וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליארדר המעוניין במעריב מבוקש ברוסיה

מיכאל רוכוורגר

5.6.2007 / 9:42

הונו של בדרי פטרקצישווילי נאמד ב-12 מיליארד דולר. איל המדיה היהודי גם אינו אהוד על השלטונות במולדתו

הכשרת הישוב הודיעה אתמול לבורסה על המגעים לרכישת מעריב עם המיליארדר הגיאורגי בדרי פטרקצישווילי. כפי שפורסם ב-TheMarker השבוע, החלה החברה לנהל מו"מ עם פטרקצישווילי המתגורר באנגליה במקביל למשא ומתן המתנהל עם המיליארדר האמריקאי שלדון אדלסון. בהודעת החברה לבורסה נמסר כי המו"מ נמצא בתחילתו וכי המגעים עם אדלסון נמצאים בעיצומם.

בדרי פטרקצישווילי הוא דמות בלתי מוכרת כלל לציבור בישראל, אך מתברר כי הוא אישיות מאוד ססגונית ומרתקת. פטרקצישווילי (52) נולד בטביליסי בירת גיאורגיה (גרוזיה) למשפחה יהודית מאמינה. הוא בעצמו נהג לפקוד את בית הכנסת באופן קבוע, אך יחד עם זאת התחתן עם אישה שאינה יהודייה. לזוג שתי בנות בגילאים 24 ו-27. מדובר ב"איש גדול, שמן, עם שפם ארוך שמשדר חום וקירבה", כך מתארים את פטרקצישווילי בעיתונות הרוסית. "דמותו משלבת בתוכה נדיבות קווקאזית וחוכמה יהודית" כותבים שם.

לאחר סיום לימודי הנדסת תעשייה וניהול בטביליסי, עבד בתעשיית הטקסטיל. בסוף שנות השבעים הכיר את בוריס ברזובסקי שהפך במרוצת השנים לאחד האוליגרכים המפורסמים והעשירים ביותר ברוסיה ונמלט ללונדון בעקבות הסתבכות עם ראשי השלטון הרוסי. ההיכרות בין השניים הפכה עם הזמן לחברות אישית ושותפות עסקית - שותפות אשר הפכה את פטרקצשווילי לאיש אמיד מאוד. הונו האישי הוערך על ידי המגזין Georgian Times במארס 2007 ב-12 מיליארד דולר.

לאחר שברזובסקי הקים את חברת הלוגווואז, הוא מינה את פטרקצישווילי לסגן הנשיא של החברה לענייני פיננסים. לוגווואז עסקה בהפצה, שיווק ומכירת דגמי המכונית הז'גולי הרוסית, אשר עד תחילת שנות ה-90 היתה מכונית הדגל של רוסיה.

מלווה כספים למדינה

באמצע שנות ה-90 שימש בתפקיד סמנכ"ל כספים ומסחר בערוץ הטלוויזיה המוביל ברוסיה, ORT, ובתפקיד בכיר בענקית הנפט הרוסית סיבנפט. במאי 2001 מונה לתפקיד יו"ר הדירקטוריון של רשת הטלוויזיה הפרטית שהקים בוריס ברזובסקי - TV6. ביוני 2001 עזב את רוסיה וחזר לגיאורגיה. באותה התקופה, הפרקליטות הרוסית הגישה נגד פטרקצישווילי תביעה המאשימה אותו יחד עם בוריס ברזובסקי ושותפים נוספים בהעלמת מאות מיליוני רובלים מקופת חברת התעופה הלאומית של רוסיה, אארופלוט, והעברת הכסף לשווייץ.

פטרקצישווילי מואשם בנוסף במעורבות בגניבת רכבים בתקופת כהונתו בלוגווואז. למרות בקשות חוזרות ונשנות מצידה של רוסיה, טרם הוסגרו ברזובסקי ופטרקצישווילי לרשויות החוק הרוסי. עם חזרתו לגיאורגיה, הקים פטרקצישווילי בשנת 2002 - לראשונה בתולדות המדינה - קבוצת מדיה פרטית בשם אימדי. הוא רכש את הקרקס הלאומי של גיאורגיה, מועדוני הכדורגל והכדורסל דינמו טביליסי, אימץ מתאבקים, שחיינים ושחקני שחמט גיאורגיים. בנוסף, השקיע כסף רב בשיפוץ ופיתוח של עיר הבירה של גיאורגיה, טביליסי. הוא העניק באותה התקופה הלוואה חסרת תקדים ללא ריבית לעיריית טביליסי, בהיקף של מיליון דולר, זאת בכדי לשלם עבור הגז שסיפקה רוסיה לגיאורגיה לאחר שרוסיה איימה להפסיק את הספקתו במידה ולא ישולם הכסף.

בשנת 2003 מונה פטרקצישווילי לתפקיד נשיא התאחדות אנשי העסקים הגיאורגיים וב-2004 נבחר לאיש השנה בעולם העסקים הגיאורגי. בדצמבר 2004 החל לשמש כנשיא הוועד האולימפי של גיאורגיה. בתחילת 2005 הפך פטרקצישווילי לנשיא רשת הטלוויזיה היהודית בגיאורגיה.

בתחילת 2006 התבטא פטרקצישווילי בפומבי בגנותה של המדיניות הכלכלית והפוליטית של השלטון הגיאורגי בראשות הנשיא מיכאל סאאקאשבילי, בנוגע לזכויות האזרח וזכויות אנשי העסקים הפועלים במדינה. התבטאויותיו לא זכו לתגובות אוהדות מצידם של ראשי השלטון, אשר האשימו אותו בפעילות חתרנית נגד הממשל.

בעקבות אותם האירועים, עזב פטרקצישווילי את המדינה ועבר ללונדון. הוא מכר חלק מעסקי התקשורת שלו לאנשי העסקים המערביים בכדי לצמצם את הסיכונים העסקיים והפוליטיים הכרוכים בפעילותו בגיאורגיה. כיום הוא מתגורר בלונדון - הוא אמר לאחרונה כי אין בכוונתו לשוב ולפעול בגיאורגיה.

כפי שנכתב ב-TheMarker, מקורות המקורבים למו"מ מסרו כי המגעים מתנהלים לפי שווי חברה של כ-200 מיליון דולר, בעוד שהשווי הבורסאי של "מעריב" עומד על כ-156 מיליון דולר. אדלסון סיים באחרונה בדיקת נאותות מקיפה ל"מעריב" והוא צפוי להגיש את הצעת הרכש שלו בקרוב.

ההפסד התפעולי של מעריב ברבעון הראשון של 2007 תפח ל-10.5 מיליון שקל לעומת 6.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2006. ההפסד הנקי הסתכם ב-8.3 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully