וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומברס ממתינה לקנס

שירלי יום-טוב

3.6.2007 / 10:45

הרשו לנו להמר על כך שהקנס שיוטל על ידי ה-SEC על קומברס יהיה גדול בהרבה מזה שהוטל על מרקורי וברוקייד גם יחד

ביום שישי פורסם כי חברת מרקורי אינטראקטיב הישראלית, שנרכשה בינתיים על ידי HP, תשלם קנס של 28 מיליון דולר לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), בשל מעורבות החברה וארבעה מבכיריה לשעבר בפרשת ה"בקדייטינג" של אופציות - שינוי רטרואקטיווי אסור בחוק של מועדי הענקת אופציות כדי להגדיל את הרווח ממימושן.

הקנס שהוטל על מרקורי מצטרף לזה שהוטל על חברה נוספת שנפלה בבור ה"בקדייטינג" - ברוקייד קומיוניקיישנס האמריקאית, שתצטרך לשלם 7 מיליון דולר.

כעת, לאחר שמרקורי וברוקייד נקנסו, נותר הנעלם הגדול ביחס לקומברס טכנולוג'י. יו"ר ה-SEC, כריסטופר קוקס, ציין ביום שישי, עם פרסום ההודעה ביחס למרקורי, כי "בכוונתנו להשתמש בכל הכלים אשר בארסנל שלנו כנגד חברות. הקנס ישלח מסר ברור לכך שאנו מתייחסים בחומרה הגבוהה ביותר לבקדייטינג ולהונאות פיננסיות אחרות. במקרה זה, כמו במקרים אחרים, הרשות לניירות ערך תעשה כל שבכוחה לוודא שנוהל בלתי חוקי של זה של בקדייטינג יעבור מהעולם".

גלגלי הצדק המערביים

אם כך, הרשו לנו להמר על כך שהקנס שיוטל על ידי ה-SEC על קומברס יהיה גדול בהרבה מזה שהוטל על מרקורי וברוקייד גם יחד. מדוע? מפני שעד כה, כתב האישום שהוגש נגד בכירי קומברס טכנולוג'י לשעבר היה החמור ביותר מבין אלה שהוגשו עד כה בפרשת הבקדייטינג. אמנם, ההליך האזרחי מתנהל בנפרד מההליך הפלילי, נגד המנהלים, אך בהחלט יתכן כי כתב האישום שהוגש נגד שלושת בכירי קומברס לשעבר יהיה מעין "מורה דרך" גם בכל הקשור לתביעה האזרחית.

הבדל נוסף בין מרקורי לקומברס נעוץ בכך שהקנס שיוטל על קומברס משמעותי הרבה יותר עבור החברה ובעלי המניות שלה מאשר במקרה מרקורי. האחרונה הרי נרכשה בחודש נובמבר תמורת כ-4.5 מיליארד דולר על ידי חברת HP, והפכה לחברה בת בבעלות מלאה של HP .HP לקחה בחשבון בעת השלמת העסקה שככל הנראה היא תצטרך להתמודד בעתיד עם קנסות ותביעות של בעלי מניות לשעבר במרקורי בכל הקשור בבקדייטינג, והכיסים של HP עמוקים למדי. מרקורי גם נמחקה כבר מהמסחר בעקבות הרכישה, כך שבעלי מניות כבר אין.

גם לקומברס יש כיסים עמוקים - 1.8 מיליארד דולר בקופה - אבל בניגוד למרקורי, מדובר עדיין בחברה נסחרת, עם בעלי מניות שעדיין לא סיימו להיות מוטרדים מעלות הפרשה עבור החברה בכל הקשור לתיקונים חשבונאיים. אל טרדות אלו מצטרפת כעת התהייה לגבי עלות הקנסות שצפויים להגיע מכיוון ה-SEC נגד החברה.

כדאי לזכור שהקנסות הללו, שהוטלו על החברות, נקבעו במסגרת ההליך המשפטי האזרחי נגד החברות שהיו מעורבות בבקדייטינג. במקרים אלה, התביעה התבצעה על ידי הרשות לניירות ערך בארה"ב, והליך זה מנותק מההליכים המשפטיים הפליליים נגד המנהלים לשעבר בחברות אלה. כך, צפוי אמנון לנדן, מדור המייסדים של מרקורי, ואחד האנשים הידועים ביותר בהיי-טק הישראלי, לעמוד בפני כתב אישום פלילי, ובפני הליך משפטי נפרד מזה שהתנהל נגד חברת מרקורי.

אולם, נראה כי גלגלי הצדק טוחנים יותר לאט בחוף המערבי של ארה"ב, מקום מושבה של מרקורי. בחוף המזרחי, ובעיקר בניו יורק, מקום מושבה של קומברס, הרי כבר הוגשו כתבי אישום כאלה כמעט לפני שנה - נגד קובי אלכסנדר, ויליאם סורין ודיויד קריינברג. האם לנדן ילך לכלא כמו סורין מקומברס? קשה לומר, מאחר ועדיין לא זכינו לראות עד כמה לוחמני יהיה משרד התובע הפדרלי של איזור עמק הסיליקון בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully