצבים כמו זה הנוכחי, שבו העסק עובד - אבל לא לאורך זמן. כדי להגיע להישגים, דרוש טייס עכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully